Hep!
Sidder på en T61p, hvor jeg udover det normale batteri er mounted et 9 cellers batteri. Men jeg har kun batterilevetid i 1,5 -2 timer, hvilket jeg synes er mindst en time for lidt. Hvad pokker er der galt?
Jeg bruger TJ01's ugly fix, og jeg har installeret cpufreq, hvor jeg bruger powersave governor (denne skal iøvrigt aktiveres ved hver startup, hvilket er en smule irriterende...), og nu har jeg ikke rigtig flere ideer til, hvad der skal gøres.
Jeg har brightness på ca 50 %, og jeg bruger wireless network, hvilket je er klar over mindsker batterilevetiden, men da næppe en time til halvanden ift. windows.
Så mit korte spørgsmål, hvad gør jeg?
Jeg er klar på at levere evt outputs, såfremt I kloge hoveder måtte have behov for det
På forhånd tak.
Elendig batterílevetid
-
Re: Elendig batterílevetid
Faldt selv over denne hjemmeside (På engelsk) http://www.lesswatts.org/tips/
Ved ikke om den måske kan hjælpe
-
- IRC nickname: Jakob77
klgn skrev:Sidder på en T61p, hvor jeg udover det normale batteri er mounted et 9 cellers batteri. Men jeg har kun batterilevetid i 1,5 -2 timer, hvilket jeg synes er mindst en time for lidt. Hvad pokker er der galt?
Jeg tror ikke, at det har noget at gøre med, at du sidder på den, men det er da alligevel en uskik, synes jeg.
Nej spøg til side, jeg forstår bare ikke helt din opstilling. Har du selv monteret et ekstra batteri, som hjælper det originale (paralelforbundet)..?
Du lader jo til allerede at have arbejdet på at reducere energiforbruget, så mit umiddelbare gæt er, at det er batterierne, der er noget galt med.
Men det kan også være noget kompliceret at rode med energistyring, og har man for alvor lavet kuk i de originale indstillinger, så kan det nemmeste måske godt være at prøve en reinstallation.
-
Jakob77 skrev:Jeg tror ikke, at det har noget at gøre med, at du sidder på den, men det er da alligevel en uskik, synes jeg.
Nej spøg til side, jeg forstår bare ikke helt din opstilling. Har du selv monteret et ekstra batteri, som hjælper det originale (paralelforbundet)..?
Du lader jo til allerede at have arbejdet på at reducere energiforbruget, så mit umiddelbare gæt er, at det er batterierne, der er noget galt med.
Men det kan også være noget kompliceret at rode med energistyring, og har man for alvor lavet kuk i de originale indstillinger, så kan det nemmeste måske godt være at prøve en reinstallation.
Høhø...
Nej, jeg har smidt batteriet ind istedet for CD-rom-drevet.
Batterierne fejler såvidt jeg ved intet (Nu ved jeg godt, man ikke skal være 100 pct sikker, men alligevel). Jeg har generelt været meget påpasselig med at lade batterierne op og så aflade dem igen.
Xenophanes skrev:Faldt selv over denne hjemmeside (På engelsk) http://www.lesswatts.org/tips/
Tak for tippet, den prøver jeg at se nærmere på.
-
- Geografisk sted: Fredericia
batterier kan falde sammen så måske kan det være hardwaren der fejler.
Men jeg synes du skal tjekke batterierne på en windows installation og så se hvad forskellen er.
en erfaring jeg har fået er at det umiddelbart virker somom at windows kan køre 20-30 minutter længere end ubuntu- MEN modsat så kører min T61 mindst 20 minutter længere end ubuntu mener at den kan!
Batterier skal behandles godt fra start ellers bliver de meget hurtigt elendige. Så mindst en gang om ugen skal man aflade batteriet helt og så lade det op over en nat. og det gælder hele batteriets levetid.
men generelt har man ikke startet et batteri godt op - dvs oplade det fuldstændigt fra starten og så aflade det helt igen - og gjort det en 3-4 gange, jamen så har man allerede der gjort sig selv en bjørnetjeneste
og så det sidste- hvad er hardwaren i en T61p??
processor?
chips-sæt?
Men jeg synes du skal tjekke batterierne på en windows installation og så se hvad forskellen er.
en erfaring jeg har fået er at det umiddelbart virker somom at windows kan køre 20-30 minutter længere end ubuntu- MEN modsat så kører min T61 mindst 20 minutter længere end ubuntu mener at den kan!
Batterier skal behandles godt fra start ellers bliver de meget hurtigt elendige. Så mindst en gang om ugen skal man aflade batteriet helt og så lade det op over en nat. og det gælder hele batteriets levetid.
men generelt har man ikke startet et batteri godt op - dvs oplade det fuldstændigt fra starten og så aflade det helt igen - og gjort det en 3-4 gange, jamen så har man allerede der gjort sig selv en bjørnetjeneste
og så det sidste- hvad er hardwaren i en T61p??
processor?
chips-sæt?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
jeg har flere gange oplevet maskiner der "bruger mere strøm" når de kører ubuntu end når de kører DEN ORIGINALE OG MEDFØLGENDE windows.
grunden er at der i den originale og medfølgende windows er lavet et lille fikst program der styrer blæsere og andet aktiv køling af maskinen.
med det lille fikse program der arbejder maskinen ved højeste temperatur, og blæsere osv kører kun kort når der er behov for dette.
uden programmet så kører processoren ved en del lavere temperatur (hvilket egentlig ogsåer sundere) og blæsere osv kører mere, og maskinen bruger derfor mere strøm.
jeg har oplevet systemer hvor der slet ikke findes nogen styring i ubuntu, hvilket resulterer i at alle blæsere kører maks hele tiden med et højere strømforbrug og lavere drifttemperatur som resultat.
jeg skal her lige gøre opmærksom på at en lavere drifttemperatur inde i maskinen ofte resulterer i at der kommer mere varm luft ud af maskinen (og at den derved faktisk virker varmere) men varmen skal jo netop væk indefra maskinen for at holde temperaturen nede der inde, og produktionen af varme er rimelig konstant
grunden er at der i den originale og medfølgende windows er lavet et lille fikst program der styrer blæsere og andet aktiv køling af maskinen.
med det lille fikse program der arbejder maskinen ved højeste temperatur, og blæsere osv kører kun kort når der er behov for dette.
uden programmet så kører processoren ved en del lavere temperatur (hvilket egentlig ogsåer sundere) og blæsere osv kører mere, og maskinen bruger derfor mere strøm.
jeg har oplevet systemer hvor der slet ikke findes nogen styring i ubuntu, hvilket resulterer i at alle blæsere kører maks hele tiden med et højere strømforbrug og lavere drifttemperatur som resultat.
jeg skal her lige gøre opmærksom på at en lavere drifttemperatur inde i maskinen ofte resulterer i at der kommer mere varm luft ud af maskinen (og at den derved faktisk virker varmere) men varmen skal jo netop væk indefra maskinen for at holde temperaturen nede der inde, og produktionen af varme er rimelig konstant