Opsætning af Ubuntu server (GUI) på gammel PC

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Josso

Opsætning af Ubuntu server (GUI) på gammel PC

Indlæg af Josso »

Hey!

Har fået min fars gamle XP, og nu skal den altså laves om til en server.
Har prøvet at sætte den op med Ubuntu 8.10, men den kan ikke vise andet end en blank skærm og en cursor/mus.
Jeg satte derefter 7.10 op, som virker nogenlunde bortset fra nogle problemer med netværket.

Installerede så Ubuntu Server edition (8.04), men opdagede at der ikke var noget GUI. :p
Jeg kan sagtens se fordelen ved det, og vil derfor også spørge om det er muligt at skifte imellem GUI og command line? Evt. ved en reboot?

Jeg regner med at prøve 8.04 Ubuntu senere i dag, for at se efter om det gamle grafikkort kan køre det.

Serveren skal have følgende:
- Apache2 med PHP5
- MySQL
- FTP
- Mulighed for fjernstyring fra en Mac/XP/Vista

Jeg har endnu ikke de store specs på den, men jeg ved at den har ca 512+256MB ram og "Intel Inside: Celeron".

Med venlig hilsen,
- Johan "Josso" Jensen

Tilføjet: Jeg har ikke de store erfaringer med Linux og Ubuntu, men en del med Terminal på Mac OS X. Laver hjemmesider i PHP og har en rimelig stor viden om Windows. :)
cmay

Re: Opsætning af Ubuntu server (GUI) på gammel PC

Indlæg af cmay »

*nix filosofien er at alt kan lade sig gøre så det kan det godt. jeg har dog aldrig interesseret mig for serves og ved intet om dem overhovedet men udre mig over hvorfor ikke bare nøjes med terminal og spare de afhængigheder der følger med installtionen af eksembelvis gnome eller kde.

jeg kunne forstille mig der er en grund til at der ikke er GUI på en sewrve installation på ubuntru server edtion.

på den computer jeg bruger lige nu har jeg ikke installeret gdm login skærmen så for at starte mit grafiske GUI miljø openbox skal jeg først logge ind fra en terminal derefter starte med kommandoen startx hvis jeg vil have openbox igang. hvis jeg logger ud fra en openbox session er jeg tilbage ved terminalen stadig logget ind som alminelig bruger og for at slukke eller genstarte skal jeg så logge ind som root eller via su og bruge enten shutdown -h pow eller reboot. jeg bruger ikke en login skærm fordi jeg spare lidt plads på min harddisk ved ikke at bruge gdm. det er da en måde at gøre det på som jeg synes fungere ret praktisk.

alternativt kan man også logge ind på terminal sessioner i fuldskærm fra gnome eller kde ved at trykke på ctrl+alt+ f4 mener jeg det er. (for lang tid siden jeg har gjort det men der er en genvejtast)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Josso

Indlæg af Josso »

Jeg opdagede også at der var en genvejstast, ved en af Fx knapperne. :lol:

Har fået installeret Ubuntu 8.04 og det virker. :)
Har nu fået installeret apache2, php5 med nogle extensions, mysql-client og server, phpmyadmin og webmin (via Synaptic).
Har rodet lidt med ProFTPD, men det lykkedes ikke helt. Er derfor gået over til GUI, med gProFTPD. :oops: Det virker nogenlunde.
Hvis der er nogen der har en udførelig guide til Proftpd er jeg da med på at prøve igen. :)

Det næste, vil være at forbinde fra en computer på et andet netværk...
fije

Indlæg af fije »

Her er en guide til hele serveropsætning incl. proftpd

http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu8.04-lts
Josso

Indlæg af Josso »

Den vil jeg da kigge på. :)

Det eneste der umiddelbart holder mig fra at bruge Server-udgaven, er at der ikke er noget GUI.
Man kan installere det via apt-get install ubuntu-desktop, men så kommer alle programmerne også med.
Det jeg er interesseret i er et "lightweight" udgave, kun med Firefox og de aller mest nødvendige programmer.

Det er nu nemmere at have styr på filerne når man kan se en mappe med dem, end ren tekst. :p

Selvfølgelig kunne jeg vel også bare bruge SSH?
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

xubuntu ville nok være bedre, hvis der absolut skal være gui.
Bedre endnu, for lighweight server gui vil nok være Ubuntu Server Install og så installere openbox.