Vintersolhverv

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Vintersolhverv

Indlæg af Pihl »

I dag er det dagen, hvor dagene igen bliver længere - det er vintersolhverv, og det betyder at vi igen får mere lys.

Det er årets korteste dag med sine knap 7 timers dagslys, men fra kl. 13.04 vender det, så de igen bliver længere og længere, indtil vi møder sommersolhverv, hvor dagen opnår 17 timer med dejligt lys.

Jeg får ikke vinterdepressioner, men jeg kan helt klart mærke, at tiden med alt denne mørke giver mig mindre energi. Fx er det utrooooligt hårdt for mig at stå op kl. 7.30 hver dag, mens jeg i månederne med meget lys uden problemer står op 6.30-7.00.

Er der andre, som har det på samme måde? :p

For mig er det en næsten større festdag end juleaften ;)
snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Vintersolhverv

Indlæg af snigepige »

Er ganz enig med dig - lys er godt og savnet med stor inderlighed.
Min mor har fødselsdag idag og vi glæder os alle altid utroligt meget til den hehe - men ikke så meget på grund af hende som pga solhverv
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige

ChristianHelring
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15. dec 2008, 11:17

Re: Vintersolhverv

Indlæg af ChristianHelring »

Hejsa

Om det er en festdag kan jeg ikke rigtigt afgøre, men den har ihvertfald stor betydning for mig. :) Jeg er een af dem der bliver rigtigt ramt af det, og i år endda i en sådan grad at jeg har måtte tage en tur forbi min læge. Samtidigt har jeg også investeret i en lysterapi-lampe, og det kan klart anbefales for folk som føler sig komplet drænet for energi og lyst i de mørke måneder! :)
snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Vintersolhverv

Indlæg af snigepige »

ChristianHelring skrev:Hejsa

Om det er en festdag kan jeg ikke rigtigt afgøre, men den har ihvertfald stor betydning for mig. :) Jeg er een af dem der bliver rigtigt ramt af det, og i år endda i en sådan grad at jeg har måtte tage en tur forbi min læge. Samtidigt har jeg også investeret i en lysterapi-lampe, og det kan klart anbefales for folk som føler sig komplet drænet for energi og lyst i de mørke måneder! :)


man får selv på en overskyet dag 10 gange så meget af det rigtige lys ved at gå en tur ude :wink:
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige

ChristianHelring
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15. dec 2008, 11:17

Re: Vintersolhverv

Indlæg af ChristianHelring »

snigepige skrev:
ChristianHelring skrev:Hejsa

Om det er en festdag kan jeg ikke rigtigt afgøre, men den har ihvertfald stor betydning for mig. :) Jeg er een af dem der bliver rigtigt ramt af det, og i år endda i en sådan grad at jeg har måtte tage en tur forbi min læge. Samtidigt har jeg også investeret i en lysterapi-lampe, og det kan klart anbefales for folk som føler sig komplet drænet for energi og lyst i de mørke måneder! :)


man får selv på en overskyet dag 10 gange så meget af det rigtige lys ved at gå en tur ude :wink:


Det er rigtigt, og det skal man heller ikke snyde sig selv for! :) Nu kan det bare godt være lidt vanskeligt at få gåturene tilrettelagt ift. studie og arbejde (og så er der lige det uheldige faktum at det som regel er på de tidspunkter, at der er mest lys ;))
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Vintersolhverv

Indlæg af Christian.Arvai »

jeg syntes ikke jeg direkte får vinterdepressioner, men jeg er ved at være godt træt af vejret, kunne vi ikke snart få noget sne så det lysner op i denne mørke tid :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Vintersolhverv

Indlæg af Jarlen »

Jeg synes nu ikke ligefrem jeg er depressionstypen, men det er da pisseirriterende at det er så mørkt, og man kan tydeligt mærke at man mangler krafter. Det er let at forfalde til dovenskab og dvaskhed.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vintersolhverv

Indlæg af thj01 »

Pihl skrev:.

Jeg får ikke vinterdepressioner, men jeg kan helt klart mærke, at tiden med alt denne mørke giver mig mindre energi. Fx er det utrooooligt hårdt for mig at stå op kl. 7.30 hver dag, mens jeg i månederne med meget lys uden problemer står op 6.30-7.00.


Det er der faktisk heller ikke andre der får! Det er et begreb amerikanske læger fandt på i 50'erne og der har aldrig været nogen medicinsk bevis på at vinteren frembringer depressioner. Det er helt naturligt at vores krop "går i hvile" når det bliver vinter - den sparer simpelthen energi for at kunne overleve kulden. Men i et samfund der kræver 100% hastighed (110%) året igennem, der har vores stenalderkrop slet ikke vænnet sig til endnu!

Depressioner er noget der opstår, når et signalstof i hjernen bliver opbrugt - og så er det man får piller. Men det skyldes ikke vinteren, men ens livsstil (selvvalgt eller påført) eller genetiske lægning. Det svarer faktisk til at få en brækket arm. Og har man haft en depression, så skal man passe på resten af sit liv, for det lager af signalstof er MEGET svært at bygge på igen.

og hvis man tænker den igennem - så burde næsten alle der levede langt mod nord være ramt af depressioner konstant - og det er de ikke.

Men der er smart - tænke alle de højfjeldssole, som er blevet solgt - og piller - og .....
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Vintersolhverv

Indlæg af Casper Hansen »

Min krop må i hvert fald gerne lige tage sig lidt sammen, kan jo slet ikke stå op om morgnen.

- Hvis jeg nu kører en sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade...
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst