Jeg har installeret ubuntu 8.10 på min asus eee pc 900 vha. soundpartners guide
I hans script bliver der installeret noget "CPU speed scabling".
Jeg kunne godt tænke mig at kunne :
Bestemme minimums-frekvensen
Deaktivere/aktivere "CPU speed scabling"
Nogle der kan hjælpe lidt på vej?
Mvh Simon
CPU speed scabling
-
- Geografisk sted: Odense
CPU speed scabling
Mvh Simon
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: CPU speed scabling
elkoger skrev:Jeg har installeret ubuntu 8.10 på min asus eee pc 900 vha. soundpartners guide
I hans script bliver der installeret noget "CPU speed scabling".
Jeg kunne godt tænke mig at kunne :
Bestemme minimums-frekvensen
Deaktivere/aktivere "CPU speed scabling"
Nogle der kan hjælpe lidt på vej?
Mvh Simon
hvis du tilføjer cpu-frekvensskalering til din topbar så kan du derigennem manuelt vælge frekvens osv
det er også muligt at styre minimum frekvens osv, men da jeg er hos familien pt så er det noget der kommer om et par dage (er ved at lave en udviddet guide)
-
Nogle gange vil ubuntu kun lade dig styre clockfrekvensen hvis den kører som root. I så fald kører du i terminale:
Kode: Vælg alt
sudo dpkg-reconfigure gnome-applets
-
- Geografisk sted: Odense
@ soundpartner
Tak for svaret, det virker godt. Kan man måske få processoren op i sving noget hurtigere, når den køre auto-mode?
Tak for svaret, det virker godt. Kan man måske få processoren op i sving noget hurtigere, når den køre auto-mode?
Mvh Simon
-
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har lavet en del studier i lige netop det der med at strømstyring af CPU'en - og det jeg har læst mig frem til er - lad vær.
BIOS og softwaren i dag er så god, at det ikke kan optimeres bedre!
For når der skal loades programmer bruger cpu'en mindst strøm når den arbejder 100%.
For når der skal loades programmer bruger cpu'en mindst strøm når den arbejder 100%.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
thj01 skrev:Jeg har lavet en del studier i lige netop det der med at strømstyring af CPU'en - og det jeg har læst mig frem til er - lad vær.
tjaaa jeg vinder ca 20 min batteri levetid ved at bruge det, det syntes jeg er det værd
-
- Geografisk sted: Fredericia
Hvis jeg kun er på nettet sparer min maskine også meget strøm, det er først når jeg begynder at starte programmer op at den bruger mere.
Der er langt mere at spare ved at disable tegnepladen i BIOS (nå nej - duer jo kun på ibm'ere med deres lille røde stick' i midten), skrue ned for skærmens styrke, end der er ved at spare på CPU hastigheden.
Ulempen er jo også at den ved at blive tvunget til at køre minimumshastigheden også reagerer langsommre, hvis man skal udføre mere krævende kommandoer. Studier har vist at selv små ventetider (100 ms) kan udløse stress. Så det er mange ting der skal tages med i betragtning. Jeg har læst flere undersøgelser på nettet der fandt frem til at det var mindst lige så godt at bruge BIOS's styring - og det er bl.a. Intels ingeniører der fremturer med det.
En anden faktor der kunne spare meget strøm er at fjerne noget af RAM'en. Hvis man alligevel ikke bruger mere end firefox og openoffice - så er 1 GB rigeligt
Endelig kan man jo købe en bærbar med mindre skærm - og vupti så har man igen en besparelse
Men på en stor tung Lenovo T61 med 15" skærm, 2 Gb RAM, der betyder det NADA!
Der er langt mere at spare ved at disable tegnepladen i BIOS (nå nej - duer jo kun på ibm'ere med deres lille røde stick' i midten), skrue ned for skærmens styrke, end der er ved at spare på CPU hastigheden.
Ulempen er jo også at den ved at blive tvunget til at køre minimumshastigheden også reagerer langsommre, hvis man skal udføre mere krævende kommandoer. Studier har vist at selv små ventetider (100 ms) kan udløse stress. Så det er mange ting der skal tages med i betragtning. Jeg har læst flere undersøgelser på nettet der fandt frem til at det var mindst lige så godt at bruge BIOS's styring - og det er bl.a. Intels ingeniører der fremturer med det.
En anden faktor der kunne spare meget strøm er at fjerne noget af RAM'en. Hvis man alligevel ikke bruger mere end firefox og openoffice - så er 1 GB rigeligt
Endelig kan man jo købe en bærbar med mindre skærm - og vupti så har man igen en besparelse
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
thj01 skrev:Hvis jeg kun er på nettet sparer min maskine også meget strøm, det er først når jeg begynder at starte programmer op at den bruger mere.
nu snakker vi også på en eee med 8,9" skærm 1 gb ram osv...
i min guide der er processoren sat til on demand hvilket betyder at den selv speeder op ved behov for dette. min erfaring er at når du laver de "tunge opgaver" så er processoren lidt sløv til at komme i gang, men når den er i gang så brager den der ud af.
den næste generation af min guide kommer til at indeholde en masse tweaks hvor man efter ønske kan justere alle disse ting som man ønsker.
jeg mener stadig at der er god nok grund til at bruge processor scaling