Hej folkens
Jeg forsøger mig med et VirtualBox setup, hvor jeg gerne vil tilgå services på de virtuelle maskiner. En installation af fx. Ubuntu får en automatisk netværksopsætning som er NAT'et i forhold til host-maskinen og det er derfor ikke muligt at tilgå denne maskine med mindre man laver en NAT-opsætning.
Er der ikke en nem og smart måde, hvor man fx. kan oprette et interface-alias på host-maskinen, som den virtuelle maskine efterfølgende kan bruge? Som dermed gør, at den virtuelle maskine man kontaktes på det samme netværk som host-maskinen.
Jeg har forsøgt mig med en opsætning, hvor der oprettes et "tun"-interface med en tilhørende bridge og NAT-opsætning osv osv (med udgangspunkt i: http://www.virtualbox.org/wiki/Advanced_Networking_Linux) . Men det virker bare lidt omstændigt, synes jeg.
JS
VirtualBox - adgang til virtuelle maskiner fra netværket
-
- Geografisk sted: Holstebro
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: VirtualBox - adgang til virtuelle maskiner fra netværket
js79 skrev:Hej folkens
Jeg forsøger mig med et VirtualBox setup, hvor jeg gerne vil tilgå services på de virtuelle maskiner. En installation af fx. Ubuntu får en automatisk netværksopsætning som er NAT'et i forhold til host-maskinen og det er derfor ikke muligt at tilgå denne maskine med mindre man laver en NAT-opsætning.
Er der ikke en nem og smart måde, hvor man fx. kan oprette et interface-alias på host-maskinen, som den virtuelle maskine efterfølgende kan bruge? Som dermed gør, at den virtuelle maskine man kontaktes på det samme netværk som host-maskinen.
Jeg har forsøgt mig med en opsætning, hvor der oprettes et "tun"-interface med en tilhørende bridge og NAT-opsætning osv osv (med udgangspunkt i: http://www.virtualbox.org/wiki/Advanced_Networking_Linux) . Men det virker bare lidt omstændigt, synes jeg.
JS
ja det er nemlig meget nemmere end det.
i virtualbox går du (med din virtuelle maskine slukket) ind under network.
på anden linie der er valgt NAT det ændre du til host interface.
nu popper maskinen op som en del af dit normale netvæk som var det en fysisk maskine med sin egen ip
-
soundpartner skrev:nu popper maskinen op som en del af dit normale netvæk som var det en fysisk maskine med sin egen ip
njaahh
-
ja ok jeg bruger sun xVM virtualbox hvor det ser således ud
og det virker bare
og det virker bare
-
Nu installerede jeg Sun's version og nu virker det i første forsøgt. Tak for hjælpen.
-
js79 skrev:Nu installerede jeg Sun's version og nu virker det i første forsøgt. Tak for hjælpen.
det var da så lidt.
-
Er det muligt at starte en virtuel maskine i baggrunden, så man ikke nødvendigvis behøver at have et åbent vindue pr maskine?
Kan ikke helt lade være med at sammenligne med VMware hvor dette netop er muligt.
Kan ikke helt lade være med at sammenligne med VMware hvor dette netop er muligt.
-
js79 skrev:Er det muligt at starte en virtuel maskine i baggrunden, så man ikke nødvendigvis behøver at have et åbent vindue pr maskine?
ja da.
jeg har det kørende på 3 maskiner
du skal lave et script der starter de virtuelle maskiner op
mit script ser således ud:
#! /bin/sh
echo "starter virtuelle maskiner"
VBoxManage startvm windows -type vrdp&&
VBoxManage startvm ubuntu8 -type vrdp&&
VBoxManage startvm ubuntu9 -type vrdp&&
VBoxManage startvm webserv -type vrdp&&
dette script starter 4 maskiner med navnene windows, ubuntu8, ubuntu9 og webserv