kablet netværk?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
friishansi

kablet netværk?

Indlæg af friishansi »

Hej!

Hvordan laver jeg et kablet netværk mellem ubuntu 8,04 og win xp. Skal der være nogle forskellige opsætninger der skal gøres.

Hjælp! :D

Mvh. Henrik Hansen
PKO

Re: kablet netværk?

Indlæg af PKO »

Hej,

Hvis du vil forbinde direkte mellem to komputere skal du bruge et crossover kabel.

Hvis du bruger en switch kan du anvende standard kabel.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: kablet netværk?

Indlæg af lath »

friishansi skrev:Hej!

Hvordan laver jeg et kablet netværk mellem ubuntu 8,04 og win xp. Skal der være nogle forskellige opsætninger der skal gøres.

Hjælp! :D

Mvh. Henrik Hansen

Hvis der kun skal være et netværkskabel imellem Windows, og din Ubuntu box, skal du bruge et såkaldt krydset kabel (engelsk: crossover cable: Se Engelsk Wikipeida: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable)
Stikkene med de farver der er på de små ledninger skal se ud sådan som billedet øverst i højre hjørne.

Derudover skal både Windows og Ubuntu konfigureres med en korrekt opstætning

Jeg foreslår følgende:
  • Windows: 10.0.2.1, netmaske 255.255.255.0, gateway 10.0.2.2 (linux har en rute til internettet) Det sættes op ved et højreklik på egenskaber for netværksforbindelsen, og så vælge "TCP/IP", og rediger - såvidt jeg lige husker det. (Du konfigurerer en statisk IP adresse osv.)
  • I Linux er det (går ud fra at du har 2 LAN stik, og du bruger eth1 til at forbinde dig til din Windows dåse):

Kode: Vælg alt

sudo ifconfig -v eth1 10.0.2.2/24

For DNS konfigurationen af Windows skal du gafle IP adressen fra din linux box fra følgende kommando:

Kode: Vælg alt

cat /etc/resolv.conf

Hos mig ser det således ud:
lars@larsth-laptop:~$ cat /etc/resolv.conf
search skjoldhoej.dk
nameserver 84.238.0.66
nameserver 84.238.1.4

Hvilket vil sige at for mig er 84.238.0.66 primær DNS server, og at 84.238.1.4 er sekundær DNS server.

Linux routing skal jeg lige slå op, men det er kun 2 kommandoer.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags