FileZilla

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
munc

FileZilla

Indlæg af munc »

Hej.

Hvordan skifter jeg drev i Filezilla? dvs. local site. Jeg kan sagtens navigere rundt på filesystem drevet, men jeg kan ikke finde ud af at komme over på en af de andre drev/partioner.

På forhånd tak

/Mikkel
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: FileZilla

Indlæg af lath »

munc skrev:Hej.

Hvordan skifter jeg drev i Filezilla? dvs. local site. Jeg kan sagtens navigere rundt på filesystem drevet, men jeg kan ikke finde ud af at komme over på en af de andre drev/partioner.

På forhånd tak

/Mikkel

Linux har kun et drev, som kaldes root (skrives "/", uden anførselstegn).
Andre filsystemer (og fysiske enheders filsystemer) bliver monteret på en mappe et sted i root, eller i en mappe på et filsystem, som er montret på root.

Filsystemer på din computer. Prøv at skrive:

Kode: Vælg alt

cat /etc/mtab

i en konsol/terminal.

I min /etc/mtab står der blandt andet:
/dev/sda3 / ext3
/dev/sda1 /boot ext2

.. som betuder at / (root filsystemet) er monteret på /dev/sda3 (3. (3) hardisk-partition på den første (a) SATA (s) harddisk (d), og er formatteret med et EXT3 jounaliserende filsystem)

og at

/boot er monteret på 1. harddiskpartion på den første SATA hardisk, og er formatteret med et EXT2 filsystem.

Du skal bruge

Kode: Vælg alt

mount
kommandoen til at montere et drev, hvis det ikke sker automatisk for dig.

Du skal altid huske at afmontere et manuelt og automatisk monteret filsystem, hvis du fjerner det fra computeren, ellers risikerer du at evt ændringer i filer og filsystemet ikke bliver gemt.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
munc

Re: FileZilla

Indlæg af munc »

Ok....der er meget jeg skal lære endnu om linux opbygningen og noget af det du skriver er lidt sort for mig.
Men, jeg har fanget essensen og fundet mine andre "drev".

Tak for hjælpen.

Mvh.
Mikkel