Fejl ved opdatering af Wine

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Fejl ved opdatering af Wine

Indlæg af Vinder »

Hej.

Jeg får denne fejlmeddelelse når jeg forsøger at opdatere Wine

E: /var/cache/apt/archives/wine_1.1.16~winehq0~ubuntu~8.10-0ubuntu1_i386.deb: løb tør under læsning i buffer_copy ('backend' dpkg-deb under './usr/lib/wine/cmd.exe.so') ("short read")

Jeg prøvede herefter at afinstallere Wine ved hjælp af Tilføj/fjern og det lykkedes da også fint. Nu kan jeg imidlertid ikke geninstallere! Jeg får nøjagtig den samme fejlmeddelelse under geninstallationen. Hvad er der galt?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Fejl ved opdatering af Wine

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Hej.

Jeg får denne fejlmeddelelse når jeg forsøger at opdatere Wine

E: /var/cache/apt/archives/wine_1.1.16~winehq0~ubuntu~8.10-0ubuntu1_i386.deb: løb tør under læsning i buffer_copy ('backend' dpkg-deb under './usr/lib/wine/cmd.exe.so') ("short read")

Jeg prøvede herefter at afinstallere Wine ved hjælp af Tilføj/fjern og det lykkedes da også fint. Nu kan jeg imidlertid ikke geninstallere! Jeg får nøjagtig den samme fejlmeddelelse under geninstallationen. Hvad er der galt?
Prøv at køre denne komando i terminal

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo aptitude purge wine && sudo aptitude remove && sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade && sudo aptitude install wine

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Vinder

Indlæg af Vinder »

Desværre.

Fejlmeddelelsen kommer igen når jeg kører kommandoerne i terminalen, men installationen kører dog tilsyneladende færdig. Wine er dog ikke blevet installeret, hverken under Programmer eller når jeg tjekker i Tilføj/fjern.

Under mappen /var/cache/apt/archives ligger der to wine-filer; en til version 1.1.15 og en til 1.1.16. Det undrer mig lidt. Kan det mon hjælpe at slette begge disse og køre installationen igen?
Stra

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Desværre.

Fejlmeddelelsen kommer igen når jeg kører kommandoerne i terminalen, men installationen kører dog tilsyneladende færdig. Wine er dog ikke blevet installeret, hverken under Programmer eller når jeg tjekker i Tilføj/fjern.

Under mappen /var/cache/apt/archives ligger der to wine-filer; en til version 1.1.15 og en til 1.1.16. Det undrer mig lidt. Kan det mon hjælpe at slette begge disse og køre installationen igen?
Du kan da prøve at fjerne dem, da du alligevel skal installere sine fra ny.
Jeg har også begge pakker liggende.

Fjern evt. også .wine. Findes i din hjemmemappe tryk crtl+H og søg på .wine

stra
stra
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Vinder skrev:Desværre.

så prøver vi noget andet... den her har redet mig et par gange.

sudo dpkg --configure -a && sudo aptitude purge wine && sudo aptitude remove && sudo aptitude autoclean && sudo aptitude update && wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/sources.list.d/intrepid.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list && sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade -y && sudo aptitude install wine cabextract -y

kodewn sletter wine, rydder lidt op sætter wine op i sources (så får du nyeste wine) opdaterer sources og installerer wine og cabextract (en tilføjelse til wine)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Vinder

Indlæg af Vinder »

Hej igen og takker for hjælpen.

Desværre løste ingen af de gode forslag problemet. Soundpartners forslag slettede dog godt nok den fil der hørte til version 1.1.15, men programmet kunne stadig ikke installeres.

Jeg valgte som alternativ manuelt at slette både .wine filen (som Stra foreslog) og filen wine_1.1.16~winehq0~ubuntu~8.10-0ubuntu1_i386.deb i mappen /var/cache/apt/archives/. Herefter fik jeg lov at installere Wine igen via Tilføj/fjern og jeg har nu igen en velfungerende Wine i version 1.1.16.

Problemet er løst, men det kunne da være interessant, hvis nogen havde en forklaring på hvad den nævnte fejl egentlig skyldtes.
Stra

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Hej igen og takker for hjælpen.

Desværre løste ingen af de gode forslag problemet. Soundpartners forslag slettede dog godt nok den fil der hørte til version 1.1.15, men programmet kunne stadig ikke installeres.

Jeg valgte som alternativ manuelt at slette både .wine filen (som Stra foreslog) og filen wine_1.1.16~winehq0~ubuntu~8.10-0ubuntu1_i386.deb i mappen /var/cache/apt/archives/. Herefter fik jeg lov at installere Wine igen via Tilføj/fjern og jeg har nu igen en velfungerende Wine i version 1.1.16.

Problemet er løst, men det kunne da være interessant, hvis nogen havde en forklaring på hvad den nævnte fejl egentlig skyldtes.
Jeg tror fejlen opstår, hvis man af en eller anden grund ikke får hele .deb pakken ned, og hvorfor man så kun kan rense den ud manuelt, må være fordi filen mangler nogle parameter, der skal bruges.

stra
stra
Vinder

Indlæg af Vinder »

Problemet med Wine opstod efter at jeg havde haft store problemer med at lukke et .exe-spil ned og jeg troede måske det kunne skyldes at en fil var blevet beskadiget fordi jeg var nødt til at bruge nødbremsen (Sluk-knappen).

Jeg har nu en lille udløber af problemet. I min Papirkurv har jeg nu mappen .wine liggende og den kan jeg ikke slette!? Heller ikke med kommandoen sudo rm -rf .local/share/Trash/files/*, der ellers plejer at kunne fjerne alt.

Er der et alternativt - skrappere - middel til at tømme Papirkurven permanent?
Stra

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Problemet med Wine opstod efter at jeg havde haft store problemer med at lukke et .exe-spil ned og jeg troede måske det kunne skyldes at en fil var blevet beskadiget fordi jeg var nødt til at bruge nødbremsen (Sluk-knappen).

Jeg har nu en lille udløber af problemet. I min Papirkurv har jeg nu mappen .wine liggende og den kan jeg ikke slette!? Heller ikke med kommandoen

sudo rm -rf .local/share/Trash/files/*
, der ellers plejer at kunne fjerne alt.

Er der et alternativt - skrappere - middel til at tømme Papirkurven permanent?
Prøv

sudo -i
for at blive root og derefter

rm -rf .local/share/Trash/files/*

stra
stra
Vinder

Indlæg af Vinder »

Chokerende - men sandt. Jeg troede at man ved at bruge rm-kommandoen i root virkelig havde magten til at fjerne ting, men det er mig altså ikke muligt at fjerne den .wine mappe, der ligger i papirkurven.

Findes der et endnu skrappere middel?
Stra

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Chokerende - men sandt. Jeg troede at man ved at bruge rm-kommandoen i root virkelig havde magten til at fjerne ting, men det er mig altså ikke muligt at fjerne den .wine mappe, der ligger i papirkurven.

Findes der et endnu skrappere middel?
Jeg havde også et par .filer som kommandoen ikke slettede, men jeg kunne gøre det ved at højreklikke på dem i papirkurven og vælge at slette permanet. Så var de væk :?

Så prøvede jeg at lave en ny .fil og brugte denne kommando og så forsvandt de.

sudo rm -rf .local/share/Trash/files/.*

Stra
stra