Er uduntu det rigtige til børnehaven?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
byth
IRC nickname: marianne

Er uduntu det rigtige til børnehaven?

Indlæg af byth »

Jeg har i mange år brugt computere i børnehaven (børn 3-6år). Nu skal jeg have skiftet computere og vil hellere bruge pengene på børnesoftware fremfor på windows licenser. Jeg er havnet her via pixelines hjemmeside, jeg kan se at mange af de spil kan køres på ubuntu - det har jeg brug for. Men jeg har også brug for et system som kreative børn ikke kan smadre og som pædagoger kan starte. Jeg har herunder stillet nogle spørgsmål op, men hvis du sidder og tænker "det har hun vist ikke lige overvejet" så skriv endelig, jeg bliver meget glad for al den hjælp jeg kan få.
Computerne har ikke netadgang og skal ikke bruges til andet end det børnene kan. (de kan nu en masse)

1. Kan pixeline spillene køres uden cd ? Det er ikke fordi jeg vil kopiere, men det nytter ikke at børnene skal sidde og skifte cder.
2. Kan ubuntu klare at strømstikket ofte bliver hevet ud?
3. Findes der en måde at låse skrivebordet eller ligende, så jeg på forhånd har valgt hvad børnene kan få adgang til?

på forhånd tak for hjælpen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er uduntu det rigtige til børnehaven?

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

1: pixelinespillene kan ikke køres uden cd´en indsat, desuden vil jeg lige påpege at det ikke er alle de nyeste spil jeg har fået med i den guide, så se lige guiden igennem først.

2: der er jo som udgangspunkt ikke nogle styreprogrammer hvor det er optimalt, men ubuntu er efter mine erfaringer med 3 børn i huset, bedre til at klare de mærkelige ting som børn nu engang finder på (incl at afbryde strømmen)

3: det gør der sandsynligvis, men jeg bruger det ikke selv så her må vi lige have andre til at hjælpe :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Troels

Indlæg af Troels »

Hvad mener du angående punkt 3, med at låse skrivebordet?

Ubuntu og Linux generelt er meget bedre end Windows computere på det sikkerhedsmæssige plan, fordi man kan fintune hver eneste ting, så systemadministratorerne ved præcis hvad de andre kan bruge :).
Casper Hansen

Indlæg af Casper Hansen »

Du kan låse skærmen ved at trykke på sluk-knappen. Der kommer en drop down menu, hvor du kan "Lock Screen."

- Vil mene, at Ubuntu er perfekt til små børn. Der er en masse små lette og søde spil. Jeg spiller dem selv, når jeg keder mig i skolen :lol:
Nå ja og så er de selvfølgelig gratis.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
byth

Indlæg af byth »

Troels skrev:Hvad mener du angående punkt 3, med at låse skrivebordet?

Ubuntu og Linux generelt er meget bedre end Windows computere på det sikkerhedsmæssige plan, fordi man kan fintune hver eneste ting, så systemadministratorerne ved præcis hvad de andre kan bruge :).

punkt 3. her tænkte jeg på noget i retnig af et gammelt program "magic desktop" som var et program der lavede et børneskrivebord/brugerflade som barnet ikke kunne forlade og hvor den voksne havde lagt genveje til det barnets måtte benytte.
byth

Indlæg af byth »

christian.arvai skrev:hej og velkommen til forum :)

1: pixelinespillene kan ikke køres uden cd´en indsat, desuden vil jeg lige påpege at det ikke er alle de nyeste spil jeg har fået med i den guide, så se lige guiden igennem først.

2: der er jo som udgangspunkt ikke nogle styreprogrammer hvor det er optimalt, men ubuntu er efter mine erfaringer med 3 børn i huset, bedre til at klare de mærkelige ting som børn nu engang finder på (incl at afbryde strømmen)

3: det gør der sandsynligvis, men jeg bruger det ikke selv så her må vi lige have andre til at hjælpe :wink:

tak for dit hurtige svar.
ad1: Jeg har kigget på listen, det ser fint ud, det gør ikke noget at jeg ikke kan bruge alle, der er rigeligt af tage af. Det er nu noget hø, at cden skal være i. 60 børn, 6 computere og ca. 60 cder! Jeg har nu prøvet at skrive til Krea ang. dette og foreslået at de sælger en institutionspakke, men desværre har de aldig svaret.
ad2: Det lyder godt.
tak for hjælpen
Troels

Indlæg af Troels »

byth skrev:

punkt 3. her tænkte jeg på noget i retnig af et gammelt program "magic desktop" som var et program der lavede et børneskrivebord/brugerflade som barnet ikke kunne forlade og hvor den voksne havde lagt genveje til det barnets måtte benytte.

Det kan du sagtens gøre. Jeg ved ikke hvor meget viden du har inden for Linux - men jeg går ud fra, at du ikke aner en hat om emnet, så jeg vil holde det lidt simpelt. Jeg kan lige prøve at uploade et skærmbillede. 2 sek.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

byth skrev: Jeg har kigget på listen, det ser fint ud, det gør ikke noget at jeg ikke kan bruge alle, der er rigeligt af tage af. Det er nu noget hø, at cden skal være i. 60 børn, 6 computere og ca. 60 cder! Jeg har nu prøvet at skrive til Krea ang. dette og foreslået at de sælger en institutionspakke, men desværre har de aldig svaret.

Jeg skriver tilfældigvis lidt med krea media, så jeg kan da godt lige foreslå det næste gang, så får de den fra flere sider :wink:

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
byth

Indlæg af byth »

christian.arvai skrev:
byth skrev: Jeg har kigget på listen, det ser fint ud, det gør ikke noget at jeg ikke kan bruge alle, der er rigeligt af tage af. Det er nu noget hø, at cden skal være i. 60 børn, 6 computere og ca. 60 cder! Jeg har nu prøvet at skrive til Krea ang. dette og foreslået at de sælger en institutionspakke, men desværre har de aldig svaret.

Jeg skriver tilfældigvis lidt med krea media, så jeg kan da godt lige foreslå det næste gang, så får de den fra flere sider :wink:

ja tak. De kunne jo så lave den børnebrugeflad der ville gøre det nemt for os pædagoger at styrer børnenes færden på computeren.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

byth skrev:ja tak. De kunne jo så lave den børnebrugeflad der ville gøre det nemt for os pædagoger at styrer børnenes færden på computeren.

Det ved jeg så ikke lige om man kan, selve brugerfladen inde i spillet og det der er ude på selve pc´en er styret af forskellige ting, så hvis du vil have låst områder i brugerfladen er det ude i selve ubuntu du skal forsøge det.

Troels

Indlæg af Troels »

byth skrev:

Er det lidt sådan her du tænker på?
http://imageload.dk/files/93c0cec76e19bcb6f20ef6391db8cc2f.png
http://imageload.dk/files/62b0beb1a0e47070f1e2014cc6bbe82f.png
Senest rettet af Troels 17. dec 2008, 22:44, rettet i alt 3 gange.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

BUMP
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Troels

Indlæg af Troels »

Stra skrev:BUMP

Jeg arbejder på sagen :D.
byth

Indlæg af byth »

Troels skrev:
byth skrev:

Er det lidt sådan her du tænker på?
http://imageload.dk/files/93c0cec76e19bcb6f20ef6391db8cc2f.png
http://imageload.dk/files/62b0beb1a0e47070f1e2014cc6bbe82f.png

ja, det ser fint ud. Jeg kan dog ikke gennemskue om det samtidig gør at børnene ikke kan rode rundt. F.eks. får de tit højrkliket og det kan der jo komme sjove ting ud af.
Og ja, du har helt ret - jeg aner intet om linux
Troels

Indlæg af Troels »

byth skrev:ja, det ser fint ud. Jeg kan dog ikke gennemskue om det samtidig gør at børnene ikke kan rode rundt. F.eks. får de tit højreklikket og det kan der jo komme sjove ting ud af.
Og ja, du har helt ret - jeg aner intet om Linux

Jeg vil mene, at det helt klart kan lade sig gøre at lave en sådan løsning. Måske ikke lige helt på denne måde, men vi har fat i essensen. Hvor ligger den børnehave henne i landet?