Fjerne Ubuntu og Installere windows xp

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
sergiogarcia9
IRC nickname: Sergiogarcia9
Geografisk sted: Thorsø

Fjerne Ubuntu og Installere windows xp

Indlæg af sergiogarcia9 »

Hej jeg havde før Windows VIsta men så installerede jeg ubuntu 8.04 og slettede vista fra min computer. Men jeg er ikke tilfreds med ubuntu og vista er long-gone fra min computer da der ikke fulgte en installitions cd med :( Men da jeg har et eksemplar af windows xp vil jeg installere det. Men nu kommer problemet, når jeg prøver at installere xp siger den at der er ingen harddiske tilsluttet selvom jeg har en 160 gb harddisk siddende i min computer. Hvordan kan jeg slippe af med ubuntu og installere xp uden problemet sker igen?

Mvh Sergio Garcia

P.s. Jeg har en hp g7000 hvis det betyder noget. Jeg er ikke ligefrem teknisk geni så skriv det venligst simpelt.

Tak på forhånd
Linux user

Computer: Hp G7000
Computer specs:
Ubuntu 8.04, 160 gb toshiba harddisk, 160 gb western digital ekstern harddisk, 358 mb grafik, Intel® Pentium® dual core processor 1.60, 802.11b/g WLAN netkort, & 2048 mb Ram
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Fjerne Ubuntu og Installere windows xp

Indlæg af Stra »

Jeg vil tro det er fordi, hele din harddisk er pationeret til ext3 og swarp. Derfor finder xp ingen harddiske.

Du skal have fat i gparted fra http://gparted.sourceforge.net/download.php og brænde den ud på en CD
Starte den op og herfra ændre din harddisks filsystem til NFTS filsystemet, så skulle xp kunne finde den.

PS du skriver
Men jeg er ikke tilfreds med ubuntu
.
Bare af nysgerrighed. Hvad er du ikke tilfreds med?

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
sergiogarcia9

For det første tak.
Er ikke tilfreds med programmerne og forstår ikke hvordan man blandt andet. installerer programmer. Men vil lige sige at ubuntu er et godt styresystem - bare ikke til det jeg bruger min computer til, desværre:(

Men igen tak

Mvh Sergio Garcia
Linux user

Computer specs:
Ubuntu 8.04, 160 gb toshiba harddisk, 160 gb western digital ekstern harddisk, 358 mb grafik, Intel® Pentium® dual core processor 1.60, 802.11b/g WLAN netkort, & 2048 mb Ram
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

sergiogarcia9 skrev:Hej jeg havde før Windows VIsta men så installerede jeg ubuntu 8.04 og slettede vista fra min computer. Men jeg er ikke tilfreds med ubuntu og vista er long-gone fra min computer da der ikke fulgte en installitions cd med :( Men da jeg har et eksemplar af windows xp vil jeg installere det. Men nu kommer problemet, når jeg prøver at installere xp siger den at der er ingen harddiske tilsluttet selvom jeg har en 160 gb harddisk siddende i min computer. Hvordan kan jeg slippe af med ubuntu og installere xp uden problemet sker igen?

Mvh Sergio Garcia

P.s. Jeg har en hp g7000 hvis det betyder noget. Jeg er ikke ligefrem teknisk geni så skriv det venligst simpelt.

Tak på forhånd

Hej Sergio.

Der følger normalt en DVD med dit operativsystem på. (Windows Vista, og Ubuntu Linux er operativsystemer)
DVDen er en installationsDVD, ligesom Ubuntu CDen (I andre: Jeg ved godt at det ikke helt korrekt, men det er nemmere at forklare det sådan over for en sagesløs bruger)
Problemet er måske at du ikke kan få statet Windows Vista DVD op. For at gøre det skal du ind i BIOS, som er den software ,som starter dit operativsystem op.
Du skal trykke på en taste, eller en tast for at starte den op. (Min AMI BIOS aktiveres ved at trykke på tasten, som har teksten "F12" - såvidt jeg lige husker, hos dig er det sandsynligvis noget andet du skal trykke på for aktivere din BIOS.
Når du så er inde i BIOS kan du med piletaster, mellemrumstast, esc knap, og enter/retur knap ændre i din computer basisopstætning.
Det som du så er interesseret i er opstartssekvensen. Her skal CDROM/DVDROM, eller fabrikantnavn+model på din DVD læser/skriver stå først, og derefter din harddisk.

Licenskoden til din Windows vista er oftest skrevet på en grøn mærkat på din computer.

Efter installation skal du være sikker på at du ikke er koblet på et netværk eller får din Windows orm (virus, eller en trojansk hest temmeligt hurtigt, i gennemsnit er det indenfor 5 minutter på en jomfruelig Windows installation, har praktiske sikkerhedstests vist.)
Installer derefter firewall, og antivirus.
Kør derefter Windows Update indtil Windows Update siger at der ikke er flere opdateringer til din computer. (altså flere gange efter hinanden med eventuelle genstarter)
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
sergiogarcia9

Nu har jeg prøvet det stra skrev men det virker stadig ikke (Ellers har jeg gjort noget forkert?)

Lath: Problemet er at der desværre ikke fulgte nogen dvd/cd med da jeg købte computeren :(

Er der andet jeg kan gøre for at få windows xp installeret?
Linux user

Computer specs:
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

sergiogarcia9 skrev:Nu har jeg prøvet det stra skrev men det virker stadig ikke (Ellers har jeg gjort noget forkert?)

Lath: Problemet er at der desværre ikke fulgte nogen dvd/cd med da jeg købte computeren :(

Er der andet jeg kan gøre for at få windows xp installeret?

Du kan gøre en af 2 ting (eller måske begge 2):

Hvis Windows XP kan se at der er en NTFS harddisk, som den skal starte fra:

1)
    Dette skal du have ordnet inde GParted CDen/DVDen (Husk at gemme /skrive oplysningerne til harddisken (Du får en advarsel. Svar ja til at gemme / skrive)):
  • En harddisk skal afmærkes som optarts-partition (partition=harddisk-afsnit), ellers ved BIOS ikke at der et opertivsystem på harddisken, som kan startes. Din opstartspartion bliver dit C:\ - drev. Du kan med fordel lave et D:\ drev til dokumenter - god at at have, hvis windows crasher fuldstændigt, og du må reinstallere Windows XP (noget du iøvrigt bør gøre min. hver halve år, når du bruger Windows XP)
  • Partitionen skal have et tal som svarer til NTFS filsystemet. Du kan oftest bare vælge "NTFS" fra en liste.
  • gå til 2)

2)
Hvis Windows XP ikke kan se at der er en NTFS harddisk, som den skal starte fra:

Fortælle os hvad du har gjort - i detaljer.
Kan du ikke huske detaljerne, kan du køre GParted CDen/DVDen igen.

Husk at skrive alt ned. Hvad du gør og hvordan computeren reagerer.
Så bliver det meget nemmere at hjælpe dig.

Har du et digital kamera kan du også tage billeder, og gemme dem i forummet, og så henvise til dem i dine nye indlæg. (1 billede siger mere end 1000 ord, lyder et ordsprog).

P.S. Iøvrigt mærkeligt at du ikke har fået en skive med Vista på, da du købe computeren (Jeg går ud fra at den er ret ny). Du kan muligvis have smidt CDen/DVDen ud sammen med en masse emballage. Har du stadig emballgagen bør du måske rode den igennem for en Windows Vista skive.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
sergiogarcia9

Hej

Jeg gik ind på Gparted cd'en og ændrede min harddisk type til ntfs,jeg klikkede apply og lukkede ned. Derefter puttede jeg xp cd'en den indlæste filerne fra cd'en og sagde igen at de var ingen harddisk tilsluttet. Også crashsede mit ubuntu fuldstændigt så jeg måtte reinstallere det.

Skal arbejde på det med billeder.

Mvh. Sergio
Linux user

Computer specs:
Stra

Indlæg af Stra »

sergiogarcia9 skrev:Hej

Jeg gik ind på Gparted cd'en og ændrede min harddisk type til ntfs,jeg klikkede apply og lukkede ned.

Mvh. Sergio

Og du har brændt cd-en som et Image (billede)??

Arbejdede den ikke efter at du klikkede apply?

Hvis den har ændret filsystemet til ntfs er Ubuntu væk.

stra
stra
sergiogarcia9

Stra skrev:
sergiogarcia9 skrev:Hej

Jeg gik ind på Gparted cd'en og ændrede min harddisk type til ntfs,jeg klikkede apply og lukkede ned.

Mvh. Sergio

Og du har brændt cd-en som et Image (billede)??

Arbejdede den ikke efter at du klikkede apply?

Hvis den har ændret filsystemet til ntfs er Ubuntu væk.

stra

Det er præcis det jeg og jo den arbejdede også efter jeg klikkede apply.Men tror jeg prøver igen kunne man måske ikke lave det om til en fat32 format, som min eksterne er?

Mvh Sergio
Linux user

Computer specs:
Stra

Indlæg af Stra »

Jo prøv det med fat32

Stra
stra
sergiogarcia9

Nu har jeg prøvet med: Ntfs, fat32, & xps, men det virker stadig ikke

Er der andet jeg kan gøre eller må jeg bare nøjes med ubuntu?

Mvh Sergio
Linux user

Computer specs:
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Uanset hvilket styresystem, eller intet der er installeret skal du altid kunne boote på f.eks en XP installations cd.

Hvis denne XP installations cd ikke kan finde din harddisk er det højst sandsynligt at du skal bruge 3 parts drivere til harddisken (press F6). Dem skal du ud og skaffe først og indlæse enten via usb eller en anden cd når du har presset F6, da XP cd'en ikke har alle de nye/specielle drivere til forskellige scsi og sata harddiske.

Jeg har været ude for at skulle downgrade et par HP laptops og der skulle man samtidig ind i bios'en og deaktivere en funktion der kun virkede med vista og ikke mad XP, men kan ikke huske hvad det var.

Hvis du siger du har slettet vista og der ikke fulgte en cd/dvd med, så ligger der højst sandsynligt en recovery partition på harddisken som du kan aktivere med F11 eller lign. (kig i dokumentationen på pcen). dette er selvfølgelig kun hvis du ikke har slettet denne partition iforbindelse med installeringen af ubuntu.

Men kan kun sige at du bør prøve ubuntu igen og spørge løs på de ting og problemer du støder på.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
sergiogarcia9

Thomasjohansen: Præcis der er noget der hedder system recovery når jeg starter men min com vill ikke gå derind den fortsætter bare med at starte op.

Sergio
Linux user

Computer specs:
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Hvis du ikke har mulighed for at tage et billede af skærmen så tryk "pause" og skriv ned hvad der står på skærmen, så finder vi ud af hvad du skal gøre for at komme videre.

Ved du om du har mere end en partition, altså om harddisken er delt op i flere dele? Nærmere bestemt om der en lille del på ca 2-8gb, for så indeholder denne del højst sandsynligt en recovery-vista installation som du kan genetablere din pc fra.

Men for at kunne hjælpe dig ydeligere skal vi bruge lidt informationer. eks pc mærke/model for at finde ud af hvordan recovery'en aktiveres og evt til hentning af 3 parts drivere for sata harddisk og lign.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
sergiogarcia9

Jeg har slettet alt på min harddisk (Alle partitioner)... Så jeg kan godt droppe vista nu eller hvad?

Sergio
Linux user

Computer specs: