Jeg har 2 computer som køre 8.10. Jeg utrolig gerne have dem til at se hinanden og dele data.
De er forbundet med wire til routeren.
Hvordan gør man lige?
Noget så umiddelbart simpelt kan jeg simpelthen ikke finde ud af eller finde info omkring. Det er den evige samba imellem ubuntu og vista/xp. Og der må være noget nemmere end samba.
Tak for alt Simon.
Opsætning af 2 computer med ubuntu og wire netværk imellem??
-
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
Re: Opsætning af 2 computer med ubuntu og wire netværk imellem??
Jeg synes samba er let. Jeg åbnede min file browser (Places -> home) højreklikkede på den mappe jeg ville dele, valgte "sharing options", trykkede "share this folder", og ok, så blev jeg spurgt om jeg ville installere samba server, det ville jeg ihvertfald!
Så installerede den samba, genstartede X, jeg loggede ind igen, og gik igen ind i file browser (places -> home) højreklikkede på den mappe jeg ville dele, valgte "sharing options", trykkede "share this folder" og ok. Så var den delt, et par sekunder senere kunne jeg finde den på min anden maskine via. places -> network.
Det er to 8.10 maskiner
Så installerede den samba, genstartede X, jeg loggede ind igen, og gik igen ind i file browser (places -> home) højreklikkede på den mappe jeg ville dele, valgte "sharing options", trykkede "share this folder" og ok. Så var den delt, et par sekunder senere kunne jeg finde den på min anden maskine via. places -> network.
Det er to 8.10 maskiner
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Opsætning af 2 computer med ubuntu og wire netværk imellem??
Jarlen skrev:Jeg synes samba er let. Jeg åbnede min file browser (Places -> home) højreklikkede på den mappe jeg ville dele, valgte "sharing options", trykkede "share this folder", og ok, så blev jeg spurgt om jeg ville installere samba server, det ville jeg ihvertfald!
Det er to 8.10 maskiner
det er ikke altid man er lige heldig.
en anden mulighed er sftp (ssh)
installer sshserver (sudo aptitude install openssh-server) på begge maskiner
gå ind i steder>tilslut server og vælg ssh og udfyld feldterne
Tjenestetype: ssh
Server: (ip eller navn på den anden maskine)
port: 22
Mappe: den mappe du vil starte i. f.eks /home/bruger27
brugernavn: bruger27
sæt hak i tilføj bogmærke og giv et navn
når du så forbinder kan du skifte rundt i alle mapper på maskinen og flytte rundt uden problemer
og næste gang kan du under steder>bogmærker finde et link til den anden maskine