Jeg brænder den ISO-fil som jeg har hentet, og sætter maskinen til at boote fra CD'en. Jeg bliver mødt med den menu som mange her sikkert kender, hvor øverste mulighed er at starte og installere Ubuntu, hvilket jeg vælger. Så kommer logoet "Ubuntu" og en bjælke forneden som vidst skal sørge for at jeg ikke er i tvivl om at maskinen ikke er død, selv om er ikke sker detstore

Efter noget tid bliver bjælken til en loadingbar, og netop som den er færdig skifter skærmbilledet. Først er der kort en streg der blinker oppe i venstre hjørne (lidt dos-tekst-agtigt) og så kommer der et skærmbillede hvor loading-skærmen fra før er gengivet i hæslige farver og ved siden af hinanden, og alt nedefter er bare et farvevirvar. Der er en mus som jeg kan køre rundt med som om intet er sket, og trykker jeg på maskinens sluk-knap skifter billedet til den loading-skærm som jeg før var ved, og efter automatisk at have åbnet mit CD-rom drev står der at jeg kan trykke på enter når jeg har fjernet disken. Den del virker altså upåklageligt. Men når jeg skulle være i Live-CD operatisystemet går det altså helt galt.
Min maskine:
Pentium 4, 2,8 GGHz
1 GB RAM
Audigy 2
GeForce 6800GT
P4P800 Bundkort fra Asus
Min skærm er en SyncMaster 215tw og jeg har prøvet at starte op med henholdsvis og VGA analog og digital kabel.
Jeg prøvede senere at hente Mandriva One, og der skete præcis det samme: Selve systemet/installationen bliver loadet, og så går der ellers grafisk mekka i den, men med en mus der virker.
Har I nogen forslag til hvad der er galt og hvad jeg kan gøre ved det?