Server panel

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
origon
IRC nickname: origon

Server panel

Indlæg af origon »

Hej
Findes der ikke et grafisk eller web baseret server panel til ubuntu server 8.10 så man kan styre en del af serveren der igennem?
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Server panel

Indlæg af Jarlen »

Hej Origon

Velkommen til.
Der findes forskellige grafiske løsninger der kan bruges i forbindelse med servere, alt efter hvad det er du gerne vil kunne styre og hvordan.
Det er muligt at installere et desktop environment á la Gnome eller KDE, eller lignende, så du kan kontrollere maskinen på lige fod med din desktopmaskine når du sidder ved den, så findes der forskellige programmer som PHPmyadmin, hvis du vil styre enkeltelementer fra andre maskiner.
PHPmyadmin er et administratorinterface til mysql databasen, hvis du kører sådan en, der kan styres vha. en webbrowser.
Så det kommer lidt an på hvor meget du vil kunne styre, og hvor du vil styre det fra. :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
origon

Indlæg af origon »

Det er mest for at styre selve web, samba og ftp serveren phpmyadmin er instaleret, jeg kører med en smeserver lige nu, men vil gerne skifte til noget andet lidt mere stabilt og som kan håndtere mange brugere logget på, smeserver har en begrænsning på 100 conections, og jeg har oplevet nogle gange at det er for lidt.
Da jeg er vant til at køre med smeserver, har det ikke være nødvendigt at sætte mig ind i alle linux commandoerne, det er derfor jeg søger en grafisk gui.
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Martin Pihl nævnet i sit blogindlæg og de forskellige Ubuntu varianter, ubuntu server. Her nævner har WebMin som måske kunne hjælpe dig?
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
origon

Indlæg af origon »

Tak for svaret, men jeg fandt en anden topic herinde, hvor man henviste tila at instalere desktop, og det har jeg gjort.