Alt fryser når jeg installere XP i VirtualBox
-
Alt fryser når jeg installere XP i VirtualBox
Hej.
Jeg har været ved at prøve at installere XP i Ubuntu 8.10 med VirtualBox, alt går godt indtil den skal formatere den virtuelle harddisk, der fryser ALT fast ved 20% det er ikke bare VirtuelBox, men hele systemet fryser fast og jeg må slukke på den hårde måde... Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget ordentligt svar på det her problem, men har set det beskrevet flere steder... Håber der er nogle her der har fundet en løsning på det et sted?
Jeg har været ved at prøve at installere XP i Ubuntu 8.10 med VirtualBox, alt går godt indtil den skal formatere den virtuelle harddisk, der fryser ALT fast ved 20% det er ikke bare VirtuelBox, men hele systemet fryser fast og jeg må slukke på den hårde måde... Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget ordentligt svar på det her problem, men har set det beskrevet flere steder... Håber der er nogle her der har fundet en løsning på det et sted?
-
- IRC nickname: Don_S
- Geografisk sted: Melby, Nordsjælland
Re: Alt fryser når jeg installere XP i VirtualBox
Har du prøvet at genstarte X serveren med Ctrl+Alt+Backspace? Hvis dette virker, så kører X serveren stadig, hvilket er et relativt godt tegn.
Hvis det ikke virker, så prøv at se om "Raising Elephants Is So Utterly Boring" virker.
Dette kan gøres ved at holde Alt og Sys Rq knappen nede samtidig, og klikke på (i denne rækkefølge, med ca. 1-2 sekunders mellemrum): R, E, I, S, U, B.
"Alt+Sys Rq+R" overtager kontrollen over tastaturet fra X serveren, "Alt+Sys Rq+E" terminerer alle processer, "Alt+Sys Rq+I" dræber alle processer, "Alt+Sys Rq+S" synkroniserer data til disk'en, "Alt+Sys Rq+U" remounter filsystemet i et "læs-only" mode (for at forhindre eventuel skade, ved nedlukning computeren) og "Alt+Sys Rq+B" genstarter computeren. Hvis dette virker, så virker Linux systemet stadig.
Hvis det ikke virker, så er der noget helt galt.
Generelt, hvis din eneste udvej er at genstarte, skal du helst bruge REISUB, da dette mindsker chancen for at der sker skade på dit filsystem.
Hvis det ikke virker, så prøv at se om "Raising Elephants Is So Utterly Boring" virker.
Dette kan gøres ved at holde Alt og Sys Rq knappen nede samtidig, og klikke på (i denne rækkefølge, med ca. 1-2 sekunders mellemrum): R, E, I, S, U, B.
"Alt+Sys Rq+R" overtager kontrollen over tastaturet fra X serveren, "Alt+Sys Rq+E" terminerer alle processer, "Alt+Sys Rq+I" dræber alle processer, "Alt+Sys Rq+S" synkroniserer data til disk'en, "Alt+Sys Rq+U" remounter filsystemet i et "læs-only" mode (for at forhindre eventuel skade, ved nedlukning computeren) og "Alt+Sys Rq+B" genstarter computeren. Hvis dette virker, så virker Linux systemet stadig.
Hvis det ikke virker, så er der noget helt galt.
Generelt, hvis din eneste udvej er at genstarte, skal du helst bruge REISUB, da dette mindsker chancen for at der sker skade på dit filsystem.
-
Jeg har prøvet det du foreslog... Uden held med noget af det... Når den først er frosset så er den bare FROSSET.... :S Der er bare ikke andet at gøre end tage den hårde metode...
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Dipper skrev:Jeg har prøvet det du foreslog... Uden held med noget af det... Når den først er frosset så er den bare FROSSET.... :S Der er bare ikke andet at gøre end tage den hårde metode...
Det lyder som du har allokeret for meget RAM til Virtualbox i forhold til den mængde RAM din maskine har.
- Eksempel for min maskine (dual-core) med 2 GB RAM og Virtualbox aktivt:
- 128 MB til grafikkort (shared RAM)
- 1 GB (1024 MB) til Virtualbox (Windows XP)
- resten til Linux (896 MB) + glemt alt om at køre alt for store programmer samtidigt med at Virtualbox også kører.
Tæller du sammen får du 2 GB (2048 MB), den mængde fysisk RAM maskinen har.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Okay jeg indrømmer jeg har været et ærkefjols i denne her sag.... Tog for givet at VB viste max RAM altså hvad computeren har, men gjorde den tilsyneladende ikke da jeg tjekker har jeg meget mindre end jeg troede... Så sætter jeg VB's RAM forbrug ned og voila installationen kører på... Nu håber jeg det kommer til at virke...
Tusind tak for hjælpen
Tusind tak for hjælpen
-
Nu er min nysgerrighed vækket
Hvor henter man programmet til virtal xp ??
Ubuntu sparker røv ....
-
wappa skrev:Nu er min nysgerrighed vækket
http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads her henter du VirtualBox, og så skal du bare følge en af alle de guides du kan finde på nettet til at installere det... Og så skal du bruge en windows cd og boote op på ligesom man normalt gør.... Simple it is
-
-
Skal man hente alle sikkerheds opdateringer til winxp når man kører som virtual ??
Gider ikke at hente dem hvis det ikke er nødvendig
Ubuntu sparker røv ....
-
- Geografisk sted: Esbjerg
wappa skrev:Skal man hente alle sikkerheds opdateringer til winxp når man kører som virtual ??
Ja, systemet er lige så udsat som hvis det var en fysisk installation, når du har en netforbindelse. Men der er ingen risiko som sådan hvis du får malware, da det aldrig vil kunne sprede sig uden for det virtuelle miljø.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
-
Mht. til net så skal du vide at trådløst net ikke virker i VirtualBox, hvis nogle har fået det til at virke er jeg også meget interesseret i at høre hvordan det er sket....!
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Dipper skrev:Mht. til net så skal du vide at trådløst net ikke virker i VirtualBox, hvis nogle har fået det til at virke er jeg også meget interesseret i at høre hvordan det er sket....!
Det er såre simpelt. Uanset om du i Linux anvender LAN eller WLAN så bliver det opfattet som LAN i VirtualBox - så derfor ingen grund til at bøvle med det
/Michael
---
---
-
- Geografisk sted: Vejle
Jeg har også overvejet at installere xp i en virtualbox, men kan man få pc's grafikkort til at fungere. jeg har brug for at det fungerer og vil gerne slippe for at lave en dual-boot med xp.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Toddvarg skrev:Jeg har også overvejet at installere xp i en virtualbox, men kan man få pc's grafikkort til at fungere. jeg har brug for at det fungerer og vil gerne slippe for at lave en dual-boot med xp.
Operativsystemer i en virtuel maskine, så som virtual box, har ikke adgang til dit grafikkort - eller noget andet hardware for den sags skyld - det har kun Linux kernen.
Alt hvad der ligner hardware i virtualbox er emuleret hardware eller hardware som tilgås via et funktionskald til Linux kernen.
Edit:
Altså, du får adgang til noget virtuel hardware. Virtuel hardware er noget hardware du rent faktisk ikke har, eller noget hardware (en mus f.eks.), som bliver delt imellem Host og Guest operativsystemerne.
Grafikkortet i virtualbox er noget du ikke har fysisk, men der vises billede af gæste-operativsystems skærm i et vindue i virtualbox programmet.
Det gælder også netkortene i gæste-operativsystemet som kører under virtual box programmet.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags