Hej i Hytten, ganske ny i Ubuntu men det går stille fremad.
Har knækket en del nødder men en forfølger mig stadig og efter hæftig søgning er det endnu ikke lykkes at finde svaret.
Jeg har 2 netkort (eth0 og eth1) Kun eth1 bruges (nyt pci instik realtek 1000/100/10)
Maskinen starter som den skal og den får tildelt en DHCP adresse, jeg logger mig ind som root og ændre eth1 til en fast IP, disabler og enabler netværket og vupti så er jeg på den rigtige faste IP og alt virker.
Festen stopper dog når jeg genstarter, så er den tilbage til DHCP, næsten som om at jeg har glemt at gemme opsætningen.
Kan du/I hjælpe mig
Med venlig hilsen Amdi Kirkgaard amdi@pobox.com
Fast IP adresse springer tiolbage til DCHP ved genstart
-
- IRC nickname: AkK
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Fast IP adresse springer tiolbage til DCHP ved genstart
kirkcare skrev:Hej i Hytten, ganske ny i Ubuntu men det går stille fremad.
Har knækket en del nødder men en forfølger mig stadig og efter hæftig søgning er det endnu ikke lykkes at finde svaret.
Jeg har 2 netkort (eth0 og eth1) Kun eth1 bruges (nyt pci instik realtek 1000/100/10)
Maskinen starter som den skal og den får tildelt en DHCP adresse, jeg logger mig ind som root og ændre eth1 til en fast IP, disabler og enabler netværket og vupti så er jeg på den rigtige faste IP og alt virker.
Festen stopper dog når jeg genstarter, så er den tilbage til DHCP, næsten som om at jeg har glemt at gemme opsætningen.
Kan du/I hjælpe mig
Med venlig hilsen Amdi Kirkgaard amdi@pobox.com
Der er rigtig mange veje der fører til rom.
1: i stedet for at lave det på cmputeren kan du i routeren fortælle at denne computer ALTID skal have den faste ip adresse som du mener maskinen skal have. (dette er i mine øjne den letteste måde at sætte nettet op på, og er også måden mit eget net er opsat på)
2: retter du det grafisk eller via terminalen?
hvis du retter det via terminalen, så er det rimelig nemt at gemme en backup af ren rettede fil, og så lve et lille script der kopierer den rettede fil ind i stedet når computeren bootes.