Anskaffelse af Asus Eee Box

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af Don S »

Jeg har gået og leget med tanken om, at anskaffe mig en Eee Box B204 (eller B206, men kan ret godt lide batteri-funktionen og indbygget Bluetooth), da min nuværende laptop snart synger på sidste vers (selvom den er under et år gammel... :() og min Eee PC ikke har nok disk-plads - og grafikkortet ikke er helt tilstrækkeligt. Jeg skal primært bruge den til at udvikle på - Java, PHP, Python og regner også med at gå igang med C/C++ senere i løbet af året. Jeg vil gerne kunne spille spil som Warcraft III og Counter Strike, og da min Eee PC ikke kan dette helt optimalt (har et Intel Onboard graphics), tænkte jeg, at ATI-kortet i B204'eren nok ville kunne trække det.
Jeg føler mig yderst tiltrukket af det lave strømforbrug, den lille størrelse og vægt (da den så også vil kunne fungere som en glimrende server), men er bekymret for, hvor tydeligt jeg vil kunne mærke det mht. kompilering og ved arbejde i IDE's som Eclipse, da den kun har en 1.6GHz processor (med én core, dog multi-threading (2 threads)) og 1GB RAM.

Nogen gode råd/kommentarer eller skulle jeg måske hellere anskaffe mig en alm. stationær i samme prisklasse?

- Sakse "Don S" Dalum

EDIT: Sammenlignet med min Eee, så er det kun grafikkortet og harddisken der er anderledes (på overfladen). Tror I at man vil kunne mærke en reel forskel i performance, ved f. eks. rendering af hjemmesider eller er det udelukkende CPU-baseret?
Spec's for Asus Eee Box B204:
Processor: 1.6GHz Intel Atom N270
Hukommelse: 1GB SO-DIMM DDR2
Grafikkort: ATI Radeon HD 3400, 256MB DDR2 RAM

Spec's for Asus Eee PC 901:
Processor: 1.6GHz Intel Atom N270
Hukommelse: 1GB SO-DIMM DDR2
Grafikkort: Intel GME 945
Senest rettet af Don S 17. jan 2009, 15:57, rettet i alt 2 gange.
Billede

Billede Billede
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af Casper Hansen »

Til 3000 kr. vil du få en væsentlige bedre stationær PC.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af Don S »

Casper Hansen skrev:Til 3000 kr. vil du få en væsentlige bedre stationær PC.

Hmm, ja. Jeg tror faktisk, at hvis jeg ikke skal have en Eee Box, så vil jeg hellere investere lidt flere penge i den, og så få noget mere up-to-date. Men min miljø-rigtighed giver mig en dårlig smag i munden, hver gang at jeg tænder for min larmende server, hvorimod jeg føler mig lidt bedre, ved at tænde min Eee PC der kan holde i 6-7 timer uden WLAN og Bluetooth. Desuden spiller plads også en rolle, hvor Eee Box'en ikke vil fylde ligeså meget. Men, stadigvæk, hvis jeg kommer til at sidde og glo i et stykke tid, hver gang jeg skal debugge et Java-program, fordi at den skal loade, og hvis jeg oplever at computeren kører ufatteligt langsomt, fordi den hele tiden skal skrive til swappen, så ved jeg ikke hvad jeg hælder mest til.
Billede

Billede Billede
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af lath »

Casper Hansen skrev:Til 3000 kr. vil du få en væsentlige bedre stationær PC.

Det er helt rigtigt.
Atom processoren er en del langsommere ved 1,6 GHz, end desktop processorerne ved samme frekvens (1,6 GHz) - også hvis man sammenligner en desktops dual core processors performance gange ½ med Atom processoren ved den samme frekvens

Don S skrev:Hmm, ja. Jeg tror faktisk, at hvis jeg ikke skal have en Eee Box, så vil jeg hellere investere lidt flere penge i den, og så få noget mere up-to-date. Men min miljø-rigtighed giver mig en dårlig smag i munden, hver gang at jeg tænder for min larmende server, hvorimod jeg føler mig lidt bedre, ved at tænde min Eee PC der kan holde i 6-7 timer uden WLAN og Bluetooth. Desuden spiller plads også en rolle, hvor Eee Box'en ikke vil fylde ligeså meget. Men, stadigvæk, hvis jeg kommer til at sidde og glo i et stykke tid, hver gang jeg skal debugge et Java-program, fordi at den skal loade, og hvis jeg oplever at computeren kører ufatteligt langsomt, fordi den hele tiden skal skrive til swappen, så ved jeg ikke hvad jeg hælder mest til.


Disk-swapping er en nødløsning!

Performance degradering er 1/1000 eller mere af processorens hastighed . (mekaniske harddiske, mindre ved Solid State Harddiske (flash-baserede harddiske))

Det vil sige at hvis der bruges disk-swapping kører en Atom processor reelt ved 0,016 GHz (16 MHz) istedet for 1,6 GHz, fordi at harddisken er data-flaskehalsen.

Løsningen er bruge mere RAM.

Det er min erfaring at en udvikermaskine bør have mindst 2 GB RAM for Linux, og 6 GB RAM for 64-bit Vista. Så er det muligt at have andre programmer åbne: Tekstbehandler (dokumentation af dit arbejde), browser, dokumentation etc, når softwaren skal udvikles.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
PerSimonsen
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. okt 2008, 19:03
Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af PerSimonsen »

Har du set på den her http://www.pcworld.dk/art/10340?page=1 , den er dog alt for dyr. Men skulle komme med dual-core, og et stadig lavt strømforbrug.
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af lath »

PerSimonsen skrev:Har du set på den her http://www.pcworld.dk/art/10340?page=1 , den er dog alt for dyr. Men skulle komme med dual-core, og et stadig lavt strømforbrug.


Den ser sød ud - men den er ikke lille! Den holdning har jeg nok fordi jeg efterhånden har set meget små alt-i-et computere - kaldes SoM - System on a Module, fordi en hel computer er bygget ind i et meget lille modul.

Computeren bliver så meget lille, for eksempel: Gumstix http://www.gumstix.net/Hardware/view/Hardware-Specifications/Verdex-Pro-Specifications/112.html

Bemærk at de kun er 8 x 2 x 0,63 cm³ store og er født med Linux!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
PerSimonsen
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. okt 2008, 19:03
Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af PerSimonsen »

Jae, de er godt nok ikke særligt store. Men det Don S spurgte efter var joh en pc der også kunne noget. Og der tror jeg at de kommer til kort.

Har selv haft de små ASUS'er i tankerne, men tror at jeg vil blive frustreret når man skal lave noget på dem. Ville meget gerne have en der kan som minimum kan kører Solidworks, flydende.
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af Jakob77 »

 



Don S


Det bedste man kan gøre, når man vil købe ny hardware er nok næsten altid at give sig god tid og vente lidt længere, hvis man kan.

For hver dag, der går, vil man typisk kunne få mere hardware for pengene, og samtidig får man tid til at spare lidt mere op.

Jeg tør intet sige om komputerens kapacitet, da jeg ikke kender kravene til de programmer, som du gerne vil køre.

Jeg forstår godt din fristelse til at købe en lille.
Men kan du så klare dig med så småt keyboard og en så lille skærm..?

Jeg har i en periode brugt en meget lille Asus til simpelt kontor, og det gik fint nok med eksternt keyboard og ind imellem også ekstern skærm. Skulle jeg bruge det interne alene, så ville jeg nok føle mig noget hæmmet.



Har man for mange penge engang, så er der jo også denne liste:
http://webapps.ubuntu.com/certification/list/?release=8.10&category=Laptop



Pøj pøj med det.   :)



 
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af Jarlen »

Jeg synes lige det er værd at understrege hvad der bliver snakket om.
Eee Box er en lille strømbesparende stationær computer. Det er altså IKKE en Eee netbook, med 8-10" skærm og tilsvarende lille tastatur. :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Anskaffelse af Asus Eee Box

Indlæg af Don S »

Jarlen skrev:Jeg synes lige det er værd at understrege hvad der bliver snakket om.
Eee Box er en lille strømbesparende stationær computer. Det er altså IKKE en Eee netbook, med 8-10" skærm og tilsvarende lille tastatur. :-)

Tak. :) Der er ikke tale om en Asus Eee PC, som jeg allerede har 901 modellen af, men om Eee Box'en klarer det bedre end Eee PC'en, eller om jeg bør forvente den fuldkommen samme ydeevne. Jeg tror nok, at jeg har besluttet mig for, ikke at købe en Eee Box i første omgang, men det kan jo være at den kommer på ønskelisten senere.
Billede

Billede Billede