Installation og erfaringer

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
hhmcsv
IRC nickname: HH
Geografisk sted: Hillerød

Installation og erfaringer

Indlæg af hhmcsv »

Hej Forum,
Jeg er helt ny til Ubuntu, men er generelt meget interesseret i Open software og har i Windows verdenen været trofast bruger af Open Office, Firefox, Thunderbird mv.
Så nu ville jeg prøve at komme ind i Linux-verdenen med at installere fra en .iso CD skabt ved download.
Her er de indledende erfaringer med installationen på IBM Thinkpad T40:
1. Download af Ubuntu 8.10 og brænding af CD gik helt uproblematisk.
2. Installation gik også helt i smør, så nu har jeg en dual-boot maskine der som default (første linie i boot-menu) starter Ubuntu.
3. Jeg havde forventet at opstarttiden for Ubuntu var væsentligt kortere end med WinXP, men det synes ikke at være tilfældet. Det går ikke specielt stærkt med Ubuntu.
4. Det er meget overraskende, at selv om jeg altså har haft non-Microsoft produkter som standardbrowser og -email, så importeres der kun indstillinger fra Internet Explorer og Outlook Express - det er ikke særligt opmuntrende at skulle genskabe alle data i Ubuntus Firefox og mailprogram manuelt.
5. Der er tilsyneladende intet hardware som ikke virker under Ubuntu, alle drivere og nødvendige tilføjelser lader sig finde og downloade uden særlige problemer, og selv trådløst internet kunne virke omtrent med det samme.
Men min touchpad på IBm'en som jeg bruger til daglig i Windows driver mig til vanvid i Ubuntu. Markørbevægelsen er underligt ukoordineret med mine fingres bevægelser, og forsøg på ændringer i indstillingerne har ikke ført til forbedringer - kun forandringer.
Er det en anden driver der skal til?
6. Ubuntu kører fint og indtil videre helt stabilt til alle de almindelige opgaver. Men der er for mig så væsentlige mangler fra 3. partsaktører, at jeg ikke kan bruge Ubuntu til daglig:

--Nordeas netbank kan ikke køre under Linux og Firefox.
--DR's nettv kan ikke vises hvis man ikke bruger Internet Explorer
--Mit navigationsprogram (Søkort) fra Dansk Sejlunion virker ikke under Linux

Det er jo strengt taget ikke nogen fejl ved Linux/Ubuntu men snarere at disse serviceudbydere ikke er gearet til at der er noget der hedder Linux - shame on them!
7. Den sidste og lidt chokerende erfaring fra brugen af Linux/Ubuntu er at det tilsyneladende er en envejs-forestilling. Der er ikke noget umiddelbart værktøj, der kan genskabe min gamle maskine eller ændre rækkefølge i boot. Her skal jeg åbenbart tilbage til MS værktøjer (Master Boot Fix) i Windows-opsætning (CD), og en fjernelse af Linux igen er ikke ganske uproblematisk som jeg har kunnet Google mig frem til. Det er ikke fair!
8. Men en tid endnu vil jeg se at få flere erfaringer med Ubuntu, forhåbentlig positive, men jeg ville være meget glad hvis nogen ville hjælpe med de to hovedproblemer so far:
- touchpad'ens opførsel
- afinstallationsmulighed

Hans-Henrik
elkoger
Geografisk sted: Odense

Re: Installation og erfaringer

Indlæg af elkoger »

hhmcsv skrev:

Velkommen til
Det virker fint, prøv at følg denne guide, som installere flash og java osv. Ubuntu - Trin for trin guide
"uniciure"-mappe kopieres ind i din "home"-mappe

--DR's nettv kan ikke vises hvis man ikke bruger Internet Explorer.
Det virker også fint, følg denne guide

--Mit navigationsprogram (Søkort) fra Dansk Sejlunion virker ikke under Linux.
Det kan jeg detsvære ikke hjælpe dig med...

Mvh Simon
Mvh Simon
faweb
IRC nickname: fpa
Geografisk sted: Odense

Indlæg af faweb »

hhmcsv skrev:Hej Forum,
Jeg er helt ny til Ubuntu, men er generelt meget interesseret i Open software og har i Windows verdenen været trofast bruger af Open Office, Firefox, Thunderbird mv.
Så nu ville jeg prøve at komme ind i Linux-verdenen med at installere fra en .iso CD skabt ved download.
Her er de indledende erfaringer med installationen på IBM Thinkpad T40:
1. Download af Ubuntu 8.10 og brænding af CD gik helt uproblematisk.
2. Installation gik også helt i smør, så nu har jeg en dual-boot maskine der som default (første linie i boot-menu) starter Ubuntu.
3. Jeg havde forventet at opstarttiden for Ubuntu var væsentligt kortere end med WinXP, men det synes ikke at være tilfældet. Det går ikke specielt stærkt med Ubuntu.
4. Det er meget overraskende, at selv om jeg altså har haft non-Microsoft produkter som standardbrowser og -email, så importeres der kun indstillinger fra Internet Explorer og Outlook Express - det er ikke særligt opmuntrende at skulle genskabe alle data i Ubuntus Firefox og mailprogram manuelt.
5. Der er tilsyneladende intet hardware som ikke virker under Ubuntu, alle drivere og nødvendige tilføjelser lader sig finde og downloade uden særlige problemer, og selv trådløst internet kunne virke omtrent med det samme.
Men min touchpad på IBm'en som jeg bruger til daglig i Windows driver mig til vanvid i Ubuntu. Markørbevægelsen er underligt ukoordineret med mine fingres bevægelser, og forsøg på ændringer i indstillingerne har ikke ført til forbedringer - kun forandringer.
Er det en anden driver der skal til?
6. Ubuntu kører fint og indtil videre helt stabilt til alle de almindelige opgaver. Men der er for mig så væsentlige mangler fra 3. partsaktører, at jeg ikke kan bruge Ubuntu til daglig:

Det er jo strengt taget ikke nogen fejl ved Linux/Ubuntu men snarere at disse serviceudbydere ikke er gearet til at der er noget der hedder Linux - shame on them!
7. Den sidste og lidt chokerende erfaring fra brugen af Linux/Ubuntu er at det tilsyneladende er en envejs-forestilling. Der er ikke noget umiddelbart værktøj, der kan genskabe min gamle maskine eller ændre rækkefølge i boot. Her skal jeg åbenbart tilbage til MS værktøjer (Master Boot Fix) i Windows-opsætning (CD), og en fjernelse af Linux igen er ikke ganske uproblematisk som jeg har kunnet Google mig frem til. Det er ikke fair!
8. Men en tid endnu vil jeg se at få flere erfaringer med Ubuntu, forhåbentlig positive, men jeg ville være meget glad hvis nogen ville hjælpe med de to hovedproblemer so far:
- touchpad'ens opførsel
- afinstallationsmulighed

Hans-Henrik

Hej

Du kan prøve, at hente denne -- http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Det er en Ubuntu 8,4 som en af brugerene her har componeret. det er virkelig godt lavet og denne comp kører fra start af dr live tv og div netbanker og så er der også wine med som er et program, som Du kan installerer de windows programmer i Du ikke kan undvære.

prøv den - efter install henter den lige div opdateringer og så har Du et fuldt funktionelt system.

og så kan Du via Synaptic installere Startopmanager, så kan Du selv bestemme hvilket styresystem der skal starte som det primære.

venlig hilsen

flemming
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

til punkt 7. ændre rækkefølge af bootload.

Du kan installere programmet "StartUp-Mananger" via Programmer - tilføj/fjern programmer.

når denne er installeret kan du finde programmet under system - administration

Med dette kan du ændre rækkefølgen i din grub/bootloader så windows står som default.

Ang. punkt 5. så er det muligt at kopiere profilerne fra de fleste mozilla programmer over i de nye. lidt manuelt arbejde og så skulle de virke igen.
evt. opret email kontoen først og derefter kopiere de forskellige filer over.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg har selv prøvet med det levende søkort og det fik jeg ikke til at virke, så hvilket navigationsprogram er det du vil installere og hvordan har du forsøgt ?

----------------------------------------------------------------------------------

For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Opsætning. :)

MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
hhmcsv
IRC nickname: HH
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af hhmcsv »

Tak for de mange konstruktive svar, jeg går straks i gang med at bruge dem!

Det er netop "Det levende Søkort" som jeg bruger, så det er nok dødt i Linux-sammenhæng.

Det er dejligt med den positive respons og de mange gode vejledninger som man kan finde!

Hans-Henrik
Hans-Henrik
IBM Thinkpad T41 Duat-boot Ubuntu 10.04 / WinXp