Hej
Jeg har for nyligt installeret Ubuntu og er nu godt i gang med at overveje om Windows fortsat har en fremtid her hos mig.
Men inden Windows ryger "på porten" vil jeg jo godt sikre mig, at Ubuntu virkelig er et reelt alternativ.
Herunder er jeg stødt på et (alvorligt?) problem:
1) Jeg har til tider behov for at tilgå min "arbejds-mailbox" via webmail. Disse mails fra min arbejdsplads ligger på en Domino-server (=en, der kører Lotus Notes), og der er principielt ikke noget problem med at komme ind på den - bortset fra at det foregår helt ufatteligt langsomt. I realiteten så langsomt, at det ikke kan bruges.
2. I min fritid er jeg bl.a. involveret i noget foreningsarbejde, og i den forbindelse har vi et medlemskartotek liggende på en server hos Winkas.dk (http://www.winkas.dk/winkaskartotek/login.asp)
Når jeg forsøger at foretage login til dette medlemskartotek, foregår dette også så helt ufatteligt langsomt, at det reelt ikke kan benyttes.
3. For lidt siden, da jeg forsøgte begge ovenstående på en gang (i hver sin fane i FF) gik hele systemet i knæ, og jeg måtte slukke PC'en på "hovedafbryderen".
Hvor findes for resten en pendant til Windows' "Jobliste", når man har brug for det?
4. På mit job har jeg bl.a. til opgave at vedligeholde en del af vores intranet, der (ligesom vores hjemmeside: http://www.lhrevision.dk) er en del af et CMS-system fra firmaet Dynamic-web.
Når jeg logger ind på dette foregår det også temmelig langsomt, men hvad værre er: CMS-systemet benytter sig af en hel del "java-script-dialogbokse" (jeg ved ikke eksakt om det er java, men det "ligner").
Disse dialogbokse (/vinduer) kommer slet ikke frem i FF, og andre funktioner er som tidligere nævnt så langsommelige, at det reelt helt må opgives at benytte det.
5. Andre netsites med logon - som f.ex. programmet "Fronter" (http://netvuc.dk/index.htm), som nogle skoler benytter, fungerer meget bedre end ovenstående.
Hvordan kan være, at der er så store besværligheder med at tilgå ovennævnte "sikre" steder på internettet?
Kan man (=jeg) gøre noget ved det?
Har det sammenhæng med Linux' høje sikkerhedsstandard?
Jeg har forsøgt så småt at "gentage succesen" i IE4Linux, men jeg synes ikke umiddelbart at fået andre resultater end de ovenfor nævnte.
Internet-Scripts og hastighed i FireFox
-
- IRC nickname: naucher
- Geografisk sted: Aabenraa
Internet-Scripts og hastighed i FireFox
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Naucher
Begejstret Bruger
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
Re: Internet-Scripts og hastighed i FireFox
Nu kan jeg af gode grunde ikke fremprovokere hvad der sker hos dig, da jeg ikke har adgang til tingene, men jeg kan da komme med nogen spekulationer.
Jeg antager at du har brugt Internet Explorer(IE) på windows og Firefox i Linux...
Generelt set er Firefox en bedre, hurtigere og mere effektiv browser end Internet Explorer. Den hænger meget tættere op af standarderne end IE, og når du så siger at siderne virker fint i IE men ikke Firefox, så jeg ret sikker på at det er fordi de services du prøver at bruger er dårlig-kode. Det er simpelthen lavet pure elendigt, og der er sikkert ikke blevet tjekket om det virker i andet end forskellige versioner af IE, og da IE ikke følger standarderne, er det sjældent at noget der virker i IE også virker i andre browsere i første hug. Men da det kun er blevet tjekket i IE, så bliver det jo heller ikke fikset til at virke i andre browsere.
Hvis dette er problemet, er der ikke rigtigt noget du kan gøre, andet end at bruge IE.
Og jobliste... ja, sådan en findes også i Linux, ja - der er f.eks. System Monitor (System -> Administration -> System Monitor) men sådan en er jo ikke meget anvendelig hvis du overhovedet ikke kan gøre noget.
Det du kan gøre er at genstarte X. Dette kan somregl altid gøres, ligegyldigt hvor meget din computer er frossen, og det gøres ved at trykke Ctrl+Alt+Backspace - når du genstarter X lukkes alle on-top programmer ned straks, og hvis du har ting åbne, f.eks. i et skriveprogram og du ikke har gemt, så bliver disse heller ikke gemt. Du mister faktisk alt du har lavet som ikke er gemt. Man kan så sige, at det er det samme der sker når du power-slukker computeren. Den eneste fordel er dog at X blot er det grafiske miljø som Ubuntu bruger, så alt baggrundsstuffet bliver ikke genstartet, og det tager derfor kun få sekunder fra du har trykket Ctrl+Alt+Backspace til du er klar til at arbejde igen.
Jeg antager at du har brugt Internet Explorer(IE) på windows og Firefox i Linux...
Generelt set er Firefox en bedre, hurtigere og mere effektiv browser end Internet Explorer. Den hænger meget tættere op af standarderne end IE, og når du så siger at siderne virker fint i IE men ikke Firefox, så jeg ret sikker på at det er fordi de services du prøver at bruger er dårlig-kode. Det er simpelthen lavet pure elendigt, og der er sikkert ikke blevet tjekket om det virker i andet end forskellige versioner af IE, og da IE ikke følger standarderne, er det sjældent at noget der virker i IE også virker i andre browsere i første hug. Men da det kun er blevet tjekket i IE, så bliver det jo heller ikke fikset til at virke i andre browsere.
Hvis dette er problemet, er der ikke rigtigt noget du kan gøre, andet end at bruge IE.
Og jobliste... ja, sådan en findes også i Linux, ja - der er f.eks. System Monitor (System -> Administration -> System Monitor) men sådan en er jo ikke meget anvendelig hvis du overhovedet ikke kan gøre noget.
Det du kan gøre er at genstarte X. Dette kan somregl altid gøres, ligegyldigt hvor meget din computer er frossen, og det gøres ved at trykke Ctrl+Alt+Backspace - når du genstarter X lukkes alle on-top programmer ned straks, og hvis du har ting åbne, f.eks. i et skriveprogram og du ikke har gemt, så bliver disse heller ikke gemt. Du mister faktisk alt du har lavet som ikke er gemt. Man kan så sige, at det er det samme der sker når du power-slukker computeren. Den eneste fordel er dog at X blot er det grafiske miljø som Ubuntu bruger, så alt baggrundsstuffet bliver ikke genstartet, og det tager derfor kun få sekunder fra du har trykket Ctrl+Alt+Backspace til du er klar til at arbejde igen.
Chris Buchholz
http://chrisbuchholz.name
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Hvor findes for resten en pendant til Windows' "Jobliste", når man har brug for det?
I panelet er der et ikon som forestiller et brudt vindue. Hvis du klikker på det og derefter klikker i vinduet på et program som ikke reagerer, så får du det afsluttet.
Du kan også finde en grafisk oversigt over alle kørende processer ved at åbne System > Administration > Systemovervågning. På fanen Processer kan du se alt hvad der kører på din maskine (med en masse oplysninger om deres status mv) og du kan markere og afslutte f.eks. Firefox her når den driller. Hvis den grafiske mulighed ikke reagerer må du have åbnet en terminal.
Her kan du skrive
Kode: Vælg alt
ps aux
ps aux | grep firefox
Du afslutter en proces med
sudo kill PID
sudo kill 11589
Det giver mulighed for en velordnet afslutning af processen. Hvis den ikke reagerer så kan du prøve
sudo kill -9 PID
RED 17.02.09: Er lige blevet bekendt en lettere måde til at finde PID -
pidof PROGRAMNAVN
Til at afslutte et program uden at kende PID kan man bruge alt+F2 og skrive
kilall PROGRAMNAVN
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Oplys lige hvilken version du bruger samt om det er 32/64-bit. Post også hvad about:plugins i Firefox giver. Det kan være et java-problem som muligvis kan rettes.
Oplys lige hvilken version du bruger samt om det er 32/64-bit. Post også hvad about:plugins i Firefox giver. Det kan være et java-problem som muligvis kan rettes.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Problemet lader til at skyldes icedtea6-plugin. Jeg var på min 08.04 del af maskinen ingen problem.naucher skrev:Hej
ternativ.
Herunder er jeg stødt på et (alvorligt?) problem:
Så gik jeg ind i 8.10 (samme /home)og kunne fint fremprovokere dine problemer.
Jeg afinstallerde så icedtea6-plugin
sudo aptitude remove icedtea6-plugin
Jeg er så træt af de problemer, der er med Firefox og diverse java aplikationer i 8.10 , Håber virkelig det bliver rettet til 09.04.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
Ah, jeg tror at jeg overså det med at det var java apps (på en hjemmeside) vi snakkede om:D
Chris Buchholz
-
Stra skrev:Problemet lader til at skyldes icedtea6-plugin.
...
Jeg afinstallerede så icedtea6-plugingenstartede Firefox og voila ingen problem med at læse siderne ind.Kode: Vælg alt
sudo aptitude remove icedtea6-plugin
Det er vist ikke helt det rigtige
...
Jeg kørte ovennævnte i terminalen, og fik som svar:
Ingen pakker vil blive installeret, opgraderet eller afinstalleret.
0 pakker opgraderet, 0 nyinstalleret, 0 til afinstallering og 0 ikke opgraderet.
Skal hente 0B arkiver. Efter udpakning vil 0B blive brugt.
Skriver information om udvidet tilstand... Færdig
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Læser oplysninger om udvidet status
klargører pakketilstande... Færdig
Forinden var jeg også et smut forbi Synaptec - det ser ikke ud til
at var installeret noget icedtea-plugin.
Der var installeret (grønt felt) nogle "openjdk-6-jre-"-pakker.
Det er der for øvrigt stadig - nu efter nævnte kørsel i terminalen.
Men det er da blevet lidt bedre med indlæsning af nogle af de nævnte sider ...
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Har du prøvet at fjerne dem så?naucher skrev:Der var installeret (grønt felt) nogle "openjdk-6-jre-"-pakker.
Det er der for øvrigt stadig - nu efter nævnte kørsel i terminalen.
Men det er da blevet lidt bedre med indlæsning af nogle af de nævnte sider ...
Men ellers prøv at skrive about:plugins i adressefeltet i firefox og læg output herind.
stra
stra
-
Stra skrev:Har du prøvet at fjerne dem så?
stra
Ja, via Synaptec har jeg fjernet alle disse:
ca-certificates-java
default-jre
default-jre-headless
openjdk-6-jre
openjdk-6-jre-headless
openjdk-6-jre-lib
Derefter en genstart af Ubuntu.
... men i Firefox er der ikke sket noget (med hastighed el.lign.)
Stra skrev:Men ellers prøv at skrive about:plugins i adressefeltet i firefox og læg output herind.
stra
Hvad mener du med det?
Skal man skrive mere end "about:plugins"?
Når jeg skriver "about:plugins" i FF's adressefelt - uden noget andet, hverken i starten eller i slutningen - så bliver jeg ledt til siden - hov, vent lidt, nu kommer der noget:
Java(TM) Plug-in 1.6.0_10-b33
Filnavn: libjavaplugin_oji.so
Java(TM) Plug-in 1.6.0_10
MIME Type Beskrivelse endelser Aktiveret
application/x-java-vm Java Ja
application/x-java-applet Java Ja
application/x-java-applet;version=1.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.1.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.1.2 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.1.3 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.2 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.2.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.2.2 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.3 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.3.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.4 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.4.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.4.2 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.5 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.6 Java Ja
application/x-java-applet;jpi-version=1.6.0_10 Java Ja
application/x-java-bean Java Ja
application/x-java-bean;version=1.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.1.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.1.2 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.1.3 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.2 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.2.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.2.2 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.3 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.3.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.4 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.4.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.4.2 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.5 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.6 Java Ja
application/x-java-bean;jpi-version=1.6.0_10 Java Ja
Der står (naturligvis) også noget om andre plugins end java. F.ex. Default Plugin (ikke aktiveret)
Demo Print Plugin for unix/linux (aktiveret)
Totem Web Browser Plugin 2.24.3
Windows Media Player Plug-in 10 (compatible; Totem)
DivX® Web Player
QuickTime Plug-in 7.2.0
Shockwave Flash
... men jeg fornemmer, at vi har fokus på noget java, her?
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger