Hej.
Jeg har netop lagt ubuntu 8.04 på en maskine på hjemmenetværket. Jeg ønsker at kunne kontrollere denne maskine fra en XP maskine på ethernettet.
Jeg troede at det ville være simpelt at gøre dette med VNC. Jeg har sat det op under indstillinger>fjernskrivebord i ubuntu, og downloadet den gratis klient til XP maskinen. Jeg for en Connection Error (10061). Jeg tror måske det er min routers firewall som blokerer, men jeg kan godt pinge ip adressen. Kan jeg på nogen måde verificere at der adgang?
Nogen som har haft lignende problem..?
Lundbak
Kan ikke få VNC til at virke :(
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Kan ikke få VNC til at virke :(
Lundbak skrev:Hej.
Jeg har netop lagt ubuntu 8.04 på en maskine på hjemmenetværket. Jeg ønsker at kunne kontrollere denne maskine fra en XP maskine på ethernettet.
Jeg troede at det ville være simpelt at gøre dette med VNC. Jeg har sat det op under indstillinger>fjernskrivebord i ubuntu, og downloadet den gratis klient til XP maskinen. Jeg for en Connection Error (10061). Jeg tror måske det er min routers firewall som blokerer, men jeg kan godt pinge ip adressen. Kan jeg på nogen måde verificere at der adgang?
Nogen som har haft lignende problem..?
Lundbak
- Du skal få flere ting til at virke:
- Hvis dit netværk er opdelt i flere ethernet segmenter (ikke normalt), så skal du i routeren tilføje til routeren route-tabel
- Firwall i XP skal være åben for VNC trafik.
- Firewall i router skal være åben for VNC trafik.
- Firewall i linux box skal være åben for VNC trafik.
- VNC Serveren skal køre (brug netstat kommandoen. (Virker både i Win XP og Linux)
betyder "Connection Refused" - altså forbindelse afvist, så der er nok en firewall på spil.Connection Error (10061)
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags