Hmmm er det nu så godt??

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Posten
IRC nickname: Posten

Hmmm er det nu så godt??

Indlæg af Posten »

Jeg har installeret Ubuntu 8.10 på min bærbare. mest for at prøve et alternativ til Windows XP.. Men men men. Nu kan jeg ingenting. Alt windows er slettet og installation af windows igen kan ikke lade sig gøre da windows ikke kan se harddiscen.. Jeg kan end ikke installere programmer på min ubuntu, den nægter. Så jeg er ikke imponeret, tværtimod er jeg skuffet over den.. HVAD gør jeg??? Min HD er opdelt i 2 drev hvor D-drevet er installationsdrev m windows og det kan jeg heller ikke komme i kontakt med..
What dælen do i do...
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Hmmm er det nu så godt??

Indlæg af eitreach »

Ubuntu fungerer ikke altid godt på visse bærbare. Det må du tage op med de firmaer som ikke skriver hardware-drivere til Linux. :)

Hvordan nægter Ubuntu at installere programmer?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

Min HD er opdelt i 2 drev hvor D-drevet er installationsdrev m windows og det kan jeg heller ikke komme i kontakt med..

prøv lige at hente programmet "gparted" i programmer>tilføj-fjern , efter installering kommer det som system>administration>partition editor , prøv derefter at checke om hvilken partitioner du har nu !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Posten

Indlæg af Posten »

eitreach skrev:Ubuntu fungerer ikke altid godt på visse bærbare. Det må du tage op med de firmaer som ikke skriver hardware-drivere til Linux. :)

Eksempelvis Flash player. Når jeg forsøger at installere starter den godt nok men kommer op med en meddelse: Only one software man
egement tool is allowed to rum at the same time.

Den besked kommer op uanset hvad jeg prøver at installere. Også selvom jeg genstarter maskinen. Ja undskyld men sådan noget hø kan jeg ikke bruge til noget. Og da slet ikke når jeg ikke engang kan få min windows på igen.. Har endda forsøgt at lave en bootdisc... Duer heller ikke..
eitreach skrev:Ubuntu fungerer ikke altid godt på visse bærbare. Det må du tage op med de firmaer som ikke skriver hardware-drivere til Linux. :)

Heller ikke Gparted kan jeg installere.. Der kommer denne meddelse op: E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Først og fremmest snakkre vi pænt, her. Du behøver ikke at kunne lide systemet - men vi taler pænt alligevel.

Hop i en terminal. Programmer > Tilbehør > Terminal. Der skriver du sudo dpkg --configure -a og trykker enter. Så bliver du bedt om dit kodeord, som du installerer (som ikke kan ses.)

Prøv derefter at installere igen. For at installere flash, java og andet, kan du i Synaptic installere pakken ubuntu-restricted-extras.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Det er fordi du har flere pakke-programmer åben. Du må kun have én kørende (er også gældene via terminalen).

Luk alle dine pakker programmer. Åben terminalen og copy/paste dette;

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a
Posten

Indlæg af Posten »

Nu har jeg rigtig fået lavet gedehams i det... Prøvede at hente Gparted og fandt godt nok drevene men blev ikke meget klogere. Prøvede at lave et fat32 drev i håb om at kunne komme til at kommunikere med min windows cd.rom. Men ak nej så heldig skulle jeg ikke være, så nu kan min pc slet ikke starte op.. Den skriver: GRUB Loading stage1.5.

GRUB Loading, please wait...
Error 22
-

Og thats it... Har jeg nu helt døet min computer eller er jeg bare lidt mindre intelligent end gennemsnittet. Der mer ingen tvivl om at jeg har klokket godt og grundigt i det.. Please kan nogen hjælpe mig...
Har prøvet at ligge ubuntu cd-rommen i og forsøge at starte op på den, men det dutter heller ikke så jeg er på grænsen til total panik...
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

så må vi jo tage de grove midler i brug, prøv at hent gparted http://gparted.sourceforge.net/download.php og brænd den ved laveste hastighed, indsæt cd´en og brug den til at boote op på (kører den som livecd), du kan så vælge at formatere hele harddisken (eller hvis du kan finde ud af det, så kun den partition du allerede havde ubuntu på) til fat32, prøv derefter at installere ubuntu efter denne guide http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

BEMÆRK LIGE AT OVERNÆVNTE METODE FJERNER ALT PÅ DIN PC, SÅ DU MISTER OGSÅ ENHVER CHANCE FOR AT FINDE RESTER AF WINDOWS IGEN, HVIS DU VÆLGER AT FORMATERE HELE DISKEN !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
origon
IRC nickname: origon

Indlæg af origon »

Hvis du er så heldig at have nogle gamle dos 6.2 disketter boot op på dem og brug fdisk til at fjerne ikke dos parieteter og formater din harddisk, så skulle den være klar igen.