Nye Macbooks med indbygget DRM

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Nye Macbooks med indbygget DRM

Indlæg af eitreach »

"Apple's new MacBook lines include a form of digital copy protection that will prevent protected media, such as DRM-infused iTunes movies, from playing back on devices that aren't compliant with the new priority protection measures.

The Intel-developed technology is called High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) and aims to prevent copying of digital audio and video content as it travels across a variety of display connectors, even if such copying is not in violation of fair use laws.
"

http://gearfreak.dk/forum/forums/thread ... 80#M144380

Jeg bliver altså gang på gang gjort mere og mere sikker på, at det ikke er en livsstil jeg har lyst til at være en del af.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Re: Nye Macbooks med indbygget DRM

Indlæg af Artificial Intelligence »

Har aldrig forstået det der med mac. Det er fint at der er et alternativ, men mac er ligeså slem når det drejer sig om lock-ins som Microsoft.
Hvis mac vil gøre en forskel burde de droppe lock-ins, fjerne DRM og støtte åben formater.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Artificial Intelligence skrev:Har aldrig forstået det der med mac. Det er fint at der er et alternativ, men mac er ligeså slem når det drejer sig om lock-ins som Microsoft.
Hvis mac vil gøre en forskel burde de droppe lock-ins, fjerne DRM og støtte åben formater.

Folk der bruger Mac er fuldstændig ligeglad med sådan nogle ting. Det er kreative folk der viil bruge deres tid på at lege med nogle seje programmer mener de selv (men dem jeg kender er nogle højrøvede snobber), som går mere op i design og "feel good" end de barrierer der evt. måtte være.

Mac'ens licensbetingelser er MINDST lige så horrible som MS's, og deres IPOD's er lukket land for andre filformater, med mindre man da cracker den og mister hele garantien. (hvordan f.... software så end skulle kunne lave hardwarefejl)

Men jeg har fået mere end en Mac' bruger til at blive misundelig over letheden ved Ubuntu - og de gejlede har brugt alle jordens undskyldninger for at forklare hvorfor compiz bare er efterligning - istedet for at anerkendeat man kan køre lige så mange fancy ting på meget mindre.

Men hvis jeg havde betalt 2-3 tusind ekstra kroner for design - så ville jeg da også kæmpe mod - tænk at have været så dum at smide SÅ mange penge ud af vinduet. Der er selv en windowsbruger heldig stillet! :)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Man tror at det er løgn, men det er det desværre ikke. Intel, Micro$oft og Apple forsøger virkelig at snige deres modbydelige DRM ind ad bagvejen. Hvornår får folk øjnene op for hvad der sker og boykorter lortet?

Hvor er jeg glad for at køre med AMD og Linux, så jeg aldrig skal bekymre mig om deres skrammel.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Kantastisk
Geografisk sted: Nørrebro, København

Indlæg af Kantastisk »

ét er, at producenterne af forskellige digitale medier prøver at beskytte deres produkter fra at blive kopierede og distribuerede ulovligt. -det kan jeg egentlig godt forstå. men det her begrænser almindelig og lovlig brug hos deres egne kunder! hvor er det dog absurd...

det minder mig lidt om, når firma-lobbyer forsøger at blokere torrent-sider (http://torrentfreak.com/pirate-bay-blocked-by-isp-080204/), hvor blokaden også går ud over almindelig, lovlig fildeling.

almindelige folk bliver begrænsede og kriminaliserede, hvilket blot giver næring til DRM-leden. et enkelt lyspunkt er dog, at det måske driver flere i armene på Tux. :D

thj01 skrev:IPOD's er lukket land for andre filformater, med mindre man da cracker den og mister hele garantien

den spiller nu mp3, hvilket gør den rigeligt anvendelig for mig. -og jeg ved ikke med ældre modeller, men jeg kan i hvert fald altid gendanne startsoftwaren på min nano 4. gen.
dixi
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Hele denne ballade minder i mistænkelig grad om turen vi tog tilbage i Januar 2007 med Vista. Og hvor længe var det lige DRM i Vista overlevede? Cracket på under en uge. Og krigen fortsætter, nu med MacBook.

Selv sidder jeg på en Intel-baseret maskine, men jeg har min gode gamle AMD Athlon 3000+ ved siden af, installeret med Ubuntu 8.10. Men jeg mærker ikke noget til, at Intel skulle have lavet narrestreger med noget i maskinen. Lyd og billede fungerer perfekt på 8.10 så jeg klager ikke.

Helt kan jeg nu alligevel ikke lade være med at tænke over, at Hr. Fogh R og Co. har så umådelig travlt med at få amerikaniseret vores samfund, taget i betragtning, hvad der foregår af dårlige tiltag der ovre.

Det sørgelige faktum er så blot, at NÅR regeringer verden over skifter til GNU/Linux så er det IKKE med tanke på DRM, men udelukkende et spørgsmål om penge. Filosofien bag GNU/Linux vil de sk... en hatfuld. For dem er vi, som bruger GNU/Linux af lyst, fordi filosofien bag tiltaler nogle af os, for intet at regne. Jeg tror de anser os for at være rebeller, mere end intelligente, selvstændige individer, som let kan gennemskue tiltag som DRM og Thrusted Computing.

Looks like Orson Wells has been resurrected in the US.
Senest rettet af Jimmyfj 28. nov 2008, 11:08, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Kantastisk
Geografisk sted: Nørrebro, København

Indlæg af Kantastisk »

ehm... jeg bliver altså lige nødt til at indvende, at ikke alle, der bruger linux, føler sig som tilhængere af en bestemt ideologi i den sammenhæng.
jeg føler lidt, at du er ved at definere folk, der har postet i tråden her (og måske alle linux-brugere) som en slags ideologer med tilhørsforhold til specifikke politiske trends. -det er der sikkert også mange, der er (og al respekt for dét), men vi er også nogle, der bare er Linux-brugere - dvs. af helt andre årsager.

nå, det var helt off-topic, så jeg går selvfølgelig ikke ind i en egentlig diskussion om det lige i denne tråd. -følte mig bare pludseligt lidt marginaliseret. :wink:
dixi
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Udtræder af denne debat
Senest rettet af Jimmyfj 28. nov 2008, 10:57, rettet i alt 2 gange.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Jimmyfj skrev:Hvis du dermed mener at budskabet omkring FOSS er et politisk budskab, så ja. Ideologi er mange ting, ud over at være politisk betonet, hvilket turde være indlysende på et forum som dette. Føler du dig stødt af mine ord, so be it. Ubuntu er også en ideologi, en ideologi om næstekærlighed og respekt for det enkelte menneske. Kan DU ikke stå inde for dette er det vel dit problem.

*HOST*

Fra : viewtopic.php?f=24&t=2280

Vis respekt

Ubuntu samfundets medlemmer behandler hinanden med respekt og alle kan komme med værdifulde bidrage til Ubuntu. Vi er måske ikke altid enige, men uenighed er ikke en undskyldning for dårlig opførsel og dårlige manerer. Vi oplever alle sammen frustrationer nu og da, men vi kan ikke tillade, at den frustration blive til et personligt angreb. Det er vigtigt at huske på, at det ikke er produktivt at være en del af et fællesskab, hvor folk ikke føler sig tilpas eller føler sig truede. Vi forventer, at medlemmer af Ubuntu fællesskabet viser respekt, når man er i kontakt med bidragydere og med andre Ubuntu brugere. Dette gælder også personer udenfor Ubuntu projektet,

Kære Jimmy

Nej dette forum har intet med politik at gøre. Fri software, FOSS, OpenSource, GNU har intet med samfundspolitik at gøre, da det kun omhandler digitale rettigheder. At det så kan udbygges til også at indeholde det andet, er et personlig og subjektiv valg.

At Kantastisk melder fra overfor at du "trækker" os alle sammen over i en politisk ideologi, burde du acceptere og respektere - ikke angribe.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Så lad os bare kalde FOSS en filosofi, hvis det er mere spiseligt. :|

Selv mener jeg ikke det er noget angreb på nogen person at kalde FOSS en ideologi, men lad bare det ligge. Som jeg skriver, skulle jeg måske have valgt ordet "Filosofi" om FOSS i stedet. Dog ser jeg ingen grund til at undskylde noget.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500