Problemer med opstart efter Ubuntu er fjernet

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Anders Bredahl

Problemer med opstart efter Ubuntu er fjernet

Indlæg af Anders Bredahl »

Hej alle :)

Jeg er kommet i lidt af et problem efter at jeg har slettet Ubuntu fra min stationære computer, jeg har haft både windows og Ubuntu installeret, og det har jo sådan set virket perfekt. Når jeg tændte min computer kom der en bootmenu op hvor jeg kunne vælge hvilket operativsystem jeg ville køre.

Nu har jeg så, pga. pladsmangel, fjernet den partition som jeg havde installeret Ubuntu på, det gjorde jeg i windows simpelthen ved at slette partitionen og tilføje den frigjorte plads til min windows partition.

Problemet er så, at når jeg nu tænder for min computer, så tror den stadig at den skal loade den der dualbootmenu, men da den jo ikke findes mere så går den bare i stå og jeg kan ikke få bootet min windows op mere :(

Min computer skriver:
GRUB loading, please wait...
Error 22

Og så stopper den bare.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Anders
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Problemer med opstart efter Ubuntu er fjernet

Indlæg af ChrisBuchholz »

Well problemet er at det var ubuntu der tog sig af dualboot tingen (hvor du kunne vælge OS), men da du har slettet ubuntu, har du naturligvis også slettet bootmanageren.

Her er en løsning til problemet: http://bobmorris.wordpress.com/2008/02/ ... dows-only/
Anders Bredahl

Jeg har prøvet at bruge min windows (Vista) cd til at boote fra, men det starter ikke selve windows, blot en menu hvor jeg kan vælge mellem Startreperation (som vel burde kunne finde fejlen, men ikke gør det), Systemgendannelse, Gendannelse fra sikkerhedskopi, og så starte kommandoprompten.

Der er bare ikke noget af det der virker :(
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

Anders Bredahl skrev:Jeg har prøvet at bruge min windows (Vista) cd til at boote fra, men det starter ikke selve windows, blot en menu hvor jeg kan vælge mellem Startreperation (som vel burde kunne finde fejlen, men ikke gør det), Systemgendannelse, Gendannelse fra sikkerhedskopi, og så starte kommandoprompten.

Der er bare ikke noget af det der virker :(

følg guiden
Anders Bredahl

Guiden i dit link virker ikke til windows Vista da Vista åbenbart har nogle andre kommando navne, men du fik skubbet mig i den rigtige retning, så jeg fandt frem til at man i kommando prompten skal skrive:

bootrec /fixboot
bootrec /fixmbr

for at få master boot record'en på rette spor igen :)

Mange tak for hjælpen :)

Anders