Windows partition
-
Windows partition
Hej
Fed side i er i gang med at lave. Lige hvad der er brug for
Jeg har fået installeret Ubuntu på min stationære, samtidigt med at jeg også har Windows installeret. Der skulle være en måde, hvor man i Ubuntu kan hente filer på Windows partitionen, men jeg kan bare ikke huske hvordan..
Noget i kan hjælpe med?
Fed side i er i gang med at lave. Lige hvad der er brug for
Jeg har fået installeret Ubuntu på min stationære, samtidigt med at jeg også har Windows installeret. Der skulle være en måde, hvor man i Ubuntu kan hente filer på Windows partitionen, men jeg kan bare ikke huske hvordan..
Noget i kan hjælpe med?
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Windows partition
Hey Kart - og velkommen til
Tja du bruger Ubuntuguiden
Den kan du finde på http://ubuntuguide.org. Nærmere bestemt er linket til det afsnit, som kan hjælpe på dit problem, her
Vær opmærksom på, at med denne metode kan du kun "læse" på en Windows partition, dvs du kan fx ikke kopiere filer fra Ubuntu over til Windows eller rette i filer, der ligger på Win partitionen. Du kan dog godt kopiere filer fra Win til Ubuntu..
Hvis du også vil kunne "skrive" på Windows partitionen, så skal du kigge lidt længere nede i guiden. Der finder du instrukser til dét.
Håber det hjalp, og velkommen til siden..
Tja du bruger Ubuntuguiden
Den kan du finde på http://ubuntuguide.org. Nærmere bestemt er linket til det afsnit, som kan hjælpe på dit problem, her
Vær opmærksom på, at med denne metode kan du kun "læse" på en Windows partition, dvs du kan fx ikke kopiere filer fra Ubuntu over til Windows eller rette i filer, der ligger på Win partitionen. Du kan dog godt kopiere filer fra Win til Ubuntu..
Hvis du også vil kunne "skrive" på Windows partitionen, så skal du kigge lidt længere nede i guiden. Der finder du instrukser til dét.
Håber det hjalp, og velkommen til siden..
-
Windows partition
Du skal mounte dit drev
Lad os sige at du gerne vil have din FAT32 partition frem, som du kan ændre og hente fra. Du vil desuden have at drevet skal hedde Blandet.
----Skriv i en terminal----
----Et vindue åbner----
Du skal tjekke hvad dit drev hedder, men et eksempel kunne være "/dev/hda4". Skriv i dette tilfælde, under de andre linjer i det dokument du lige åbnede før:
----luk vindue og skriv----
----drevet skulle komme på skrivebordet, hvis ikke så genstart computeren
Vil du have unmounted dit drev igen?
også lige slette den linje du skrev i fstab ved at skrive nedenstående i en terminal, og slette linjen
Skriv også lige næste linje kode i en terminal, så Ubuntu lige for frisket drevene op
Der findes også en metode for NTFS, men dette er vist stadig på forsøgsplan, hvis du vil skrive til et NTFS drev. Du kan dog godt hente filer fra drevet
Lad os sige at du gerne vil have din FAT32 partition frem, som du kan ændre og hente fra. Du vil desuden have at drevet skal hedde Blandet.
----Skriv i en terminal----
Kode: Vælg alt
sudo mkdir /media/Blandet
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup
sudo gedit /etc/fstab
----Et vindue åbner----
Du skal tjekke hvad dit drev hedder, men et eksempel kunne være "/dev/hda4". Skriv i dette tilfælde, under de andre linjer i det dokument du lige åbnede før:
/dev/hda4 /media/Blandet vfat iocharset=utf8,umask=000 02
----luk vindue og skriv----
sudo mount -a
----drevet skulle komme på skrivebordet, hvis ikke så genstart computeren
Vil du have unmounted dit drev igen?
sudo rm -r /media/Blandet
også lige slette den linje du skrev i fstab ved at skrive nedenstående i en terminal, og slette linjen
sudo gedit /etc/fstab
Skriv også lige næste linje kode i en terminal, så Ubuntu lige for frisket drevene op
sudo mount -a
Der findes også en metode for NTFS, men dette er vist stadig på forsøgsplan, hvis du vil skrive til et NTFS drev. Du kan dog godt hente filer fra drevet
Senest rettet af johansrk 20. nov 2006, 17:28, rettet i alt 2 gange.
-
Windows partition
johansrk skrev:Vil du have unmounted dit drev igen?
du mener vel
sudo umount /media/blandet
rm -r skulle gerne slette alt i mappen og dens undermapper
Inkarneret Animé fan siden SDF Macross for 12 år siden
-
Windows partition
kan du redigere din gamle post og rette fejlen?
-
Windows partition
Nej vent. Jeg har ret, tror jeg.... For hvis man bruger din metode, unmounter den bare drevet, men dukker op igen når man rebooter, så man bruger
og derefter sletter man den linje man skrev tidligere i fstab
og derefter i en terminal skriver man
og derefter sletter man den linje man skrev tidligere i fstab
sudo gedit /etc/fstab
og derefter i en terminal skriver man
sudo mount -a
-
Windows partition
johansrk skrev:Nej vent. Jeg har ret, tror jeg.... For hvis man bruger din metode, unmounter den bare drevet, men dukker op igen når man rebooter, så man brugerKode: Vælg alt
og derefter sletter man den linje man skrev tidligere i fstabKode: Vælg alt
sudo gedit /etc/fstab
og derefter i en terminal skriver manKode: Vælg alt
sudo mount -a
Hvor står der at den ikke må blive monteret ved næste boot?
Her er et par eksempler at gå efter, baseret på johansrk eksempel.
I alle eksempler skal hda1 eventuelt udskiftes med navnet på den partition som blev valgt til windows under installationen af Ubuntu.
Prøv eventuelt at køre
sudo fdisk -l
Det er kun en med sudo adgang der kan mounte en harddisk manuelt.
fat baseret windows harddisk, som monteres ved start, denne kan der læses og skrives til af alle og var almindeligt indtil Windows XP:
lav en mappe til at tilgå windows drevet
sudo mkdir /media/blandet
sudo nano /etc/fstab
/dev/hda1 /media/blandet/ -t vfat -o iocharset=utf8,umask=000
fat baseret windows harddisk, som ikke monteres automatisk, denne kan der læses og skrives til af alle og var almindeligt indtil Windows XP:
lav en mappe til at tilgå windows drevet
sudo nano /etc/fstab
/dev/hda1 /media/blandet/ -t vfat -o iocharset=utf8,noauto,umask=000
NTFS baseret windows harddisk, som monteres ved start, denne kan der læses fra af alle og er almindelig under Windows XP:
sudo nano /etc/fstab
/dev/hda1 /media/blandet ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0
NTFS baseret windows harddisk, som ikke monteres automatisk, denne kan der læses fra af alle og er almindelig under Windows XP:
sudo nano /etc/fstab
/dev/hda1 /media/blandet ntfs nls=utf8,noauto,umask=0222 0 0
-
- Geografisk sted: Odense
Windows partition
Generelt, hvis du ønsker at mounte noget en gang, ændrer aldrig i fstab! /etc/fstab er udelukkende for partitioner du altid ønsker skal være tilgængelig.
afmount aldrig en partition med ”rm -r”!! Denne sletter mappen, evt undermapper hvis der er skriverettigheder til det!
læs følgende for den korrekte brug af kommandoerne, og filen.
man mount
man umount
man fstab
Noget af min fstab ser ud som følger:
Det ses at min bootpartition af sikkerhedsmæssige årsager ikke bliver mountet automatisk (noauto), samt min hda6 er en fat32 partition som jeg tillader brugerne at mounte.
Hvis du kun midlertidig ønsker at mounte dit windows bibliotek burde dette gøre det for dig.
#Opret mount sted
mkdir ~/windows
#Mount partition
sudo mount -t auto /dev/<dit device> /home/<din bruger>/windows
Gør hvad du skal.
#afmounte partitionen
sudo umount /home/<din bruger>/windows
#evt fjerne mountpoint
rmdir ~/windows
Hvis du ønsker at din windows partition konstant skal være tilgængelig fra linux, opret et fast mountpoint f.eks. /medie/windows/ og så opret en linje i fstab der passer til hvad du ønsker.
afmount aldrig en partition med ”rm -r”!! Denne sletter mappen, evt undermapper hvis der er skriverettigheder til det!
læs følgende for den korrekte brug af kommandoerne, og filen.
man mount
man umount
man fstab
Noget af min fstab ser ud som følger:
/dev/hda1 /boot ext2 noauto,noatime 1 2
/dev/hda5 / reiserfs noatime 0 1
/dev/hda3 none swap sw 0 0
# Mit alpha drev
/dev/hda6 /mnt/alpha vfat user 0 0
# Mit bravo drev - reiserfs software raid level 1
/dev/md0 /mnt/bravo reiserfs noatime 0 1
Det ses at min bootpartition af sikkerhedsmæssige årsager ikke bliver mountet automatisk (noauto), samt min hda6 er en fat32 partition som jeg tillader brugerne at mounte.
Hvis du kun midlertidig ønsker at mounte dit windows bibliotek burde dette gøre det for dig.
#Opret mount sted
mkdir ~/windows
#Mount partition
sudo mount -t auto /dev/<dit device> /home/<din bruger>/windows
Gør hvad du skal.
#afmounte partitionen
sudo umount /home/<din bruger>/windows
#evt fjerne mountpoint
rmdir ~/windows
Hvis du ønsker at din windows partition konstant skal være tilgængelig fra linux, opret et fast mountpoint f.eks. /medie/windows/ og så opret en linje i fstab der passer til hvad du ønsker.
If it moves, compile it.
Larry the Cow (Gentoo)
Larry the Cow (Gentoo)