Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
sarusta
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. feb 2009, 05:01

Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af sarusta »

Hey, hver gang jeg logger ind på min yahoo profil bliver jeg spurgt om jeg vil have mine personlige oplysninger kopieret til servere i England. Dette spørgsmål er jo egentlig fint nok indtil man finder ud af at "Ja" og "nej" har samme betydning.
Her er et screenshot:
Billede

Er jeg blind og har overset et eller andet åbenlyst? Eller er ja og nej præcist det samme?
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Jimmyfj »

To ting springer mig i øjnene her: De to alt for tydelige skrivefejl: "Forbedr Ydelse" og "Siten", samt det aldeles fraværende bevis på autenticitet.

For mig at se er der tale om et bevidst forsøg på tyveri af personlige oplysninger. For det andet er det temmelig svært at se, hvordan personlige oplysninger, på nogen måde skulle kunne forbedre systemets ydelse.
"Ja" og "Nej" ER de samme og giver ekstra anledning til forsigtighed.

Forsøget på persondata-tyveri er så åbenlyst, at jeg, som det første ville kontakte Yahoo og anmelde forsøget, og tager de sig ikke af sagen ville jeg tage kontakt til politiets IT-afdeling for Internet-kriminalitet.

For mig at se er forsøget på tyveri lidt for åbenlyst i dette tilfælde.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Christian.Arvai »

Jimmyfj skrev:To ting springer mig i øjnene her: De to alt for tydelige skrivefejl: "Forbedr Ydelse" og "Siten", samt det aldeles fraværende bevis på autenticitet.

For mig at se er der tale om et bevidst forsøg på tyveri af personlige oplysninger. For det andet er det temmelig svært at se, hvordan personlige oplysninger, på nogen måde skulle kunne forbedre systemets ydelse.
"Ja" og "Nej" ER de samme og giver ekstra anledning til forsigtighed.

Forsøget på persondata-tyveri er så åbenlyst, at jeg, som det første ville kontakte Yahoo og anmelde forsøget, og tager de sig ikke af sagen ville jeg tage kontakt til politiets IT-afdeling for Internet-kriminalitet.

For mig at se er forsøget på tyveri lidt for åbenlyst i dette tilfælde.

Jeg er helt enig med dig i at den side ser ud som et forsøg på persondata-tyveri og det er positivt hvis du vil kontakte Yahoo og anmelde forsøget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Jimmyfj »

Jeg ved ikke om jeg er gået over stregen her, men jeg har sendt følgende til yahoo.com:

Greetings staff

I'm a member of a GNU/Linux site called Ubuntudanmark.dk/forum and as so I've come across post on this site in which an other member has been presented with a question where he is offered more speed on your servers by moving personal details to your UK servers.

This looks like a concious try at personal-data-theft using your name and services.

Link to the complaint:

viewtopic.php?f=12&t=6070

Please kontact me asap to either confirm or disclaim origin of the message in question.


Hører jeg fra yahoo.com vil jeg naturligvis vende tilbage med svar.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg syntes absolut ikke du er gået over stregen og jeg er spændt på hvad svaret fra Yahoo bliver i denne sag.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af laoshi »

Det ser godt nok mystisk ud. Men ikke pga
De to alt for tydelige skrivefejl: "Forbedr Ydelse" og...
- som gammel sprogmand må jeg sige at det er en fuldstændig korrekt, men ikke særlig mundret, imperativ (bydeform) eller snarere hortativ (opfordrende form). Det er på grund af det ikke mundrette at man som regel omskriver den slags udsagn til f.eks. "Vil du forbedre?" eller "Du kan forbedre"
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Jimmyfj »

Så foreliger der et svar fra Yahoo.com som tager denne sag meget alvorlig og opfordre ramte Yahoo-bruger til at kontakte politiet i hans hjemby:

Thank you very much for reporting this incident to Yahoo! UK & Ireland.
This is an automatic response to let you know that we have received your
report regarding a Terms of Service Violation or Abuse issue involving a
Yahoo! member.

We take reports of abuse on our site seriously and appropriate action,
in accordance with our Terms of Service, will be taken against the
offending account immediately.

If you seriously feel as though the safety of someone is being
jeopardised, we suggest you contact your local police station.


Personligt vil jeg i dette tilfælde tage kontakt til politiet om overgrebet, som er beskrevet i denne tråd. Det er ikke sikkert at den næste, uskyldige, yahoo-bruger er lige så vågen som sarusta!
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Christian.Arvai »

@ sarusta


Som Yahoo.com har også svaret tilbage til Jimmyfj, vil jeg gerne opfordre dig til at anmelde forsøget til politiet, du kan hjælpe andre mennesker der ikke opdager det forsøg på datatyveri.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Jarlen »

Rent umiddelbart synes jeg det virker noget voldsomt at gå til politiet med den sag som den står nu (udover at det sikkert er spild af tid at overlade det til politiet) da jeg ikke synes der er nogen beviser, eller specielt stærke indikationer af at der er tale om snyd. Det er meget svært at se ud fra et billede, når det hverken er muligt at se adresselinje, sidens source, certifikater eller noget som helst der evt. kunne bruges til at be/afkræfte sidens autenticitet.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
sarusta
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. feb 2009, 05:01

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af sarusta »

Hej alle tak for jeres svar, og tak til Jimmyfj for at kontakte Yahoo. Jeg er dog ikke helt sikker på at det ville være en god idé at melde det til politiet da URLen ser rimelig legitim ud. Tror ikke at det er en phishing side. jeg er dog ikke web-expert så jeg poster lige et screenshot af URLen:
Billede

Måske nogle af jer som har mere forstand på det end mig, kan bruge det til noget. Det skal siges at jeg bliver taget til ovenstående side^^ direkte efter jeg har logget ind.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Warhawk »

URL'en er god nok, så der er ikke tale om phising eller man-in-the-middle angreb.

Havde der været tale om et man-in-the-middle angreb ville man kunne afsløre det dels på URL'en, der ville starte med http://edit.europe.yahoo.com.... og på IP-adressen.

Men dog stadig en besynderlig side.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Jarlen »

Helt nede i højre hjørne ser du en lille hængelås, hvilket betyder at siden er tilknyttet et certifikat fra en autoriseret certifikatudsteder, så mit gæt er at siden er god nok. Hvis du er i tvivl kan du få flere oplysninger om certifikatejer, og udsteder ved at klikke på hængelåsen, så hvis du stadig er i tvivl kan du dobbeltchecke de oplysninger, men jeg tror den er reel nok.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Warhawk »

Jarlen skrev:Helt nede i højre hjørne ser du en lille hængelås, hvilket betyder at siden er tilknyttet et certifikat fra en autoriseret certifikatudsteder, så mit gæt er at siden er god nok. Hvis du er i tvivl kan du få flere oplysninger om certifikatejer, og udsteder ved at klikke på hængelåsen, så hvis du stadig er i tvivl kan du dobbeltchecke de oplysninger, men jeg tror den er reel nok.


Hejsa, som udgangspunkt har du fuldstændig ret. En hængelås er dog ikke længere en garanti for at du faktisk benytter en SSL-krypteret session, idet en dygtig man-in-the-middle kan præsentere en nøjagtig kopi af originalsiden - eneste ændring vil være at URL'en begynder med http:// og ikke https:// - men hvem opdager lige det?
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Don S »

Warhawk skrev:eneste ændring vil være at URL'en begynder med http:// og ikke https:// - men hvem opdager lige det?

Personligt kigger jeg kun i adressefeltet for at finde ud af, hvilken protokol der bliver anvendt, så jeg ville bemærke det.
Billede

Billede Billede
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Yahoo´s trick-spørgsmål eller stavefejl?

Indlæg af Jimmyfj »

Don S skrev:
Warhawk skrev:eneste ændring vil være at URL'en begynder med http:// og ikke https:// - men hvem opdager lige det?

Personligt kigger jeg kun i adressefeltet for at finde ud af, hvilken protokol der bliver anvendt, så jeg ville bemærke det.


Dette er, desværre, heller ikke nogen garanti længere. Siden kan være re-directed direkte i kildekoden, så kopien fremstår som den ægte vare. Desværre kræver det vist ikke de helt store armbevægelser at lave et kald med "onmouseclick=" (husker ikke lige koden præcist) som sender brugeren til en anden server end originalen ville have gjort. Og ingen skal bilde mig ind, at noget menneske kan tyde koder som:

"posting.php?mode=quote&f=12&p=37611"

Det er vist de færreste, som er i stand til at blive mistænkelige ud fra disse hieroglyffer. Selv folk med programmeringserfaring sidder ikke og tyder URL's i det daglige.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500