i terminalen. får du stadig fejlen (hvis ja så giv os HELE oyutputet fra komandoen det kunne være der var et hint et sted) hvis ikke det giver en fejl så prøver vi med
Første komando gav ingen fejl, men den anden gjorde.
admin@as:~$ sudo aptitude safe-upgrade Indlæser pakkelisterne... Færdig Opbygger afhængighedstræ Læser tilstandsoplysninger... Færdig Læser information om udvidet tilstand klargører pakketilstande... Færdig Opbygger database over mærkater... Færdig Følgende pakker er ikke i brug og vil blive AFINSTALLERET: libphp-adodb php5 Følgende pakker vil blive opgraderet: firefox firefox-3.0 firefox-3.0-gnome-support firefox-gnome-support openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib xulrunner-1.9 xulrunner-1.9-gnome-support 9 pakker opgraderet, 0 nyinstalleret, 2 til afinstallering og 0 ikke opgraderet. Skal hente 0B/37,8MB arkiver. Efter udpakning vil 2359kB blive frigjort. Vil du fortsætte) [Y/n?] Y E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (100) En pakke lod sig ikke installere. Prøver at overvinde problemet: sh: dpkg: command not found Indlæser pakkelisterne... Færdig Opbygger afhængighedstræ Læser tilstandsoplysninger... Færdig Læser information om udvidet tilstand klargører pakketilstande... Færdig Opbygger database over mærkater... Færdig admin@as:~$
jeg ved ikke helt hvad jeg skal finde på, det er en kørbar (application/x-executable) fil som jeg ikke kan åbne og se hvad indeholder.
En mulighed jeg tænkte på er at erstatte filen med en kopi fra en livecd, men jeg skal lige teste det på min egen pc før du prøver den løsning.
---------------
EDIT:
Det er testet nu og min pc virker stadigt fint, men det er en lidt længere forklaring at beskrive den erstatning af filen, så skriv lige hvis du vil prøve den mulighed.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
christian.arvai skrev:jeg ved ikke helt hvad jeg skal finde på, det er en kørbar (application/x-executable) fil som jeg ikke kan åbne og se hvad indeholder.
En mulighed jeg tænkte på er at erstatte filen med en kopi fra en livecd, men jeg skal lige teste det på min egen pc før du prøver den løsning.
---------------
EDIT:
Det er testet nu og min pc virker stadigt fint, men det er en lidt længere forklaring at beskrive den erstatning af filen, så skriv lige hvis du vil prøve den mulighed.
Den mulighed vil jeg meget gerne prøve men kan det lade sig gøre når det på en dedikeret box? Jeg kan evt. mounte cd´en?
Edit: Jeg kan ikke mounte cd´en da jeg ikke kan installere nogle programmer på grund af den fejl 100
Som jeg ser det er det et problem med selve den fil der hedder /usr/bin/dpkg, så jeg bootede op på ubuntu livecd´en og tog en kopi af filsystem/usr/bin/dpkg (som jeg lagde på en extern harddisk), derefter startede jeg ubuntu op som normalt, flyttede den nye fil (dpkg) i i min hjemmemappe og kørte denne kommando:
jeg har desværre ikke en cd med 32 bit og jeg har lånt mit usk-stick ud (så jeg kan ikke mounte den på den måde), så jeg har pt ikke mulighed for at finde filen og sende den til dig, så du må boote op på ubuntu livecd´en og hente den, men det er altså rimeligt nemt - bare kopier filsystem/usr/bin/dpkg .
Men en ting er at min pc stadigt kører perfekt efter at jeg skiftede filen ud, en anden er om det løser dit problem, sidst nævnte er lidt svært at svare på.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing