Kubuntu, RAM stiger for hver time der går! (LØST)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Kubuntu, RAM stiger for hver time der går! (LØST)

Indlæg af Spotten »

Hej.

Jeg har installeret Kubuntu for noget tid siden, dog ikke så længe, og jeg har aldrig rodet med linux før, så jeg er rimelig ny i faget! :-)

Jeg har kørt en Memtest86 2.01, som jeg også har en tråd herinde omkring, og det er ang. mit Memtest86 og mine RAM jeg har et spørgsmål.

Jo længere tid systemet køre, jo flere RAM bruger det, også selvom jeg ikke bruger flere ting, det er de samme ting der bare står og idler.

Jeg sidder så som uerfaren linuxbruger og kan ikke konkludere om det er pga. de fejl i mine RAM den opføre sig sådan, eller om det er pga. systemet.

Håber nogle kan hjælpe mig ud her.

Relevante infos omkring mine RAM fejl i Memtest86 2.01 kan ses her:

Selve billedet af Memtest86 skærmen: http://peecee.dk/upload/view/152266

Min tråd ang. Memtest og mine RAM: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=5766

En person i den anden tråd, ang. Memtest, skriver noget om det er korrigerbare fejl, men hvordan retter man dem lige?

Jeg har bestilt nye RAM da jeg troede de var i stykker, så kunne jo evt. sælge de andre når de virker igen, hvis man kan "fikse" dem altså?

På forhånd mange tak! :-)

EDIT: Glemte lige links til systemovervågning:

http://peecee.dk/upload/view/152988 Før genstart (23 timers kørsel ca)

http://peecee.dk/upload/view/152991 Efter en genstart.
Senest rettet af Spotten 4. okt 2009, 03:08, rettet i alt 1 gang.
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Kubuntu, RAM stiger for hver time der går!

Indlæg af Jakob77 »

.

Spotten

Egentlig så bør det perfekte styresystem vel fornemme på brugeren og efterhånden udnytte RAM fuldt ud til de foreliggende opgaver, så maskinen lever bedst muligt op til brugerens krav.
Umiddelbart kunne det næsten lyde som om det var tilfældet på din maskine. :wink:

Men finder du fejl med testprogrammet i de gamle RAM-moduler og ikke i de nye, så er der jo nok en fejl.

Jeg har ikke tidligere hørt om, at man kan reparere RAM-moduler med software.
Det vil forbavse mig, hvis man kan, så du må endelig skrive nærmere om det, hvis du finder en metode. :)

.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jeg har ikke tidligere hørt om, at man kan reparere RAM-moduler med software.
Det vil forbavse mig, hvis man kan, så du må endelig skrive nærmere om det, hvis du finder en metode. :)

Det var jeg ikke klar over RAM gjorde, "klargjorde" til ens foretrukne ting, men nu da jeg får det af vide, giver det da mening! :-)

Ang. quoten, så skal jeg nok sige til hvis jeg finder en løsning på det, mener nemlig en herinde sagde man kunne rette fejlene, måske skal man endda skifte chips på selve RAM modulet, og til de priser RAM koster pt. så kan det ikke svare sig.

Jeg skal nok melde tilbage, skulle gerne modtage mine nye RAM i morgen! De er sendt i dag kan jeg se.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Hvilken som helst defekt hardware kan ikke repareres med software - det er bare ikke muligt.

Man kan godt skifte chipsene, men så skal man have adgang til en specialovn, så man kan lodde med reflow lodde-teknikken.
En 256 MBit DDR RAM chip koster fra omkring 12 Kr lige nu (som sædvanlig er det ved køb i bunker af 10.000 chips af gangen).

... "klargjorde" til ens foretrukne ting ...

Det er bare Linux kernen der bare er smartere end Windows kernen.

Hvor Windows bare ikke bruger overskydende RAM kapacitet til noget som helst sker der noget helt andet i Linux:
Al overskydende RAM kapacitet (minus en lille smule) bruges som diskcache.
Du har sikkert bemærket af fra 2 gang og fremefter at et program indlæses, så sker indlæsningen af programmet meget hurtigere? Det sker fra RAM (diskcachen) istedet for at læse fra harddisken, hvilket er minimum 100 gange hurtigere. :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Spotten

Indlæg af Spotten »

Det er bare Linux kernen der bare er smartere end Windows kernen.

Det må man sige, det er jo ganske snedigt! :-)

Du lyder til at vide lidt om det hele, ved du hvor stor forskellen på et 32 bit system og et 64 bit system er? Det er vel ikke helt det dobbelte som tallet antyder? Tal snyder jo som regel når det kommer til performance.

Jeg har en Intel Core Duo 2 T250 som sidder i en MSI PR200 bærbar, så jeg ved faktisk ikke engang om det er en 64 bit processor, men efter hvad jeg kan se på MSI's side, så er der også drivere til 64 bit systemer under min bærbar.

http://global.msi.eu/index.php?func=pro ... od_no=1208
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej

Det er en 64 bit processor der sidder i din pc, citat http://alatest.dk/produktinformation/ba ... 458641,30/
Core 2 Duo

Manufacturer Intel

Clock Speed 2GHz / 2.4GHz / 1.8GHz / 1.66GHz / 1.5GHz / 2.2GHz

Processor Number T7100 / T8300 / T7700 / T7300 / T7250 / T5450 / T5250 / L7300 / T7500

Multi-Core Technology Dual-Core

64-bit Computing Yes

Den største forskel på 32 og 64 bit er hvor meget ram den kan understøtte, 32 bit kan understøtte op til ca 3,6 gb ram.
Men det giver også en forskel hvis man feks arbejder med film eller store rar pakker (komplicerede beregninger), så jeg vil da anbefale 64 bit udgaven - hvis man har en pc der kan køre med den.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Spotten

Indlæg af Spotten »

christian.arvai skrev:Hej

Det er en 64 bit processor der sidder i din pc, citat http://alatest.dk/produktinformation/ba ... 458641,30/
Core 2 Duo

Manufacturer Intel

Processor Number T7100 / T8300 / T7700 / T7300 / T7250 / T5450 / T5250 / L7300 / T7500

64-bit Computing Yes

Den største forskel på 32 og 64 bit er hvor meget ram den kan understøtte, 32 bit kan understøtte op til ca 3,6 gb ram.
Men det giver også en forskel hvis man feks arbejder med film eller store rar pakker (komplicerede beregninger), så jeg vil da anbefale 64 bit udgaven - hvis man har en pc der kan køre med den.

Ok, jamen så siger jeg mange tak! :-)

Kan jeg så bare slette / og /swap og lade /home være og så oprette en ny / og en ny /swap og så geninstallere på / og så er min home sat op som den er nu, i samarbejde med /?
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Spotten skrev:
christian.arvai skrev:Hej

Core 2 Duo

Manufacturer Intel

64-bit Computing Yes

Ok, jamen så siger jeg mange tak! :-)

Kan jeg så bare slette / og /swap og lade /home være og så oprette en ny / og en ny /swap og så geninstallere på / og så er min home sat op som den er nu, i samarbejde med /?

Du trykker på / og redigerer partitionen. Derefter vælger du: Benyt partition og skriver, at det skal være / og den skal formateres. Det samme gør du ved /home uden at sætte flueben ved formater.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Spotten

Indlæg af Spotten »

Du trykker på / og redigerer partitionen. Derefter vælger du: Benyt partition og skriver, at det skal være / og den skal formateres. Det samme gør du ved /home uden at sætte flueben ved formater.

Tusinde tak, er oppe igen nu, med 64 bit system, og alt gemt! :-D NICE!