Ind imellem går min CPU fuldkommen amok. FF3 bruger 75-85%, og gnome system monitor mellem 10 og 40% uden at jeg har gang i meget krævende processer og uden at det egentlig lader til at have den store sammenhæng med hvad jeg laver.
Outputtet af kommandoen 'top' ses her. http://paste.ubuntu.com/133587/
Jeg undrer mig bare, og er da også en anelse irriteret over at den ind imellem kan være frygteligt tålmodighedskrævende, men i bund og grund håber jeg at svaret kan hjælpe mig med at forstå min maskine bedre.
CPUen er på 2.4 Ghz.
Hvad sker der lige her?
-
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Hvad sker der lige her?
hvad kører i firefox, når du får den måling??
min siger ca 2-5% med med ubuntudanmark åben
min siger ca 2-5% med med ubuntudanmark åben
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
På det tidspunkt havde jeg 4-5 tabs åbne. Politiken.dk, ubuntudanmark (selvfølgelig), vistnok G-mail og yderligere to sites uden flash o.a. ekstravagant. Jeg tastede ctrl + P for at printe en af siderne fra FF ud, og så gik den helt i gråt og svingede lidt op og ned i gråtonerne i en uendelighed. Jeg kunne ikke engang få lov til at printe min side ud og ventede i mindst 5 min. før jeg lukkede FF og genstartede, hvilket ikke lod til at gøre nogen forskel. Jeg synes bare tit at jeg har haft flere tabs åbne uden at den har skabt sig så meget.
Nå, sig endelig til hvis jeg kan bidrage med yderligere oplysninger
Britta
Nå, sig endelig til hvis jeg kan bidrage med yderligere oplysninger
Britta
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
politiken.dk kan godt finde på at bruge nogle voldssomt store flash-bannerreklamer. Det kunne jeg sagtens forestille mig kunne give problemer. Hvorfor det bugger i forbindelse med udskrift fra andre sider skal jeg dog lade være usagt.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
Jeg oplever desværre ret ofte at flash hiver firefox ned. Men det kommer meget an på hvilke sider flashen stammer fra.
Jeg kunne sagtens forestille mig at flash er hovedårsagen til problemet.
Har du prøvet at køre uden politikken - bare for at se hvad der sker - prøve forskellige konfigurationer - det vil kunne give os et billede af tingene!
Jeg kunne sagtens forestille mig at flash er hovedårsagen til problemet.
Har du prøvet at køre uden politikken - bare for at se hvad der sker - prøve forskellige konfigurationer - det vil kunne give os et billede af tingene!
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
Ingen tvivl. I har ret. Det er politiken.dk der trækker tænder ud. Sjovt nok kan hverken eb.dk eller jp.dk afstedkomme samme voldsomme reaktion. Kan jo være at min hardware ikke bryder sig om politikens redaktionelle linje, men så er det da vildt underligt at eb.dk ikke har problemer... Hmm med to x oscommerce sites åbne, gmail, ubuntudanmark, eb.dk og jp.dk ligger den på omkring 22%. Åbner jeg politiken ryger den op på 100%.
Jeg bruger ABP... Lukker den ikke af for flash?
Tak
Jeg bruger ABP... Lukker den ikke af for flash?
Tak
-
- IRC nickname: Jakob77
BrittaP
Hvad siger Systemmonitor, hvis du har den installeret på en værktøjsbjælke ..?
På den ser jeg somme tider, at "gnome-panel" trækker mere kraft, end jeg synes, det burde.
Men det er muligt, at systemmonitoren sætter det i selvsving, især når man kigger, det er bare lige for at høre, om det kan være det samme, som du oplever.
Hvad siger Systemmonitor, hvis du har den installeret på en værktøjsbjælke ..?
På den ser jeg somme tider, at "gnome-panel" trækker mere kraft, end jeg synes, det burde.
Men det er muligt, at systemmonitoren sætter det i selvsving, især når man kigger, det er bare lige for at høre, om det kan være det samme, som du oplever.
Hej Jakob,
Jo, jeg har installeret den, men ellers kan man også fange den under system > administration. Gnome system monitor er vildt underlig. Den svinger mellem 10 og 80%!! (på den anden side så kan det være den ligner mig mere end godt er), men gnome panel som regel bare sover sødeligt - hov, der var den lige ude af REM søvnen med hele 1%.
Jo, jeg har installeret den, men ellers kan man også fange den under system > administration. Gnome system monitor er vildt underlig. Den svinger mellem 10 og 80%!! (på den anden side så kan det være den ligner mig mere end godt er), men gnome panel som regel bare sover sødeligt - hov, der var den lige ude af REM søvnen med hele 1%.
-
- IRC nickname: Jakob77
BrittaP
Man bør nok undlade den systemmonitor på værktøjsbjælken, hvis man vil spare resurser.
Men det kan være svært at nænne. Jeg har nu skåret min ned til kun at vise netaktiviteten, men jeg savner de fem andre. Det er så sejt med en bil, som har mange instrumenter til at overvåge motoren.
Angående en bremse til flash, så kender jeg ikke umiddelbart noget til "ABP".
Men ellers kan du måske finde noget inspiration her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=39815#p39815
Man bør nok undlade den systemmonitor på værktøjsbjælken, hvis man vil spare resurser.
Men det kan være svært at nænne. Jeg har nu skåret min ned til kun at vise netaktiviteten, men jeg savner de fem andre. Det er så sejt med en bil, som har mange instrumenter til at overvåge motoren.
Angående en bremse til flash, så kender jeg ikke umiddelbart noget til "ABP".
Men ellers kan du måske finde noget inspiration her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=39815#p39815
Ja, det ser ud til at jeg skal prøve den add on (dit link), det kunne da være det kunne give lidt. Hele min værktøjsbjælke er fyldt til bristepunktet. Foruden firefox ikonet er der thunderbird, screenshot, pidgin, terminal, kabale (til ære for min kæreste ) gedit, xchat, vejr, diskmounter, ordbog, force quit, de famøse monitorer (4), tracker, HP toolbox, lyd og pyyh, kalenderen. Alle ting som jeg bruger regelmæssigt og er glad for at have ved hånden
Nå, nu prøvede jeg at installere flashblock, men det lod ikke til at gøre nogen forskel. Politiken.dk spiser stadig min CPU i store bidder. Jeg prøvede så for sjov at åbne cnn.com. Ha - 33% - og ikke 100% bruger CPUen nu - selvom jeg foruden CNN har 5 andre tabs åbne.
Nu bliver jeg nysgerrig. Er der andre der oplever det samme med politiken.dk - eller med andre sites for den sags skyld?
Britta
Senere - Nu bliver jeg da ekstra undrende... På min anden stationære (den hvis specifikationer står herunder), giver politiken.dk ikke anledning til 'feber'. Opsætningen er ellers nogenlunde den samme.
Nu bliver jeg nysgerrig. Er der andre der oplever det samme med politiken.dk - eller med andre sites for den sags skyld?
Britta
Senere - Nu bliver jeg da ekstra undrende... På min anden stationære (den hvis specifikationer står herunder), giver politiken.dk ikke anledning til 'feber'. Opsætningen er ellers nogenlunde den samme.
-
umiddelbart kunne det jo se ud til at flash koden kræver adgang til nogle grafikfunktioner, der er understøttet af driveren til Nvidia korte, men ikke S3 kortet (som generelt ikke har gode anmeldelser - læs; er noget skidt).
Hvis din bærbare skal køre det på CPU'en, jamen så forklarer det jo problemet meget godt.
Hvorom alt er - så er det højest sandsynligt din hardware der gør knuder, men flashprogramørerne der burde have en reprimande. Det er dårlig flash programmering.
kunne være sjovt at ændre grafikdriveren på din bærbare, men det aner jeg INTET om.
Hvis din bærbare skal køre det på CPU'en, jamen så forklarer det jo problemet meget godt.
Hvorom alt er - så er det højest sandsynligt din hardware der gør knuder, men flashprogramørerne der burde have en reprimande. Det er dårlig flash programmering.
kunne være sjovt at ændre grafikdriveren på din bærbare, men det aner jeg INTET om.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
Hejsa,
Ja, Det kan godt være lidt forvirrende, men S3 kortet sidder i min gamle bærbare (medionen), og jeg kan så ikke lige huske at jeg har bemærket at den skulle have specielt meget imod politiken.dk.
I den maskine der opfører sig underligt sidder der (så vidt jeg husker) 'on-board' Intel 82865G kort, men hvis du kan hjælpe mig med den kommando der giver et nøjagtigt billede af hvad den indeholder, så kan jeg være mere præcis. Det kan da godt ske at det er den der giver problemer, men det skal så siges at så længe politiken.dk er den eneste side der trækker tænder ud, så lever jeg nok med det. Jeg er som sagt egentlig mere nysgerrig.
Takker
Britta
Ja, Det kan godt være lidt forvirrende, men S3 kortet sidder i min gamle bærbare (medionen), og jeg kan så ikke lige huske at jeg har bemærket at den skulle have specielt meget imod politiken.dk.
I den maskine der opfører sig underligt sidder der (så vidt jeg husker) 'on-board' Intel 82865G kort, men hvis du kan hjælpe mig med den kommando der giver et nøjagtigt billede af hvad den indeholder, så kan jeg være mere præcis. Det kan da godt ske at det er den der giver problemer, men det skal så siges at så længe politiken.dk er den eneste side der trækker tænder ud, så lever jeg nok med det. Jeg er som sagt egentlig mere nysgerrig.
Takker
Britta