VLC media player guide ( i Ubuntu 8.10 , 9.04 og 9.10 )

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.

foretrækker du grafisk eller terminal installation ?

1: installation som grafisk løsning (mest visuel)
93
65%
2: installation som terminal løsning (mest kommandolinie)
51
35%
 
Afgivne stemmer: 144

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

VLC media player guide ( i Ubuntu 8.10 , 9.04 og 9.10 )

Indlægaf Christian.Arvai » 21. okt 2008, 15:42

Guiden er flyttet til http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=89


I den forbindelse har jeg samlet de guides som jeg arbejder med og samtidigt forbedret dem på flere punkter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Vendekåbe
Indlæg: 15
Tilmeldt: 28. jul 2008, 15:30

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf Vendekåbe » 4. nov 2008, 23:53

Jeg skal bruge gratik, så er der chance for at jeg finder ud af det.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf thj01 » 5. nov 2008, 08:47

Jeg synes guiden skal laves, så man selv kan vælge
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf Jarlen » 5. nov 2008, 12:32

thj01 skrev:Jeg synes guiden skal laves, så man selv kan vælge

Frihed til at vælge, og frihed til at hjælpe. Man kan råbe nok så højt op om hvad folk har brug for, men det kræver stadig at nogen sætter sig ned og laver det faktiske arbejde :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf Jarlen » 5. nov 2008, 12:33

og det skal ses som en generel kommentar, og ikke en rettet mod dig, thj. Du havde bare en god kommentar at quote :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf thj01 » 5. nov 2008, 12:57

Jarlen skrev:og det skal ses som en generel kommentar, og ikke en rettet mod dig, thj. Du havde bare en god kommentar at quote :-)


Jeg vil så vove den påstand at jeg nok var en af de mest uheldige du kunne klemme den kommentar ud til!

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55

Først så tænkte jeg at jeg ikke gad at kommentere, men så blev min "ære" alligevel stødt. Helt ærligt!!!!!!!!!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Asger
Indlæg: 59
Tilmeldt: 25. aug 2007, 12:37

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf Asger » 6. nov 2008, 22:50

JEG siger bar tak du er en af værdagens helte, jeg er så glad for denne guide, alt virker jo nu på dr.dk , nu spilder det for mig

og de to andre folk jeg er "super bruger" for har jeg nu hjulpet, så lever ubuntu ånden :D
Med venlig Hilsen Asger

ncolair75
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:32
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf ncolair75 » 14. nov 2008, 23:24

Hejsa, god guide. Tak for indsatsen, uden den så havde jeg givet op. Er ret ny til Linux.

Jeg er på 8.10 64bit, og tror at det måske har noget med det at gøre.

Først har jeg fulgt alle de forskellige steps, og der er ikke noget at bemærke før MediaPlayerConnectivity 0.9.1.

Når Firefox genstarter efter at MPC er installeret, så starter en guide. Når jeg starter denne guide, så laver den en auto-noget - og progress baren fryser efter kort tid (5-10 sek). DVS. jeg kan ikke komme videre med noget auto-opsætning for MPC. Ved at gå udenom "auto" kan jeg sætte MPC op manuelt og det har jeg gjort ved at fylde /usr/bin/vlc ind i alle felter. Synes jeg har forsøgt at få denne MPC-guide til at virke på alle mulige måder, men den vil kun fryse Firefox.

Dernæst har jeg sat vlc op med rtp over rtsp.

Når jeg derpå besøger dr.dk så er den "almindelige" live-tv-popup-vindues-afspiller ( http://dr.dk/Forms/Published/PlaylistGe ... trate=high ) fra forsiden uden billede. De runde knapper (play/pause forward/reverse) der styre det hele i selve billedet forsvinder efter 1-2 sek. Derpå er der et ikon på den sorte baggrund i billedet, men der sker ikke noget når jeg clicker.

Og når jeg vælge H264 (DR2 høj rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk/dr2high) så starter vlc fint op, lyden når at komme i ca. 1-2 sekunder og så forsvinder vinduet med vlc og alt bliver stille. Der når aldrig at komme billede på.

Dette er en HELT ren installation af 8.10, med INTET andet end de almindelige Ubuntu standard updates, og så de ændringer der er beskrevet i VLC media player guide (til 8.10 intrepid). Dog er der ændret i xorg.conf for at få skærmen til at vise den rigtige 1680x1050 opløsning, men der er kun standard opensource ATI driver installeret.

Inden denne rene installation har jeg forsøgt alt muligt med mplayer, og codecs, og vlc og .. og... og... indtil jeg havde mistet overblikket over alle mine ændringer. Men problemet var ca. det samme som nu. Enten chrashede Firefox når den skulle vise billede på dr-live, eller også startede en player op og chrashede. Jeg gætter på at det er et problem i et codec, men da jeg er næsten ny i linux, så har jeg vanskeligt ved at overskue hvad der styrer hvad, og hvordan man piller uden at miste overblikket.

/Nicolai

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf Christian.Arvai » 14. nov 2008, 23:58

hej og velkommen til forum :)


prøv at afinstallere MediaPlayerConnectivity (i firefox>funktioner>tilføjelser og vælg afinstaller), vlc burde kunne modtage streaming uden den, og jeg kan desværre
kun give dig ret i at det ikke virker på 8.10/64 bit (jeg har lige testet det selv), så jeg vil holde øje med det og evt skrive i guiden hvis det kun virker på 32 bit.

det link du sender: http://dr.dk/Forms/Published/PlaylistGe ... stGen.aspx virker fint her.

vedr. DR høj: det er ret krævende både for netforbindelsen og pc´en, så prøv denne: rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk/dr1low
desuden er der et begrænset antal (jeg mener det er omkring 2000) der kan komme på ad gangen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

ncolair75
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:32
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf ncolair75 » 15. nov 2008, 01:06

Tak :) og tak for hjælpen.

MPC er ude, og jeg kan godt få Firefox til at vælge VLC ved at bruge applikation-settings i Firefox. I Firefox/Rediger/præferencer/applikationer er default på asf objekter sat til Windows Media Player Plug-in 10. Det kan jeg ændre til hvad jeg har lyst til. I dette tilfælde VLC, men der sker det samme. Den launcher VLC og jeg får 1-2 sek lyd, og så lukker vinduet (VLC). Hvis jeg ændrer den til at åbne totem (Totem browser-udvidelsesmodul 2.24.3/Browser-udvidelsesmodul med GStreamer 0.10.21) så får jeg et Firefox vindue der viser en grafik af en rulle film, og i nederste venstre hjørne viser vinduet "overfører data fra dr.dk...". Men der sker aldrig noget. Hvis jeg clicker på play i nederste venstre hjørne, så bliver siden hvid og der sker ikke mere...

Det virker som om det er et codec problem, men jeg aner ikke hvordan jeg kan se hvilke codec der bliver aktiveret. I det ene tilfælde (rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk/dr1low) lukker applikationen ned (VLC) og i det andet eksempel (http://dr.dk/Forms/Published/PlaylistGe ... stGen.aspx ) sker der ikke noget andet end "overfører data fra dr.dk..." ... Øv

Det er formentligt ikke båndbredde eller cpu jeg mangler, da jeg har 2MBit/s og 2GB ram /AMD Athlon 64X2 Dual Core 4800+ og grundet tidspunktet tror jeg ikke det er sandsynligt at der er for mange brugere på dr.dk. Så jeg er lidt i vildrede. Enten må det være et codec, eller måske min grafik-driver. Den vil altså bare ikke, og jeg er ret sikker på at det er noget der kan fixes med en enkelt setting, men jeg aner ikke hvor jeg skal lede efter settings eller config-filer på en ubuntu maskine. Og jeg kan ikke overbevise google om at hjælpe mig, da jeg ikke ved hvad det anvendte codec hedder. Men det er jo også lidt underligt at det også gælder H264, som skulle bruge et andet codec går jeg ud fra.


Nå, der kommer også en dag imorgen :)
/Nicolai

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf Christian.Arvai » 15. nov 2008, 01:14

har du installeret "noscript" eller "adblock plus" ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

ncolair75
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:32
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf ncolair75 » 15. nov 2008, 08:16

Nej. Ikke endnu. Normalt bruger jeg adblock plus, men det giver mærkelige crash i Java. Så i denne rene installation er der ikke Adblock plus. Der er som jeg skriver ikke lavet noget som helst, udover at redigere i xorg.conf og køre en almindelig Ubuntu update. Den er så ren som den kan blive. Der er kun lavet de tilføjelser som der er i denne VLC guide.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf Christian.Arvai » 15. nov 2008, 13:15

hej

jeg ved ikke helt hvordan jeg siger dette pænt, men DR nettv er så ustabilt at de er helt til grin, det har været det samme bøvl med DR det sidste
lange tid, og hvis jeg gætter rigtig (det skete med den gamle player) så virker det pludseligt igen, for derefter igen at lave problemer, selv i en
udsendelse på DR tv har de fornyligt måtte indrømme at det ikke virkede, og den del med h264 beta er de da absolut ikke færdige med at udvikle.
jeg vil gerne opfordre alle der har problemer med DR netstreaming til ikke kun at skrive spørgsmål her i guiden, men samtidigt skrive/sende
en klage til DR over den elendige service de har, det kunne være det hjælper hvis de selv skal takle alle de utilfredse brugere. :wink:

klag til DR: http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/20070208100912

og man kan tjekke driftstatus her: http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/20070207112953.htm
som det kan ses er der reporteret driftproblemer siden i torsdags d 13/11 og de beder windows brugere om at finde en anden player :roll:




ps: virker denne så mms://drcluster.jay.net/dr1 ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

ncolair75
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:32
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf ncolair75 » 15. nov 2008, 13:40

Hehe, fremadrettet strategi og stabilitet er ikke noget man bruger meget tid på i DR. Det var det samme med deres ondemand (on-demand) for radioudsendelserne tidligere, det virkede nogen gange når der ikke lige var nogen der havde flyttet indholdet, eller brugt æøå i filnavnet :)

Angående det sidste link (mms://drcluster.jay.net/dr1) det virker på samme måde som tidligere - det åbner VLC og lyden kommer på i 1-2 sekunder. Derpå forsvinder VLC vinduet helt.

Youtube virker fint. Ekstrabladet tv virker også (hakker lidt i starten), men hverken dr-update eller dr live tv eller de andre programmer virker (det starter aldrig). De H264 links ser ud til at virke, men de får VLC til at lukke ned.

/Nicolai

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 )

Indlægaf Christian.Arvai » 15. nov 2008, 13:55

hej

jeg har også problemer med H264 lige nu, og jeg er sikker på at de virkede tideligere på ugen (jeg så lidt tv via de links), men pt er status her at det ikke virker.


det andet link (mms://drcluster.jay.net/dr1) virker til gengældt perfekt her lige nu, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal finde på, jeg
har lige siddet og tjekket deres egen guide og det er ikke noget der bringer andre codecs frem en dem jeg allerede kendte.


men vi kan prøve og se om det evt skulle hjælpe at ændre på cache størrelsen (bufferen), i media>open network>network er der nede i venstre hjørne en
mulighed der hedder "show more options" (marker i den) og i feltet "caching" ændres 300 til feks 600 m/s, indsæt derefter et link så du plejer i "addresse".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster