Kan jeg få min gamle printer til at køre med Ubuntu?
-
- Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland
Kan jeg få min gamle printer til at køre med Ubuntu?
Hej - Jeg har en gl. laserprinter, der virkede med windows 98, men da vi fik XP kunne vi ikke få en driver der virkede, og måtte pakke printeren væk. Flere andre i min ongangskreds havde samme problem med den type printer (Min er en Canon LBP-460).
Nu har jeg så fået Ubuntu, og spekulerer på, om jeg kan få printeren op at køre med det, og i så fald hvordan..?
Håber at få en ide om mulighederne for succes, inden jeg graver den frem, og måske et godt råd om hvordan jeg skal gribe det an.
på forhånd tak
Nu har jeg så fået Ubuntu, og spekulerer på, om jeg kan få printeren op at køre med det, og i så fald hvordan..?
Håber at få en ide om mulighederne for succes, inden jeg graver den frem, og måske et godt råd om hvordan jeg skal gribe det an.
på forhånd tak
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Kan jeg få min gamle printer til at køre med Ubuntu?
Hedvig skrev:Hej - Jeg har en gl. laserprinter, der virkede med windows 98, men da vi fik XP kunne vi ikke få en driver der virkede, og måtte pakke printeren væk. Flere andre i min ongangskreds havde samme problem med den type printer (Min er en Canon LBP-460).
på forhånd tak
jeg vil mene at du sagtens kan få den til at virke. Du skal nok bruge lbp660 driveren men så burde den virke
-
Okay, mange tak
Og fandt linket linuxprinting.org i et andet emne - har set efter, og der er den driver du foreslår - så går ud fra det hele er som det skal være derfra
Og fandt linket linuxprinting.org i et andet emne - har set efter, og der er den driver du foreslår - så går ud fra det hele er som det skal være derfra
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Som soundpartner skriver er lbp660 driveren den helt rigtige. Du kan læse mere på http://www.boichat.ch/nicolas/lbp660/
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Tak - jo, jeg nåede også selv til den side -men hvad betyder det?
Jeg prøver at sætte printeren til en computer der kun lige har fået installeret Ubuntu 8.10.
Hvad er Ghostscript og CUPS? jeg kan ikke finde det, så går ud fra jeg ikke har det - hvordan får jeg det så? Er ikke helt sikker i, hvordan installation foregår med Ubuntu endnu :s
Jeg tror at det jeg spørger efter, er en pædagogisk trin for trin beskrivelse af, hvordan jeg fra scratch får installeret driver, så min printer kommer til at virke her... Tak :j
Jeg prøver at sætte printeren til en computer der kun lige har fået installeret Ubuntu 8.10.
Hvad er Ghostscript og CUPS? jeg kan ikke finde det, så går ud fra jeg ikke har det - hvordan får jeg det så? Er ikke helt sikker i, hvordan installation foregår med Ubuntu endnu :s
Jeg tror at det jeg spørger efter, er en pædagogisk trin for trin beskrivelse af, hvordan jeg fra scratch får installeret driver, så min printer kommer til at virke her... Tak :j
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
Hejsa
Ghostscript er til at kunne vise og udskrive PDF-filer. CUPS er Common UNIX Printing System, som muliggør udskrivning. Begge dele er som standard installeret i Ubuntu.
M.h.t. printerdriveren skal jeg lige kigge nærmere på den inden jeg kan guide dig.
Ghostscript er til at kunne vise og udskrive PDF-filer. CUPS er Common UNIX Printing System, som muliggør udskrivning. Begge dele er som standard installeret i Ubuntu.
M.h.t. printerdriveren skal jeg lige kigge nærmere på den inden jeg kan guide dig.
/Michael
---
---
-
Da jeg ikke selv har din type printer kan jeg ikke teste om det virker, men lad os prøve.
Jeg formoder at du har hentet seneste version (0.3.1) og placeret filen på dit skrivebord. Filen er pakket som en tar.gz, hvilket betyder at den skal pakkes ud før du kan installere driveren. Til dette og selve installationen skal vi arbejde lidt i terminalen. Den åbner du fra Programmer | Tilbehør | Terminal
I vinduet vil der nu stå en tekst som slutter med $ - dette angiver bruger og host. Nu skal du skrive din første kommando
efterfulgt af <Enter>
Dette betyder at du som root vil udpakke filen til en selvstændig mappe. Når du vil foretage dig noget som root (med kommandoen sudo) skal du altid indtaste dit kodeord (er dit login kodeord). Når du skriver dit kodeord i terminalen vil markøren bare stå stille, men systemet registrerer alligevel dit input. Slut af med <Enter>
Næste skridt er at navigere til mappen med de udpakkede filer. Skriv
<Enter>
Så skal du kompilere driveren. Skriv
<Enter>
<Enter>
Nå skulle selve printerdriveren så være installeret. Så mangler vi bare at integrere i CUPS. Skriv
<Enter>
Du kan nu lukke for terminalen igen - enten på krydset eller med
<Enter>
Håber at guiden er pædagogisk nok
Jeg formoder at du har hentet seneste version (0.3.1) og placeret filen på dit skrivebord. Filen er pakket som en tar.gz, hvilket betyder at den skal pakkes ud før du kan installere driveren. Til dette og selve installationen skal vi arbejde lidt i terminalen. Den åbner du fra Programmer | Tilbehør | Terminal
I vinduet vil der nu stå en tekst som slutter med $ - dette angiver bruger og host. Nu skal du skrive din første kommando
Kode: Vælg alt
sudo tar -zxvf lbp660-0.3.1.tar.gz
Dette betyder at du som root vil udpakke filen til en selvstændig mappe. Når du vil foretage dig noget som root (med kommandoen sudo) skal du altid indtaste dit kodeord (er dit login kodeord). Når du skriver dit kodeord i terminalen vil markøren bare stå stille, men systemet registrerer alligevel dit input. Slut af med <Enter>
Næste skridt er at navigere til mappen med de udpakkede filer. Skriv
cd lbp660-0.3.1
Så skal du kompilere driveren. Skriv
make
sudo make install
Nå skulle selve printerdriveren så være installeret. Så mangler vi bare at integrere i CUPS. Skriv
sudo make cups-install-460-a4
Du kan nu lukke for terminalen igen - enten på krydset eller med
exit
Håber at guiden er pædagogisk nok
/Michael
---
---
-
Jo, det er perfekt - og rigtig meget tak for din tid! -men når jeg skriver første kommando melder den fejl:
-og ja, jeg har hentet version 0.3.1 og den ligger på skrivebordet... :s
musik@musik-desktop:~$ sudo tar -zxvf lbp660-0.3.1.tar.gz
tar: lbp660-0.3.1.tar.gz: Kan ikke open: No such file or directory
tar: Fejl kan ikke reddes; afslutter nu
tar: Child returned status 2
tar: Udsat fejl-afslutning som resultat af tidligere fejl
musik@musik-desktop:~$
-og ja, jeg har hentet version 0.3.1 og den ligger på skrivebordet... :s
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
Den fejl får du fordi filen ikke findes på den pågældende placering. Jeg glemte lige at få dig navigeret til Skrivebordet. Skriv
<Enter>
Bemærk at der er forskel på store og små bogstaver. Fortsæt så fra guiden
cd Skrivebord
Bemærk at der er forskel på store og små bogstaver. Fortsæt så fra guiden
/Michael
---
---
-
Ja, så kørte det hele - men til allersidst sagde den alligevel fejl:
musik@musik-desktop:~/Skrivebord/lbp660-0.3.1$ sudo make cups-install-460-a4
install -s -m a=rxs lbp660 /usr/bin
install -s -m a=rxs lbp460 /usr/bin
echo "Installing foomatic..."
Installing foomatic...
install -m a=rx foomatic-rip /usr/bin
install -m a=rx foomatic-gswrapper /usr/bin
rm -f /usr/lib/cups/filter/foomatic-rip
ln -s /usr/bin/foomatic-rip /usr/lib/cups/filter/foomatic-rip
echo "Foomatic installed."
Foomatic installed.
install -m a=rxs ppd/Canon-LBP-660-lbp660.ppd /usr/share/cups/model
install -m a=rxs ppd/Canon-LBP-460-lbp460.ppd /usr/share/cups/model
echo "Restarting CUPS..."
Restarting CUPS...
./restartcups.sh
./restartcups.sh: 3: Syntax error: "(" unexpected
make: *** [cups-install] Fejl 2
musik@musik-desktop:~/Skrivebord/lbp660-0.3.1$
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
Det er genstart af CUPS der kløjs lidt. Prøv bare at lave en udskrift.
/Michael
---
---
-
Okay, Mange tak for hjælpen!
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
Jeg har prøvet at skrive ud nu, men der sker ikke noget, og udskriftsjobbet er ikke nævnt i "Manage Print Jobs". Jeg prøvede at genstarte computeren, og printeren startede ikke op sammen med som den plejer.
Jeg har tjekket, og alle stik sidder som de skal
Jeg har tjekket, og alle stik sidder som de skal
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk