Visuelle effekter (opdatering af grafik-driver)
-
Visuelle effekter (opdatering af grafik-driver)
Jeg har en labtop (Lenovo R61i), som jeg installerede Ubuntu på for nogen tid siden (1/4 år vel). Dengang kunne jeg godt sætte den visuelle effekt til "professionelt", så vinduerne f.eks. "blævrede".
Så formaterede jeg systemet, og installerede andet OS.
Nu har jeg så igen installeret Ubuntu (i en nyere version), og jeg har neturligvis opdateret systemet. Men jeg har ikke mulighed for at vælge den professionele opsætning mere. Mit grafikkort er et fra Microsoft, men jeg mener at huske, at sidst jeg installerede Ubuntu installerede jeg Nvidia-driverne m.m.. Derfor jeg jeg installeret Nvidia-driverne igen. Men dette hjælper heller ikke.
Hvordan opnår jeg igen de visuelle effekter? Er det muligt, at installere driveren til grafikkortet manuelt?
Nu har jeg så igen installeret Ubuntu (i en nyere version), og jeg har neturligvis opdateret systemet. Men jeg har ikke mulighed for at vælge den professionele opsætning mere. Mit grafikkort er et fra Microsoft, men jeg mener at huske, at sidst jeg installerede Ubuntu installerede jeg Nvidia-driverne m.m.. Derfor jeg jeg installeret Nvidia-driverne igen. Men dette hjælper heller ikke.
Hvordan opnår jeg igen de visuelle effekter? Er det muligt, at installere driveren til grafikkortet manuelt?
-
Re: Visuelle effekter (opdatering af grafik-driver)
cogitans skrev:Jeg har en labtop (Lenovo R61i), som jeg installerede Ubuntu på for nogen tid siden (1/4 år vel). Dengang kunne jeg godt sætte den visuelle effekt til "professionelt", så vinduerne f.eks. "blævrede".
Grafikkort fra Microsoft?
- Åbn en terminal (Programmer > Tilbehør > Terminal) og skriv
Kode: Vælg alt
lspci
Copy/paste outputted her.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Opsætning.
MVH Redaktør-Team
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Grafikkortet er:
Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller
Jeg har prøvet at installere Beryl & Xgl, da jeg fandt en guide til 3dDesktop, som angav de instruktioner. Men dette har ikke hjulpet.
Ligeledes har jeg forsøgt med en installation af CompizConfig, som giver mulighed for de indstillinger. Men det virker heller ikke. Mon pga. min grafik-driver?
Jeg har jo forsøgt, at finde svaret i driveren til grafikkortet. Men jeg har kun kunnet finde en guide til et ATI-kort. Jeg forsøgte, at konstruere en ny guide til mit system ud fra denne guide men uden held.
Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller
Jeg har prøvet at installere Beryl & Xgl, da jeg fandt en guide til 3dDesktop, som angav de instruktioner. Men dette har ikke hjulpet.
Ligeledes har jeg forsøgt med en installation af CompizConfig, som giver mulighed for de indstillinger. Men det virker heller ikke. Mon pga. min grafik-driver?
Jeg har jo forsøgt, at finde svaret i driveren til grafikkortet. Men jeg har kun kunnet finde en guide til et ATI-kort. Jeg forsøgte, at konstruere en ny guide til mit system ud fra denne guide men uden held.
-
Forresten når jeg går ind i:
System->Administration->HardwareDriver
Så står der kun: "Support for Atheros 802.11 wireless LAN cards"
"Tested by the Ubuntu developers
License: Free"
Oerskriften udfor hardwareikonet er: "No proprietary drivers are in use on this system"
Eneste valgmulighed er "deaktiver".
Betyder disse informationer, at alle driver er installeret korrekt bortset fra Wireless Lan? Var meningen inde i denne system-del ikke, at man kunne se en oversigt over ALLE sine enhedsdrivers?
System->Administration->HardwareDriver
Så står der kun: "Support for Atheros 802.11 wireless LAN cards"
"Tested by the Ubuntu developers
License: Free"
Oerskriften udfor hardwareikonet er: "No proprietary drivers are in use on this system"
Eneste valgmulighed er "deaktiver".
Betyder disse informationer, at alle driver er installeret korrekt bortset fra Wireless Lan? Var meningen inde i denne system-del ikke, at man kunne se en oversigt over ALLE sine enhedsdrivers?
-
Driveren er i kernen.
- Højreklik på skrivebordet, Skift baggrund og så under Effekter sætter du den til det bedste.
- Højreklik på skrivebordet, Skift baggrund og så under Effekter sætter du den til det bedste.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
Casper Hansen skrev:Driveren er i kernen.
Jo, men det er jo netop her, problemet er. Da jeg første gang installerede Ubuntu, kunne jeg opnå den bedste visuelle indstilling på denne fremgangsmåde. Under den nuværende installation af Ubuntu kan jeg kun opnå den mest primitive version af visuelle effekter...det lyder da mærkeligt. Det burde da ikke være den eneste mulige slutning på problem-stillingen?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
cogitans skrev:Casper Hansen skrev:Driveren er i kernen.
Jo, men det er jo netop her, problemet er. Da jeg første gang installerede Ubuntu, kunne jeg opnå den bedste visuelle indstilling på denne fremgangsmåde. Under den nuværende installation af Ubuntu kan jeg kun opnå den mest primitive version af visuelle effekter...det lyder da mærkeligt. Det burde da ikke være den eneste mulige slutning på problem-stillingen?
næææ det er nu ganske normalt... for et eller 2 år siden der var der x antal krafter til rådighed og disse blev udnyttet fuldt ud. med de nyere versioner er tingene generelt blevet mere avanceret så med en normal computer forventes at der er y antal krafter til rådighed for at køre med de bedste instillinger.
hvis Y er meget større end x så er det klart at det ikke kan lade sig gøre
-
soundpartner skrev:cogitans skrev:Casper Hansen skrev:Driveren er i kernen.
næææ det er nu ganske normalt... for et eller 2 år siden der var der x antal krafter til rådighed og disse blev udnyttet fuldt ud. med de nyere versioner er tingene generelt blevet mere avanceret så med en normal computer forventes at der er y antal krafter til rådighed for at køre med de bedste instillinger.
hvis Y er meget større end x så er det klart at det ikke kan lade sig gøre
Men ideen med Ubuntu er også, at OS ikke tærer så kraftigt på ressourcerne, som f.eks. Windows gør. Jeg går ikke ud fra, at der fra den version af Ubuntu, som er 1/4 år ældre, trækkes så meget mindre på system-ressourcerne, at man går fra de mest avancerede visuelle effekter til de mest primitive visuelle effekter. I min verden ser det ikke helt logisk ud...
(jeg har sådan på fornemmelsen, at hvis jeg formaterer computeren og geninstallerer Ubuntu, så vil det virke fint. Altså er der er sådan en manglende reaktion fra Ubuntus side grundet de mange muligheder for installering af diverse programmer m.m..)
-
- Admin
dengang du godt kunne aktivere de visuele effekter, hvad det så på 8.04 eller 8.10 (8.10 kom i slutningen af 10´ende mrd.) ? og er det den samme udgave du prøver med nu ?
-
christian.arvai skrev:dengang du godt kunne aktivere de visuele effekter, hvad det så på 8.04 eller 8.10 (8.10 kom i slutningen af 10´ende mrd.) ? og er det den samme udgave du prøver med nu ?
Det var 8.04, hvor det kunne lade sig gøre på. Et par dage efter, jeg havde installeret den, kom den nyere version. Men jeg var tvunget til at installere et helt andet OS. Derfor er jeg først blevet opmærksom på problemet nu, hvor jeg ikke længere har brug for det andet OS længere, og derfor går tilbage til Ubuntu - som jeg nu har installeret version 8.10 af.
-
- Geografisk sted: Hedensted
jeg kan heller ikke efter opgradering til 8.10 på min laptop men sidder nu på sønnemands pc der køre det uden problmer snyd men er det er også en stationer med 128mb grafikkort
Med venlig hilsen
Darmann
Darmann
-
- Admin
cogitans skrev:christian.arvai skrev:dengang du godt kunne aktivere de visuele effekter, hvad det så på 8.04 eller 8.10 (8.10 kom i slutningen af 10´ende mrd.) ? og er det den samme udgave du prøver med nu ?
Det var 8.04, hvor det kunne lade sig gøre på. Et par dage efter, jeg havde installeret den, kom den nyere version. Men jeg var tvunget til at installere et helt andet OS. Derfor er jeg først blevet opmærksom på problemet nu, hvor jeg ikke længere har brug for det andet OS længere, og derfor går tilbage til Ubuntu - som jeg nu har installeret version 8.10 af.
OK ...... Den største mærkbare forskel mellem 8.04 og 8.10 er efter min egen mening Compiz, hvis du alligevel ikke bruger den funktion der laver en kugle "sphere" i compiz, ville jeg selv have installeret 8.04 og evt. opgraderet open office til 3.0 (som man alligevel skal i 8.10), der er selvfølgeligt mange andre nye ting i 8.10, men hvis resultatet er at der er problemer, ville jeg selv vælge 8.04 lts.
-
christian.arvai skrev:cogitans skrev:christian.arvai skrev:dengang du godt kunne aktivere de visuele effekter, hvad det så på 8.04 eller 8.10 (8.10 kom i slutningen af 10´ende mrd.) ? og er det den samme udgave du prøver med nu ?
OK ...... Den største mærkbare forskel mellem 8.04 og 8.10 er efter min egen mening Compiz, hvis du alligevel ikke bruger den funktion der laver en kugle "sphere" i compiz, ville jeg selv have installeret 8.04 og evt. opgraderet open office til 3.0 (som man alligevel skal i 8.10), der er selvfølgeligt mange andre nye ting i 8.10, men hvis resultatet er at der er problemer, ville jeg selv vælge 8.04 lts.
Da det jo blot er en bærbar, jeg oplever problemet på, tror jeg ikke, at jeg vil benytte de mest krævende muligheder. Men da jeg jo har haft mulighed for nogle af tingene på den bærbare, så vil jeg da gerne have disse muligeder igen. Men kugle-funktionen er overflødig for mit vedkommende.
Jeg har også overvejet, at downloade version 8.04 igen, og så forsøge mig ad den vej. Findes der et site, hvor forskellene mellem de forskellige versioner i Ubuntu er angivet? Specielt er jeg interesseret i at vide, hvilke ting jeg må undvære ved en 8.04 kontra 8.1, selvom jeg opdaterer med efterfølgende automatiske opdateringer.
-
- Admin
jeg kender ikke en direkte oversigt over forskellene, der er også selve kernen der er opgraderet i 8.10, men hvis du alligevel ikke bruger den funktion i compiz, vil jeg mene at du ligeså godt kan installere 8.04 og så opgradere de programmer du bruger, jeg har selv en pc der stadigvæk er på 8.04, så jeg kan godt anbefale den udgave