Songbird installation

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Songbird installation

Indlæg af Vinder »

Jeg har hentet Songbird fra siden http://getsongbird.com/ som beskrevet i dette forums liste over små nyttige programmer http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=2778&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=songbird.

Den hentede fil er pakket ud, men hvad gør jeg så? I mappen ligger der en eksekverbar fil med navnet "songbird". Når jeg dobbeltklikker på filen åbner programmet et vindue, der ligner iTunes, men hvis jeg lukker vinduet igen, så kan jeg ikke genfinde programmet nogen steder i menuerne. I den README-fil der også ligger i mappen står der ikke noget om hvordan programmet installeres.

Jeg er sikker på at der er en hel enkel løsning, men er der nogen, der kan forklare den for mig?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Kantastisk
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Songbird installation

Indlæg af Kantastisk »

Du vil nok hellere gå den nemme vej og installere det via. System/Administration/Synaptic
dixi
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Kantastisk skrev:Du vil nok hellere gå den nemme vej og installere det via. System/Administration/Synaptic
Den er bare ikke i arkiverne.

Vinder. Det du kan gøre er at lave en genvej. Højreklik på skrivebordet vælg opret genvej.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Kantastisk
Geografisk sted: Nørrebro, København

Indlæg af Kantastisk »

Hups, det kan så være rigtigt nok. Men der da en .deb her

Hvis du installerer den, vil der lægge sig en genvej i Programmer/Lyd og video/Songbird
dixi
Vinder

Indlæg af Vinder »

Mange tak, .deb-filen virker jo bare perfekt.

Jeg må nok konstatere at jeg ikke er gode venner med de tar-filer, der skal pakkes ud og derefter installeres!

Et lille tillægsspørgsmål:

Hvis jeg nu skulle gå hen at ønske Songbird slettet igen er der så en smart måde at gøre det på? Under installationen kunne jeg se at der blev installeret en hel del filer, så jeg håber da ikke at jeg i givet fald skal slette dem enkeltvis for at afinstallere? Der er ikke nogen "uninstall" i menuen, hvor Songbird ligger.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Vinder skrev:Mange tak, .deb-filen virker jo bare perfekt.

Jeg må nok konstatere at jeg ikke er gode venner med de tar-filer, der skal pakkes ud og derefter installeres!

Et lille tillægsspørgsmål:

Hvis jeg nu skulle gå hen at ønske Songbird slettet igen er der så en smart måde at gøre det på? Under installationen kunne jeg se at der blev installeret en hel del filer, så jeg håber da ikke at jeg i givet fald skal slette dem enkeltvis for at afinstallere? Der er ikke nogen "uninstall" i menuen, hvor Songbird ligger.
tillykke med installationen.
"Uninstall" er windows måde at gøre det på.
I ubuntu skriver du i terminal

Kode: Vælg alt

sudo aptitude purge songbird
Dette sletter songbird og dens installationsfiler fuldstændigt, kan også gøres fra synaptic, hvor den nu er registreret, som installeret.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Vinder

Indlæg af Vinder »

Endnu engang tak.

Jeg tjekkede faktisk i både Synaptic og Tilføj/fjern efter at Songbird var installeret, men fandt den ikke nævnt nogen steder. Jeg kan imidlertid se den i Synaptic nu, så den kommer åbenbart først ind efter en genstart af maskinen.