Ubuntu vs. Vista vs. 7

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af Casper Hansen »

Test og sammenligninger af Ubuntu 8.10/9.04, Windows Vista og Windows 7.

http://www.tuxradar.com/node/33
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg har 2 kommentare :


1: windows har stadigt meget at lære selv om det er forbedret på flere punkter.

2: Tag lige og kør den test efter 6 mrd. med rod og virus, så er jeg sikker på at der er en endnu større forskel til ubuntu´s fordel :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af Casper Hansen »

christian.arvai skrev:jeg har 2 kommentare :


1: windows har stadigt meget at lære selv om det er forbedret på flere punkter.


Ja i den grad, men det er godt, at 7'eren ser ud til at faktisk være bedre end Vista. Det giver mere konkurrence og presser GNU/Linux distroerne til at blive endnu bedre.

christian.arvai skrev:2: Tag lige og kør den test efter 6 mrd. med rod og virus, så er jeg sikker på at der er en endnu større forskel til ubuntu´s fordel :wink:


Our journalistic friends have informed us that Windows Vista (and, presumably, Windows 7 too) has technology to increase the speed of the system over time as it learns to cache programs intelligently. It also allows users to use flash drives to act as temporary storage to boost speed further. None of our tests are likely to show this technology in action, so please take that into account when reading the results.


Ikke i følge deres journalistiske venner :P Men lad os nu se, hvor fantastisk 7'eren er.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af thj01 »

hvis vi nu husker lidt tilbage så var Vista også langt bedre og hurtigere end XP da det var i Beta.

Når først 7'eren er blevet beskyttet og sat op med alle kunstens regler og programmeret færdig, så kan det jo være at det bliver en del værre!

PS

er 64 bit virkeligt så meget langsommere end 32 bit??
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af Jimmyfj »

thj01 skrev:er 64 bit virkeligt så meget langsommere end 32 bit??


JA - Windows 7 64 bit ER EKSTREMT langsom. Og jeg skal gerne medgive Christian, at der, som vanligt ikke skal meget mere end en uges brug med forskellige install/af-install til før Win7 bliver mærkbart langsom.

Sæt så Win7 til at multitaske med at pakke en stor fil, afspille musik og surfe nettet samtidig: Gaaaaab - Her sker virkelig ikke meget. Loadtider på flere minutter, hakken og klippen i lyden og direkte nedgang i ydelse, der mærkes.

Jeg husker også Vista i Beta. Den var hurtig og stabil. Men tak skal du have det ændrede sig da den blev FR.

Jeg har Win7 installeret i dual-boot med Ubuntu 9.04 og jeg foretrækker stadig Ubuntu frem for Win7. (Kig nederst for specs på maskinen - Den er ikke ligefrem lille)
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af Kantastisk »

Casper Hansen skrev:
christian.arvai skrev:jeg har 2 kommentare :


1: windows har stadigt meget at lære selv om det er forbedret på flere punkter.


Ja i den grad, men det er godt, at 7'eren ser ud til at faktisk være bedre end Vista. Det giver mere konkurrence og presser GNU/Linux distroerne til at blive endnu bedre.


Men kvaliteten af distroerne er også afhængig af antallet af brugere. Når folk ikke længere flygter fra Vista, kan det gå negativt ud over tilstrømningen af brugere til linux. Jeg tror, at Ubuntu indirekte har nydt ret godt af Vistas fejlslag.

-Har i øvrigt også Windows 7 beta'en installeret, og jeg må sige, det kører rigtigt godt. Jeg har så også taget 'Windows-konsekvensen' og holder orden med programmer som autoruns, procexp og shellexp, så det plejer som sådan ikke at ændre sig med tiden.
dixi
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af Casper Hansen »

Kantastisk skrev:
Casper Hansen skrev:
christian.arvai skrev:jeg har 2 kommentare :


1: windows har stadigt meget at lære selv om det er forbedret på flere punkter.


Ja i den grad, men det er godt, at 7'eren ser ud til at faktisk være bedre end Vista. Det giver mere konkurrence og presser GNU/Linux distroerne til at blive endnu bedre.


Men kvaliteten af distroerne er også afhængig af antallet af brugere. Når folk ikke længere flygter fra Vista, kan det gå negativt ud over tilstrømningen af brugere til linux. Jeg tror, at Ubuntu indirekte har nydt ret godt af Vistas fejlslag.


Med så mange Ubuntubrugere tror jeg Ubuntu er sikret. Hvis der kommer mere konkurrence og GNU/Linux distroer føler sig presset, udover at MS selvfølgelig har markedsandelen, så vil det måske også tiltrække nye brugere ved at de lavede det bedre end det er. Det vil samtidig også gavne os GNU/Linux brugere :)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af thj01 »

Jimmyfj skrev:
thj01 skrev:er 64 bit virkeligt så meget langsommere end 32 bit??


JA - Windows 7 64 bit ER EKSTREMT langsom. Og jeg skal gerne medgive Christian, at der, som vanligt ikke skal meget mere end en uges brug med forskellige install/af-install til før Win7 bliver mærkbart langsom.

Sæt så Win7 til at multitaske med at pakke en stor fil, afspille musik og surfe nettet samtidig: Gaaaaab - Her sker virkelig ikke meget. Loadtider på flere minutter, hakken og klippen i lyden og direkte nedgang i ydelse, der mærkes.

Jeg husker også Vista i Beta. Den var hurtig og stabil. Men tak skal du have det ændrede sig da den blev FR.

Jeg har Win7 installeret i dual-boot med Ubuntu 9.04 og jeg foretrækker stadig Ubuntu frem for Win7. (Kig nederst for specs på maskinen - Den er ikke ligefrem lille)


Nu tænkte jeg ikke kun på windows. Ubuntu 64 bit er da også langsommere i diskoperationer. men dog hurtigere i "richards"
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af wappa »

Selv om jeg har og læst meget godt om win 7 men det er kun BETA endnu og tror microsoft står bag (betaler) nogle af de test for at give win 7 et god ry.
I tidens morgen købte jeg vista (oem version) men det var en kæmpe skuffelse og mega sløv at arbejde med, gik da tilbage til XP igen.
Hat godt Win XP på den ene computer og den anden kører ubuntu 8.10, men er kommet til det konklusion at ubuntu ER bedre en nogen anden Windows af nogen slags
Ubuntu sparker røv ....
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af Warhawk »

thj01 skrev:
Jimmyfj skrev:
thj01 skrev:er 64 bit virkeligt så meget langsommere end 32 bit??


JA - Windows 7 64 bit ER EKSTREMT langsom. Og jeg skal gerne medgive Christian, at der, som vanligt ikke skal meget mere end en uges brug med forskellige install/af-install til før Win7 bliver mærkbart langsom.

Sæt så Win7 til at multitaske med at pakke en stor fil, afspille musik og surfe nettet samtidig: Gaaaaab - Her sker virkelig ikke meget. Loadtider på flere minutter, hakken og klippen i lyden og direkte nedgang i ydelse, der mærkes.

Jeg husker også Vista i Beta. Den var hurtig og stabil. Men tak skal du have det ændrede sig da den blev FR.

Jeg har Win7 installeret i dual-boot med Ubuntu 9.04 og jeg foretrækker stadig Ubuntu frem for Win7. (Kig nederst for specs på maskinen - Den er ikke ligefrem lille)


Nu tænkte jeg ikke kun på windows. Ubuntu 64 bit er da også langsommere i diskoperationer. men dog hurtigere i "richards"


Det kommer meget an på hvad computeren skal foretage sig. Ved ikke hvordan Windoze opfører sig, men i Linux vil 64-bit normalvis sparke røv ved regneoperationer i forhold til 32-bit fordi der udnyttes et meget større register. Men ved ting som diskkopiering o.lign. vil 32-bit ofte være hurtigere.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu vs. Vista vs. 7

Indlæg af Artificial Intelligence »

64-bit er langt hurtigere på min computer. Det skyldes nok at alle mine dele i computeren er optimeret til at kører 64-bit.
Ældre 64-bit systemer kan de være hastigheds problemer med, da det ikke er alt/alle dele der er "bygget" til det.

Med de nye/nyeste 64-bit computere skulle du kunne mærke en klar forbedring (hvis ikke dem der har solgt dig computeren har snydt dig).

Jeg kan ikke leve uden 64-bit system nu, da den er fantastisk til store opgaver (billed redigering, musik og video redigering, etc.). <--- hobby
Ud over det kører compiz mere smooth.