Kopiere folder fra PC til ekstern HD???

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Guy

Kopiere folder fra PC til ekstern HD???

Indlæg af Guy »

Hej alle,

Jeg har installeret Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition.

Men jeg har problemer med at kopiere en mappe fra min PC til min eksterne HD..
Jeg har forsøgt "Drag n' Drop" , men får følgende besked:

"ERROR WHILE COPYING:
the folder cannot be copied because you do not have permission to create it in the destination"

Jeg har prøvet at researche, men finder kun svar der indeholder sudo komandoer og terminal vinduer. hvilket jeg ikke tror man kan på min version af ubuntu.. kan man??

Please help me!!!
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kopiere folder fra PC til ekstern HD???

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

"ERROR WHILE COPYING:
the folder cannot be copied because you do not have permission to create it in the destination"

jeg tror det er en skrivebeskyttelse der driller dig, hvis du højreklikker på destinationsmappen og vælger rettigheder, står der så "oprette og slette filer" i alle felterne ?

en anden mulighed er at du skriver følgende i programmer>tilbehør>terminal

Kode: Vælg alt

gksudo nautilus

og indtaste din brugerkode.

Dette starter det grafiske skrivebord op som superbruger og så burde du kunne kopiere filerne.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Hej

Jeg tror det optimale vil være at finde en måde at få givet din almindelige bruger skriverettigheder til disken, som i den første mulighed Christian foreslår. Den anden mulighed med at tage administratorrettigheder til at få fixet problemet er god nok her og nu, men vil ikke løse problemet på sigt, og du vil sandsynligvis støde på den igen næste gang du skal bruge disken.
Derfor foreslår jeg at du forsøger forslag et, og får givet dig selv ejerrettigheder på disken. Det burde være den mest fremsynede løsning :-)
Jeg kan ikke lige komme med en grafisk løsning da jeg ikke sidder ved min egen maskine, så det må andre om, ellers må jeg lige kigge på det engang når jeg kommer hjem.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

finder kun svar der indeholder sudo komandoer og terminal vinduer. hvilket jeg ikke tror man kan på min version af ubuntu.. kan man??

Det kan man helt bestemt. Til nogle ting er det den bedste løsning. Det er ikke sikkert at du får brug for det lige med det samme, men når/hvis du gør, så er der vejledning og hjælp at hente her på forum
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Guy

Indlæg af Guy »

Hej igen

1000 tak behjælpeligheden:)

Jeg har prøvet gksudo nautilus komandoen, men det virkede ikke..
Angående rettigheder, har jeg forsøgt at ændre dem i properties - permission og så har jeg ændret rettighederne til read and write, ved både owner, group og other. men det viker ikke.. Skal man evt. ændre ejeren? og til hvad?

Under properties er der også et fanblad der hedder Share.. har det noget med det at gøre?
Guy

Indlæg af Guy »

Undskyld mente "Create and delete files" og ikke "read and write"
Don S
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Indlæg af Don S »

Hvem står som ejeren af den eksterne HD?
Billede

Billede Billede
Guy

Indlæg af Guy »

hej Alle,

endnu engang tak for alle de gode input.. Nu kan jeg da i hvert fald finde ud af at bruge sudo komandoer:) mange tak

Desværre har jeg stadigvæk ikke fået løst problemet.. Jeg står også som ejeren af den eksterne HD.. Kunne det have noget at gøre med fanebladet "share" under properties??
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hvad er den præcise sti til din extern hd ?
(min externe hedder feks.: filsystem>media>extern 1) , så er der nok en herinde der kan skrive en "chmod" kommando der giver du alle rettigheder over harddisken.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Guy

Indlæg af Guy »

hej Christian, tak for svar.

Stien er helt den samme som din... .

File System>media>LaCie

Det ville være evigt takknemlig hvis der var en der ville bruge tid på at skrive sådan en chmod til mig:)

P.s. Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men jeg har valgt engelsk som sprog, fordi jeg har en udenlandsk roommate som også bruger PC'en.
Guy

Indlæg af Guy »

P.s.s. Min roommate har ikke sine egen bruger, han logger på med mit navn og kode.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hej

jeg er ikke helt sikker men prøv med følgende i terminalen:

sudo chmod 666  /media/LaCie

eller

sudo chmod 666  /media/lacie

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hej igen :)

nu har jeg måtte til at læse om chmod : viewtopic.php?f=11&t=1648
Som så mange andre kommandoer findes der et hav af options til chmod.
Når man udfører chmod på en mappe f.eks. chmod 666 /home/user/test/ så er det kun selve mappens rettighed der ændres, ikke dens indhold. Ønsker man at ændre rettigheder skal man bruger -R for rekursiv udførelse, dvs. alle filer i mappen og undermapper får sat den givne rettighed, kodeeksempel chmod -R 666 /home/user/test/.
Nogen gange når man bruger chmod er det rart at vide hvilken fil kommandoen er kommet til, ved at sætte -v ind i kommandoen ser man filerne som de bliver udført, kodeeksempel chmod -v 666 /home/user/test/. Andre gange har man kun behov for at se de filer der bliver ændret på, da nogen filer jo godt kan have den givne rettighed i forvejen, til det kan man bruge -c for changes, kodeeksempel chmod -c 666 /home/user/test.
Der findes mange andre options til chmod, men disse er de mest brugte, se manualen for chmod for flere options: man chmod

så ud fra dette tror jeg kommandoen hedder:

chmod -R 666 /media/lacie/.

eller

chmod -R 666 /media/LaCie/.

ps: og skulle der være en af jer andre der ved præcist hvad den kommando hedder så skriv det endeligt (jeg bruger ikke chmod særligt meget selv).

Guy

Indlæg af Guy »

Det virkede :D

1000 tak Christian og alle jer andre..

Må jeg have lov at udtrykke min fulde beundring for det store og gratis arbejde i alle sammen gør herinde.. Alle jer der arbejder med opensource software og fri udveksling af information udgør et lyspunkt i verden der til stadighed ser mørkere ud.. Håber jeg kan blive god nok til at hjælpe jer med at hjælpe en dag:)

Respekt!!

Guy
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Guy skrev:Det virkede :D

1000 tak Christian og alle jer andre..

Må jeg have lov at udtrykke min fulde beundring for det store og gratis arbejde i alle sammen gør herinde.. Alle jer der arbejder med opensource software og fri udveksling af information udgør et lyspunkt i verden der til stadighed ser mørkere ud.. Håber jeg kan blive god nok til at hjælpe jer med at hjælpe en dag:)

Respekt!!

Guy

det var så lidt :D

hvilken en af kommandoerne virkede så ?