hvem er Fotograf/nørd her inde

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Darmann »

jeg har fotograferet i næsten 3 år digitalt og er medlem af Hedensted fotoklub jeg fotografere mest arkitektur, natur og lidt portræt men kun i fritid

jeg har nu i ca. 1 måned kørt Ubuntu og er ret positiv over hvor godt det er men jeg har intryk af at der er ting(gøre måder) jeg skal have ændret ved mig selv for at få det til at køre effektivt og hurtigt i Ubuntu så grunden til at jeg opretter denne tråd er at jeg ønsker at oprette et lille netværk hvor vi kan hjælpe hinanden i Ubuntu med div. indstillinger og programer så vi får en fed oplevelse med vores hobby i Ubuntu netværket er ikke kun for folk med en Nikon D700 men også for folk som godt kan lide at fotografere med deres lommekamera og arbejde vidre med deres fotos på en pc så hvis gruppen er noget for dig så lad os tilføje hinanden som venner i vores profil og se hvad vi får ud af det jeg håber der folk som tilslutter sig netværket
Med venlig hilsen

Darmann
Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Ormen »

Hejsa Darmann

Ormen aka. Corgan her :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Darmann »

hej ormen sjovt her og der er du hvad siger du til ideen ?
Med venlig hilsen

Darmann
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Wrapper »

Har selv et Canon EOS 1000D og et Casio EX-F1 (det er dog til salg). Det er først her for ca. 4 måneder siden jeg for alvor begyndte at tage billeder. Hhar ikke selv nogne problemer med mine cams i Ubuntu ;)
Billede

Billede
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Darmann »

jeg har heller ikke noget problem med mit kamera i Ubuntu lige nu har jeg problemer med at se mine billeder ude fra nettet når jeg vil oploade til et site men der har jeg oprettet en tråd her på siden viewtopic.php?f=4&t=5533 og har lige fået lidt flere ting af Ormen som jeg skal have tjekket men ellers var det ment som et netværk hvor vi kunne maile intern til hinanden og så spørge hvordan vi gør så vi ikke får oprettet for mange ligegyldige tråde her på sitet
Med venlig hilsen

Darmann
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Wrapper »

Darmann skrev:jeg har heller ikke noget problem med mit kamera i Ubuntu lige nu har jeg problemer med at se mine billeder ude fra nettet når jeg vil oploade til et site men der har jeg oprettet en tråd her på siden viewtopic.php?f=4&t=5533 og har lige fået lidt flere ting af Ormen som jeg skal have tjekket men ellers var det ment som et netværk hvor vi kunne maile intern til hinanden og så spørge hvordan vi gør så vi ikke får oprettet for mange ligegyldige tråde her på sitet


har set din tråd ;) har også tænkt meget over hvordan man får det til at virke. Har dog ikke været forbi google endnu...
Billede

Billede
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Darmann »

jeg har hoppet en del rundt på google men har ikke rigtigt kunne finde noget men Vrapper hvad ville du bruge som søgeord hvis du skulle google?
Med venlig hilsen

Darmann
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Darmann »

ormen jeg har nu kigge på det link du har givet til mig men jeg syntes ikke at det giver det jeg skal bruge

men hvordan gør i når skal uploade til et site hvordan finder i hurtigt frem til det foto i skal bruge?

en anden ting er at jeg har set i F-stop den har en direkte eksport forbindelse til div. sider bl.a Facebook.dk og Flickr.com kan man selv lave sådan en sti eller hvad det kaldes for det kunne være et alternativ?
Med venlig hilsen

Darmann
Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Wrapper »

Darmann skrev:jeg har hoppet en del rundt på google men har ikke rigtigt kunne finde noget men Vrapper hvad ville du bruge som søgeord hvis du skulle google?


noget i stil med:
ubuntu raw thumbnail
nautilus raw thumbnail
gnome raw thumbnail

etc.
Billede

Billede
Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Ormen »

Jeg skal bare lige være helt med på om det er RAW filer du vil have thumbs af eller jpg/png/whatever billedfiler.
RAW smider man som regel ikke på nettet medmindre du skal have en anden til at pille i det, og det mener jeg er bedre at gøre over mail eller ftp, da RAW filer jo er temmelig store.
Hvis det er thumbs af alle mulige andre filer, så må der enten være et plugin til nautilus eller Firefox der viser det eller også skal man muligvis over i en anden ... filbrowser (vil helst ikke kalde det Stifinder ;) )
Jeg tjekker lige når jeg kommer på Ubuntumaskinen, sidder pt. på arbejdsspanden og programmerer PLC..
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Darmann »

nej det er nok rigtigt man uploader jo ikke i RAW til div. sider men lige nu er jeg ved at finde ud af om man kan indstille F-spot til det ellers må jeg finde et andet program som kan gøre det

det tror jeg ikke kan lade sig gøre hvad gør i når i uploader til en side? nu tænker jeg på en side som fotostart.dk, fotobasen.dk, facebook.com og hvad de ellers hedder
Med venlig hilsen

Darmann
Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Ormen »

For det meste plejer jeg at hive billedet igennem Bibble/Gimp inden jeg sender det afsted, og så ligger det på desktoppen klar.. så jeg bruger ikke så meget tid på at søge.
Men jeg mener også at der er thumbs på jpg når man browser efter dem i Fotostart's loader? For det er da den indbyggede filbrowser man bruger?
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!
Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Darmann »

den retning er jeg også nået til har fået et lille problem som jeg beskriver her i denne tråd
viewtopic.php?f=13&t=5695
Med venlig hilsen

Darmann
Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af Ormen »

Tjek indlægget og se om du kan bruge mit svar :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!
js79
Indlæg: 124
Tilmeldt: 24. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: Holstebro

Re: hvem er Fotograf/nørd her inde

Indlæg af js79 »

Darmann skrev:ellers var det ment som et netværk hvor vi kunne maile intern til hinanden og så spørge hvordan vi gør så vi ikke får oprettet for mange ligegyldige tråde her på sitet

Jeg synes klart I skal vælge et offentlig forum i stedet for en intern liste. Om det er her på ubuntudanmark.dk eller et andet sted er ligemeget, men der er sikkert mange som ville kunne bruge jeres råd og tips, selvom det måske er "ligegyldige ting" der diskuteres.

Personligt kender jeg mindre end lidt til foto-ting og ville derfor aldrig tilmelde mig en sådan intern liste, men jeg ville højst sandsynlig læse med engang i mellem hvis det var en del af et andet forum.