Fjerne Ubuntu
-
- IRC nickname: Bligi
Fjerne Ubuntu
Jeg vil gerne have mit Ubuntu fjernet fra min computer, så jeg kan bruge mit XP igen!
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få det fjernet, jeg har prøvet og google det, men har bar ikke ikke fundet noget hjælp; så jeg tænkte her måtte hjælpen, da kunne findes.
//Den trængende
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få det fjernet, jeg har prøvet og google det, men har bar ikke ikke fundet noget hjælp; så jeg tænkte her måtte hjælpen, da kunne findes.
//Den trængende
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Fjerne Ubuntu
Bligi skrev:Jeg vil gerne have mit Ubuntu fjernet fra min computer, så jeg kan bruge mit XP igen!
//Den trængende
allerførst skal du lige fortælle os hvordan du har installeret ubuntu.
er det installeret inde i windows eller som dual boot
-
Jeg brændte det ned på en CD, og satte det i maskinen og installede det.
Men det må så være fra Windows
-
Bligi skrev:Jeg brændte det ned på en CD, og satte det i maskinen og installede det.
det vil sige at du var i windows og installerede det som man installerer alle andre programmer i windows?
hvis dette er sagen så kan du i kontrolpanelet under filføj og fjern programmer finde ubuntu og afinstallere det
-
soundpartner skrev:Bligi skrev:Jeg brændte det ned på en CD, og satte det i maskinen og installede det.
det vil sige at du var i windows og installerede det som man installerer alle andre programmer i windows?
hvis dette er sagen så kan du i kontrolpanelet under filføj og fjern programmer finde ubuntu og afinstallere det
Nej, for er inde i ubuntu nu. Når jeg reboot'er kan jeg ikke vælge mellem enten ubuntu eller XP, den vælger bar ubuntu automatisk og går ind i det? s:
-
Bligi skrev:soundpartner skrev:Bligi skrev:Jeg brændte det ned på en CD, og satte det i maskinen og installede det.
Nej, for er inde i ubuntu nu. Når jeg reboot'er kan jeg ikke vælge mellem enten ubuntu eller XP, den vælger bar ubuntu automatisk og går ind i det? s:
da du installerede blev du bedt om at vælge din partitionering af din disk.
hvad valgte du der?
guidet benyt hel disk?
-
Ja, det mener jeg.
fordi den ikke gad det andet s:
fordi den ikke gad det andet s:
-
Jeg ved godt i har et liv og har andet at tage jer til, og det respekterer jer!
Men jeg har virkelig brug for hjælpe, så jeg kan bruge mit XP igen, da jeg er i gang med mange stile til skolen s:
Men jeg har virkelig brug for hjælpe, så jeg kan bruge mit XP igen, da jeg er i gang med mange stile til skolen s:
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hej
Hvis du har valgt "guidet benyt hel disk" slettede du alt du havde af windows på din pc, hvis det er en recovery disk du har til windows, er den afhængig af at der er en skjult partition på pc´en, men den bliver slettet ved den installationsmetode.
Du har kun den mulighed at bruge en rigtig xp installationsdisk og starte op på den.
Hvis du har valgt "guidet benyt hel disk" slettede du alt du havde af windows på din pc, hvis det er en recovery disk du har til windows, er den afhængig af at der er en skjult partition på pc´en, men den bliver slettet ved den installationsmetode.
Du har kun den mulighed at bruge en rigtig xp installationsdisk og starte op på den.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
som christian ganske rigtigt skriver så har du nu desværre ikke nogen windows at komme retur til.
din windows installation samt alt data er tabt og borte.
kort forklaring:
når man installerer almindelige programmer så ligger man nogle filer ned på disken inde i sit styresystem. problemet her er at Ubuntu er et styresystem på samme måde som windows er et styresystem. så da du installerede ubuntu så skulle du boote op på selve ubuntu. disken
du fik 4 valgmuligheder:
* at installere på største sammenhængende plads (dette kan man kun hvis der er fri og upartitioneret plads på disken)
* at benytte hele disken (dette sletter hele disken)
* at resize disken (dette formindsker selve disken og efterlader fri upartitioneret plads som der kan installeres på)
* manuelt (at gøre det selv)
du burde derfor have valgt at resize disken og så installere hvis du gerne ville have beholdt windows xp.
til en anden gang så vil jeg anbefale dig at tage backup af alt vigtig data inden du roder dig ud i at lege med styresystemet på en computer, for som du lige har erfaret så er det ikke helt ufarligt...
som du desværre nok har lært nu så tager rigtige mænd ikke backup. de græder.
Du har en lille chance for at genskabe noget data. det er at der findes programmer som kan genskabe den data som ikke er blevet overskrevet endnu. Det er desværre ikke noget som jeg kan hjælpe med da det ikke er noget jeg selv har prøvet.
Men meget vigtigt er at HVIS du skal prøve dette så skal du slukke din computer med det samme og ikke bruge den igen for hvis du bruger computeren mister du bare mere data.
et andet alternativ er at lære af sine fejl og acceptere at du har dummet dig og så starte forfra med at installere windows, eller at lære at bruge ubuntu.
hvis du vækger at bruge ubuntu og har problemer, eller mangler programmer til at klare en bestemt opgave så skal vi med glæde give dig alt den hjælp vi kan.
edit; du kan se her at du ikke er den eneste der har begået denne fejl. ham her har enda fundet en måde at få noget af det tabte retur:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=417761
det er vigtigt at du downloader filen på EN ANDEN COMPUTER for ikke at miste mere data
din windows installation samt alt data er tabt og borte.
kort forklaring:
når man installerer almindelige programmer så ligger man nogle filer ned på disken inde i sit styresystem. problemet her er at Ubuntu er et styresystem på samme måde som windows er et styresystem. så da du installerede ubuntu så skulle du boote op på selve ubuntu. disken
du fik 4 valgmuligheder:
* at installere på største sammenhængende plads (dette kan man kun hvis der er fri og upartitioneret plads på disken)
* at benytte hele disken (dette sletter hele disken)
* at resize disken (dette formindsker selve disken og efterlader fri upartitioneret plads som der kan installeres på)
* manuelt (at gøre det selv)
du burde derfor have valgt at resize disken og så installere hvis du gerne ville have beholdt windows xp.
til en anden gang så vil jeg anbefale dig at tage backup af alt vigtig data inden du roder dig ud i at lege med styresystemet på en computer, for som du lige har erfaret så er det ikke helt ufarligt...
som du desværre nok har lært nu så tager rigtige mænd ikke backup. de græder.
Du har en lille chance for at genskabe noget data. det er at der findes programmer som kan genskabe den data som ikke er blevet overskrevet endnu. Det er desværre ikke noget som jeg kan hjælpe med da det ikke er noget jeg selv har prøvet.
Men meget vigtigt er at HVIS du skal prøve dette så skal du slukke din computer med det samme og ikke bruge den igen for hvis du bruger computeren mister du bare mere data.
et andet alternativ er at lære af sine fejl og acceptere at du har dummet dig og så starte forfra med at installere windows, eller at lære at bruge ubuntu.
hvis du vækger at bruge ubuntu og har problemer, eller mangler programmer til at klare en bestemt opgave så skal vi med glæde give dig alt den hjælp vi kan.
edit; du kan se her at du ikke er den eneste der har begået denne fejl. ham her har enda fundet en måde at få noget af det tabte retur:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=417761
det er vigtigt at du downloader filen på EN ANDEN COMPUTER for ikke at miste mere data
-
Tusind tak for hjælp.
Men hvilket program skal jeg bruge for genskabe de data der ikke er blevet overskrevet allerede?
Jeg har for lang tid siden mistet min XP-CD (hvilket er meget irriterende) hvordan kan jeg få XP igen? s:
Men hvilket program skal jeg bruge for genskabe de data der ikke er blevet overskrevet allerede?
Jeg har for lang tid siden mistet min XP-CD (hvilket er meget irriterende) hvordan kan jeg få XP igen? s:
-
- Admin
Bligi skrev:Tusind tak for hjælp.
Jeg vil mene at chancene for at du får reddet data er meget lille, jeg kender ikke lige det program - så det må soundpartner hjælpe med når han kommer online.
Men du har jo overskrevet en del data da du installerede ubuntu så du skal nok ikke regne med at redde alt du havde (hvis du overhovedet kan redde noget - det er svært).
Vedr. xp er der kun den mulighed at gå ud og købe en ny install cd, uanset om du evt kan redde lidt data, har du slettet windows fuldstændigt.
-
Ok tak.
Jeg kan forstå på det hele, at jeg har fucked det hele op.
Alt dette for at lege lidt med Ubuntu s:
Små må jeg vel bruge Ubuntu indtil min konfirmation i maj s:
-
- Admin
Bligi skrev:Ok tak.
Ja du har desværre slettet alt windows, men hvad er det du specielt vil have af programmer (som du mangler i ubuntu) ? , der er et meget stort udbud af forskellige (gratis) programmer til ubuntu, så vi kan måske hjælpe dig med at få din ubuntu install til at opfylde alle dine behov, og så er der jo ingen grund til at skifte tilbage til windows
PS: du har stadigt den mulighed at prøve det program som soundpartner linkede til, men det er ikke noget der vil genskabe alle dine gamle data og det vil aldrig genskabe windows.
-
Bligi skrev:Ok tak.
Kan jo være, at du skifter mening Så sparer du også 500 kr.
Når en tråd er løst så marker den løst