Fejl ved logon

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
ibbo

Fejl ved logon

Indlæg af ibbo »

Hej forum

Jeg er ny i Ubuntu og Linux generelt.
Efter at have skiftet fra windows til Ubuntu 8.04 (hvilket jeg iøvrigt ikke fortryder ét eneste sekund) har jeg fået et lille irriterende problem ved boot. Efter at have indtastet brugernavn og kode, kommer følgende fejlmeddelelse: "Brugerens $HOME/.dmrc-fil bliver ignoreret. Dette forhindrer forvalgt session samt sprog i at blive gemt. Filen bør være ejet af brugeren og have filrettighederne 644. Brugerens $HOME-katalog skal være ejet af brugere og ikke-skrivbar af andre brugere".
Hvad skal jeg gøre? Jeg har læst denne tråd: viewtopic.php?f=4&t=1406&start=0&st=0&sk=t&sd=a , men er ikke blevet klogere.
Please help!

Vh Ibbo
Ubuntu 9.10 Karmic Koala 64bit
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Fejl ved logon

Indlæg af Stra »

ibbo skrev:Hej forum

Efter at have indtastet brugernavn og kode, kommer følgende fejlmeddelelse: "Brugerens $HOME/.dmrc-fil bliver ignoreret. Dette forhindrer forvalgt session samt sprog i at blive gemt. Filen bør være ejet af brugeren og have filrettighederne 644. Brugerens $HOME-katalog skal være ejet af brugere og ikke-skrivbar af andre brugere".

Vh Ibbo
Skrive i terminal

Kode: Vælg alt

sudo -i
chown -R ditbrugernavn:ditbrugernavn /home/ditbrugernavn
chmod 644 /home/ditbrugernavn/.dmrc
Dette gør dig Root, og ændrer rettighederne i home og .dmc fil.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
ibbo

Indlæg af ibbo »

Stra skrev:

Efter at have indtastet brugernavn og kode, kommer følgende fejlmeddelelse: "Brugerens $HOME/.dmrc-fil bliver ignoreret. Dette forhindrer forvalgt session samt sprog i at blive gemt. Filen bør være ejet af brugeren og have filrettighederne 644. Brugerens $HOME-katalog skal være ejet af brugere og ikke-skrivbar af andre brugere".

Vh Ibbo
Skrive i terminal

sudo -i

stra

Hej

Når jeg skriver: chown -R ditbrugernavn:ditbrugernavn /home/ditbrugernavn, får jeg følgende fejlmeddelelse: chown: "kan ikke tilgå '/home/mitbrugernavn/.gvfs': Permission denied"

Vh Ibbo
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

ibbo skrev:
Stra skrev:

Vh Ibbo
Skrive i terminal

sudo -i

stra

Hej

Når jeg skriver: chown -R ditbrugernavn:ditbrugernavn /home/ditbrugernavn, får jeg følgende fejlmeddelelse: chown: "kan ikke tilgå '/home/mitbrugernavn/.gvfs': Permission denied"

Vh Ibbo

det er højstsansynligt fordi filen er i brug.

Jeg skal først lige være helt sikker på hvordan du har installeret. har du installeret inde i windows? (wubi) eller har du booyed med cd'en og installeret der fra?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
ibbo

Indlæg af ibbo »

Jeg har booted med cd'en.
Inden da havde jeg godt nok en wubi inst. i windows, men lavede en kopi af min home mappe, som jeg gemte på en ext. hd. Efter clean install af Ubuntu erstattede jeg den nye home mappe med kopien, for at bevare alle mine settings osv.
Det er måske der, det er gået galt?

Ibbo
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

ibbo skrev:Jeg har booted med cd'en.
Inden da havde jeg godt nok en wubi inst. i windows, men lavede en kopi af min home mappe, som jeg gemte på en ext. hd. Efter clean install af Ubuntu erstattede jeg den nye home mappe med kopien, for at bevare alle mine settings osv.
Det er måske der, det er gået galt?

Ibbo
Så gå i recovery mode ved opstart og når den er indlæst går du i "drop til Root prompt" (mener jeg den hedder).

Her skriver du så

chown -R username:username /home/username
chmod 644 /home/username/.dmrc
chmod 644 /home/username/.ICEauthority
exit
en linie ad gangen og du erstater username med dit eget.

så skulle den være hjemme

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
ibbo

Indlæg af ibbo »

Det hjalp!! :D

Tak for hjælpen.

Ibbo