Hej alle
Jeg har en arbejdskollega som kører en Ubuntu Linux 8.04 LTS server med Gnome Desktop for en forening. Han ønsker at køre Firestarter med det samme ved opstart af serveren, og ikke som nu hvor han går igennem system/adminitration og derfra vælger Firestarter Firewall.
Han har flere perl scripts som han ønsker at kunne starte fra en menu allerede ved boot, d.v.s før X11 og Gnome startes.
Det må gerne være med menuvalg f.eks med tallene 1 til 3.
Hvordan gøres dette mere specifikt....
Jeg har mulighed for at få login adgang til hans server med x11vnc klient og ssh, så jeg kan hjælpe ham med at sætte det op.
Mvh
Preben Lauritzen Duus
Munkebo, Fyn
Ubuntu 8.04 LTS server + Gnome Desktop - Firestarter & Perl
-
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Ubuntu 8.04 LTS server + Gnome Desktop - Firestarter & Perl
elprebsi skrev:Hej alle
Jeg har en arbejdskollega som kører en Ubuntu Linux 8.04 LTS server med Gnome Desktop for en forening. Han ønsker at køre Firestarter med det samme ved opstart af serveren, og ikke som nu hvor han går igennem system/adminitration og derfra vælger Firestarter Firewall.
Han har flere perl scripts som han ønsker at kunne starte fra en menu allerede ved boot, d.v.s før X11 og Gnome startes.
Jeg har mulighed for at få login adgang til hans server med x11vnc klient og ssh, så jeg kan hjælpe ham med at sætte det op.
Mvh
Preben Lauritzen Duus
Munkebo, Fyn
nu må jeg spørge hvad grunden til dette er.
firestarter gør jo intet andet end at give dig mulighed for at ÆNDRE i den firewall der ALLEREDE kører som en del af kærnen
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
@elprebsi
Hej og velkommen til forum
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Opsætning.
MVH Redaktør-Team
Hej og velkommen til forum
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Opsætning.
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
soundpartner skrev:elprebsi skrev:Hej alle
Mvh
Preben Lauritzen Duus
Munkebo, Fyn
firestarter gør jo intet andet end at give dig mulighed for at ÆNDRE i den firewall der ALLEREDE kører som en del af kærnen
Helt klart er enig med dig heri hvad Firestarter angår, men min kollega vil have den on ved login!!!
Det er dog den mindste del af det, vigtigst er opbygningen af en menu til valg af opstart af diverse perl scipts(et eller flere af gangen) i startet af boot sekvensen inden X11/X7org og Gnome startes.
Hvis I forstår hvad Rene' og Jeg mener!!!
Mvh Preben Lauritzen Duus
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
elprebsi skrev:soundpartner skrev:elprebsi skrev:Hej alle
Mvh
Preben Lauritzen Duus
Munkebo, Fyn
Helt klart er enig med dig heri hvad Firestarter angår, men min kollega vil have den on ved login!!!
Det er dog den mindste del af det, vigtigst er opbygningen af en menu til valg af opstart af diverse perl scipts(et eller flere af gangen) i startet af boot sekvensen inden X11/X7org og Gnome startes.
Hvis I forstår hvad Rene' og Jeg mener!!!
Mvh Preben Lauritzen Duus
det med at lave en menu er super simpelt.
du laver en fil kaldet menu.sh indeholdende følgende kode:
Kode: Vælg alt
#!bin/sh
echo ""
echo ""
echo ""
echo ""
echo ""
echo ""
echo " 1= skriv jeg elsker ubuntu"
echo " 2= kør script 2 og se hvad der sker"
echo " 3= lav så mange punkter du lyster"
echo " 4= fyld ud med tomme linier som dem i starten så det paser med skærmen "
echo " 5= reboot maskinen"
echo " 6= sluk maskinen"
echo ""
echo " indtast dit valg efterfulgt af [enter]"
så laver du en stak filer
f.eks 1.sh
#!bin/sh
echo "jeg elsker ubuntu"
2.sh
#!bin/sh
echo "starter gnome desktop"
sudo /etc/init.d/gdm start
og sådn fortsætter du
5.sh
#!bin/sh
echo "maskinen rebooter om 5 sek"
sleep 5
sudo reboot
6.sh
#!bin/sh
echo "maskinen slukker om 10 sek"
sleep 10
sudo haalt
husk at alle filerne skal laves eksekverbare med
sudo chmod 777 menu.sh
sudo chmod 777 1sh
sudo chmod 777 2.sh
osv.
når dette er gjort ham du skrive menu i terminalen og få skrevet din menu.
du vælger f,eks punkt 1 ved at skrive 1 i terminalen og trykke enter og så kører scriptet i 1.sh
du kan få dine scripts til hvad som helst.
jeg vil dog bede dig om at forklare dem at firestarter ikke har nogen funktion. at det eneste firestarter gør er at give dig mulighed for at ÆNDRE i firewallen, og at det derfor i teorien er en SIKKERHEDSRISSIKO at have det kørende hele tiden.
Der er mange der feglagtigt tror at firestarter ER en firewall. Dette er ikke rigtigt. firestarter er bare en gui der gør det muligt at administrere den indbyggede firewall