Ingen lyd i Acer Aspire G600P

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
pevochri
IRC nickname: pvc
Geografisk sted: København

Ingen lyd i Acer Aspire G600P

Indlæg af pevochri »

Her i weekenden installerede jeg ubuntu 8.1 på min PC. Men jeg får ingen lyd ud af det indbyggede lydkort. Kan nogen hjælpe? Jeg har prøvet diverse vejledninger her i dette forum, men uden at komme videre.

Mit lydkort:

root@vognstrup:/home/vognstrup# sudo lspci | grep audio
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Sound Controller (rev a0)
root@vognstrup:/home/vognstrup#

Jeg håber nogen kan hjælpe. Bortset fra lyden blev vi positivt overrasket over at arbejde med Ubuntu 8.1.

Per
hvm

Re: Ingen lyd i Acer Aspire G600P

Indlæg af hvm »

Hej og velkommen!

Da jeg ikke ved, hvad du allerede har prøvet, kan det godt være, at jeg starter lidt forfra. Hvis du kører denne kommando i en terminal, hvilket output får du så:

Kode: Vælg alt

aplay -l
pevochri

Indlæg af pevochri »

Tak for svar...Jeg er helt ny på ubundu. Lidtinspireret af TV-udsendelsen forleden, bestemte min dreng og jeg at forsøge is med ubundu på min store piges udrangerede PC. 2.4 GHz intel P4, 1.2 Gb RAM og 80 + 160 GB HDD.
Vore erfaringer indtil nu med Ubundu og Open Office er særdeles positivt. Derfor irriterer det os lidt med manglende lyd på det lydkort, der er integreret på skærmkortet. Vi har forsøgt med et USB-lydkort. Dette virker i nogle applikationer, hvis vi kører i OSS-tilstand. Men f.eks. streaming fra nettet - radio og tv fra DR er uden lyd.
Vi prøvede på et tidspunkt at afvikle Ubundu fra CD'en. Men det var samme resultat.
Den kommando, du foreslår giver:

root@vognstrup:/home/vognstrup# aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: SI7012 [SiS SI7012], device 0: Intel ICH [SiS SI7012]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
root@vognstrup:/home/vognstrup#

Enhver hjælp og forslag til problemløsning er yderst velkomment!

Hav en hyggelig lørdag aften

Per
hvm

Indlæg af hvm »

Jeg har selv haft problemer med lyd på en computer, og det er irriterende: Selvfølgelig skal det virke.

Jeg kender desværre ikke dit specifikke lydkort, så jeg kan kun give dig råd fra Ubuntus SoundTroubleshooting-side (som jeg vil anbefale dig at gennemgå, hvis du ikke allerede har gjort det) og Google-søgninger.

Fra Google-søgninger ser det ud til, at andre med samme lydkort har haft samme problem. Jeg har fundet i hvert fald én foreslået løsning, men har ikke selv prøvet den, og kan derfor ikke love, at det virker for dig. Den foreslåede løsning er her.

Ellers må vi håbe, at mere lydkyndige Ubuntu-brugere dukker op og kan hjælpe :)
eitreach
IRC nickname: eitreach

Indlæg af eitreach »

For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Opsætning. :)

Mvh. Redaktør-team
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
MenZa
IRC nickname: MenZa
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af MenZa »

Det er ikke helt relevant for diskussionen, men jeg vil anbefale, at du ikke logger ind på din root account (eller su'er) - det er det, vi har sudo til!

Se evt. denne side.
Lasse Havelund :: Launchpad :: Wiki
Registreret Linux-bruger nr. #404444 :: Registreret Ubuntu-bruger nr. #330
pevochri

Indlæg af pevochri »

Tak for mange gode forslag til at afhjælpe problemet med manglende lyd.
Efter at have forsøgt alle forslag og meget andet jeg kunne finde på supportsiderne. Måtte jeg simpelthen opgive at få det indbyggede lydkort til at virke.
Jeg deaktiverede det oprindelige kort og købte et billigt PCI-kort med C-media processor. Det virker bare perfekt - de 100 kr. var givet godt ud! På fabrikantens hjemmeside havde de skrevet at kortet virkede på Linux og der var da også lyd med det samme.

Mange hilsner

Per