jeg installerede ubuntu sideløbende med windows vista
og det har nu resulteret i at når jeg vælger min vista boot skriver den at disken skal checkes hver gang jeg booter.
Hvordan får jeg nemmest slettet ubuntu installationen igen så jeg kun har min vista installeret og får fjernet min multi boot screen?
Afinstallation
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Afinstallation
hej og velkommen til forumet
du skriver:
jeg tolker det som at du har en dualboot, som du har installeret på hver sin partition, men
inden vi starter vil jeg gerne lige sikre mig, at du ikke har installeret ubuntu som Wubi (exefil inde i windows) ???
du skriver:
jeg installerede ubuntu sideløbende med windows vista
jeg tolker det som at du har en dualboot, som du har installeret på hver sin partition, men
inden vi starter vil jeg gerne lige sikre mig, at du ikke har installeret ubuntu som Wubi (exefil inde i windows) ???
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
ja det er installeret som dualboot.
og installationen er lavet ved at boote på installations cd'en og ja de ligger på hver sin partition
er det så simpelt at jeg bare skal formatere partitionen ?
tænkte nemlig jeg hellere ville vide mig sikker inden jeg gjorde noget.
og tak for velkomsten
og installationen er lavet ved at boote på installations cd'en og ja de ligger på hver sin partition
er det så simpelt at jeg bare skal formatere partitionen ?
tænkte nemlig jeg hellere ville vide mig sikker inden jeg gjorde noget.
og tak for velkomsten
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
det er helt korrekt at du bare skal formatere partitionen, men du sletter samtidigt Grub (opstartsmenuen hvor du vælger mellem OS), så
for at du kan genoprette den, skal du først have hentet og brændt: http://www.supergrubdisk.org/
og du kan læse en ret god forklaring på brugen her: viewtopic.php?f=4&t=2862&p=15817&hilit=supergrubdisk#p15817
når du så er klar med supergrubdisk, skal du:
1: formatere den partition som ubuntu ligger på
2: bruge supergrubdisk til at genoprette MBR til windows, så den kan starte på din windows partition igen (se evt det link med forklaring herover)
PS: i nogle tilfælde følger der en cd med til computeren med windows på, og den kan muligvis også bruges til formålet !
EDIT:
Men jeg er helt enig med PKO, som i det følgende indlæg skriver:
for at du kan genoprette den, skal du først have hentet og brændt: http://www.supergrubdisk.org/
og du kan læse en ret god forklaring på brugen her: viewtopic.php?f=4&t=2862&p=15817&hilit=supergrubdisk#p15817
når du så er klar med supergrubdisk, skal du:
1: formatere den partition som ubuntu ligger på
2: bruge supergrubdisk til at genoprette MBR til windows, så den kan starte på din windows partition igen (se evt det link med forklaring herover)
PS: i nogle tilfælde følger der en cd med til computeren med windows på, og den kan muligvis også bruges til formålet !
EDIT:
Men jeg er helt enig med PKO, som i det følgende indlæg skriver:
Men det vil da ikke løse dit problem med Vista og tjekning af din partition ved opstart.
Med venlig hilsen Christian
-
Hej,
I princippet ja,
Men du skal anvende din Vista cd til at udskifte din bootloader med. Du kan brugre fixmbr til dette. Når du fjerner partitionen med Ubuntu vil din nuværende bootloader fejle.
Men det vil da ikke løse dit problem med Vista og tjekning af din partition ved opstart.
Ikke hvis du, som du skriver, har installeret på to partitioner!
I princippet ja,
Men du skal anvende din Vista cd til at udskifte din bootloader med. Du kan brugre fixmbr til dette. Når du fjerner partitionen med Ubuntu vil din nuværende bootloader fejle.
Ikke hvis du, som du skriver, har installeret på to partitioner!
-
tak for de hurtige svar. jeg sætter mig og kigger på det imorgen.