Tilgængelig vs. fri diskplads

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
usprey

Tilgængelig vs. fri diskplads

Indlæg af usprey »

Hej, har tidligere forstået at som på så mange andre måder er filsystemet også en historie for sig selv i Linux, LÆS:Det fragmenterer ikke som i Windows.
Nu kan jeg så bare ikke lade være med at undre mig over at den almindelige systemovervågning siger at især min /home ext3 partition har 25.1GiB fri plads, men kun 20.2GiB tilgængelig plads?!
Det må der da findes en god forklaring på...
usprey

Re: Tilgængelig vs. fri diskplads

Indlæg af usprey »

bump
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg ved det ikke - men ved at sende det "bump" fjerne du dit indlæg fra " Vis ubesvarede emner", så det ville nok være bedre hvis du ikke havde gjort det :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa, det er måske heller ikke helt så nemt at forstå. Hvis du tager dit filsystem, så vil din enhed hedde /dev/sda1. Din fri plads er 25,1 GiB. Denne plads er til både dit system (altså / = root) samt din hjemmemappe (/home). Dit system skal have plads at arbejde på samt til nye programmer. Din ledige plads bliver derfor kun 20,2 GiB.

Det er anderledes end Windows, men en hel del smartere, idet der er en klar adskillelse mellem system og hjemmemappen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
usprey

Indlæg af usprey »

er det også gældende når jeg har separat root og home partition?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

usprey skrev:er det også gældende når jeg har separat root og home partition?

dette er netop når du kører med seperat / og home da du så i fri plds får AL fri plads (på både / og /home) men den tilgænelige er kun den plds der er på /home
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Troels

Indlæg af Troels »

Er det her du har taget dit screenshot fra?

Er det her der ikke er overensstemmelse mellem fri og tilgængelig plads?

Billede

For så er jeg bange for I er forkerte på den.
usprey

Indlæg af usprey »

ikke mit screendump, men ja i min er der også tre partioner hvor de hver enkelt har mindre tilgengælig plads end der er fri.
Er det problematiskt?
Troels

Indlæg af Troels »

usprey skrev:ikke mit screendump, men ja i min er der også tre partioner hvor de hver enkelt har mindre tilgengælig plads end der er fri.
Er det problematiskt?

Det ved jeg ikke om det er. Det har noget at gøre med hvor meget af din harddisk der er dedikeret til root. Standard er sat til 5%. Det er lavet for at man ikke skal fylde / op til 100%. Man kan nemlig få problemer hvis / bliver fyldt op.

Men der er altså ingen grund til at reservere plads på /home
usprey

Indlæg af usprey »

Hvor sætter jeg de variable der reserverer plads på mine partitioner?