Skærmopløsning igen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
pctossen

Skærmopløsning igen

Indlæg af pctossen »

Hej
Først vil jeg lige sige at jeg er total novice i linux. Jeg har installeret ubuntu 8.04 på en pc med et asus M2N8-VMX bundkort, og det er også gået fint nok bortset fra at jeg ikke kan få højere opløsning end 800x600. Jeg har læst det tidligere indlæg om samme emne og været inde på administration-hardware drivers, men der var ingen hjælp at finde. Så har jeg været ved monitor & display og set at der er detected graphics card: VESA driver (generic). Grafikkortet på bundkortet er et NVIDIA GeForce 6100/nForce 405. Så har jeg ledt videre og ved NVIDIA fundet et kort der hedder GeForce 6 series og prøvet at vælge det men der sker det at skærmen "fryser". Efter lidt legen får jeg så lukket skærmbilledet og genstarter, ind og kikke igen, stadig det VESA kort. Er der noget bud på hvordan jeg løser det problem/opgave?. På forhånd tak.

Mvh. Kaj
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skærmopløsning igen

Indlæg af lath »

Hej, og velkommen til forum :)

VESA skærm-driveren er den du har lige efter installation, da den virker på alt. Ubuntu kan ikke bare installere restricted drivers da du skal sige ja til nogle licensbetingelser.

Først bør du lige opdatere dit system:

Kode: Vælg alt

Vælg System | Administration | Opdateringshåndtering

Er der nogle opdateringer trykker du på "installer opdateringer" knappen.

Prøv at se om du nu kan installere restricted drivers:

Kode: Vælg alt

Vælg System | Administration | Hardware drivers

Er der noget du kan krydse af, så gør det, og tryk på "Luk" knappen.

Du skal nu genstarte computeren, hvis du har ændret noget under Hardware drivers!
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags