Problemer med MyBook m50
-
Problemer med MyBook m50
Ja, jeg har tidligere haft problemer med min Mybook m50 og Ubuntu, og der er to problemer, som jeg gerne vil have løst. Lige nu er jeg nemlig på noget så nederen som Windåse xp.
skriver jeg lspci siger den:
katja@katja-laptop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 671MX
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS968 [MuTIOL Media IO] (rev 01)
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev 01)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 191 Gigabit Ethernet Adapter (rev 02)
00:05.0 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] SATA Controller / IDE mode (rev 03)
00:0f.0 Audio device: Silicon Integrated Systems [SiS] Azalia Audio Controller
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 771/671 PCIE VGA Display Adapter (rev 10)
katja@katja-laptop:~$
Problemerne er for det første min opløsning, som ikke kan komme over 600x800 og det kan jeg ikke rigtig leve med. Mit andet problem er, at kabelnettet ikke virker :S Jeg bor på kollegium og har delekabelnet med cirka 100 andre mennesker. Det underlige er, at jeg faktisk fik det til at virke en af de første dage, jeg boede her, men nu virker det ikke, og jeg har ikke rettet noget i opsætningen. Jeg bliver smidt af engang imellem, når jeg bruger windows, men det virker altså nu slet ikke med Linux.
Hvad skal jeg gøre?
(Jeg er meget ny bruger, så I må gerne forklare, som talte I til en fireårig)
Jeg håber nogen har tid/overskud til at hjælpe med at få det til at fungere
skriver jeg lspci siger den:
katja@katja-laptop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 671MX
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS968 [MuTIOL Media IO] (rev 01)
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev 01)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 191 Gigabit Ethernet Adapter (rev 02)
00:05.0 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] SATA Controller / IDE mode (rev 03)
00:0f.0 Audio device: Silicon Integrated Systems [SiS] Azalia Audio Controller
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 771/671 PCIE VGA Display Adapter (rev 10)
katja@katja-laptop:~$
Problemerne er for det første min opløsning, som ikke kan komme over 600x800 og det kan jeg ikke rigtig leve med. Mit andet problem er, at kabelnettet ikke virker :S Jeg bor på kollegium og har delekabelnet med cirka 100 andre mennesker. Det underlige er, at jeg faktisk fik det til at virke en af de første dage, jeg boede her, men nu virker det ikke, og jeg har ikke rettet noget i opsætningen. Jeg bliver smidt af engang imellem, når jeg bruger windows, men det virker altså nu slet ikke med Linux.
Hvad skal jeg gøre?
(Jeg er meget ny bruger, så I må gerne forklare, som talte I til en fireårig)
Jeg håber nogen har tid/overskud til at hjælpe med at få det til at fungere
- Nybegynder
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Problemer med MyBook m50
hej
pc´en har følgende specs.
MyBook M50 Classic
Tilpasninger: Classic
- 15.4 TFT Widescreen - Crystal Clear Skærm
- Intel Celeron M 530 1.73Ghz
- 1024MB DDR2 RAM
- 120GB 5400rpm harddisk
- DVD RW Super Multi
- Trådløs Netkort 54Mbit
jeg vil gerne vide om den kører på 32 eller 64 bit ?, skriv følgende kommando i programmer>tilbehør>terminal
siger den i686 er det 32 bit du kører med, hvilket jeg mener den skal gøre.
og om du har aktiveret graffikkortet i hardware drivers ?
(se den trin for trin guide jeg linker til under mit brugernavn)
pc´en har følgende specs.
MyBook M50 Classic
Tilpasninger: Classic
- 15.4 TFT Widescreen - Crystal Clear Skærm
- Intel Celeron M 530 1.73Ghz
- 1024MB DDR2 RAM
- 120GB 5400rpm harddisk
- DVD RW Super Multi
- Trådløs Netkort 54Mbit
jeg vil gerne vide om den kører på 32 eller 64 bit ?, skriv følgende kommando i programmer>tilbehør>terminal
Kode: Vælg alt
uname -m
siger den i686 er det 32 bit du kører med, hvilket jeg mener den skal gøre.
og om du har aktiveret graffikkortet i hardware drivers ?
(se den trin for trin guide jeg linker til under mit brugernavn)
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Den siger: x86_64
I øvrigt så fungerer nettet upåklageligt nu, hvor min kæreste har fået lov at rode nu, men skærmopløsningen kommer stadig ikke over 800x600. Vi installerede Ubuntu via Wubi igen i dag, da vi ikke vil af med windåsen så længe vi ikke er sikre på, at det kan komme til at køre helt korrekt.
Men jeg tjekker lige guiden i din signatur
I øvrigt så fungerer nettet upåklageligt nu, hvor min kæreste har fået lov at rode nu, men skærmopløsningen kommer stadig ikke over 800x600. Vi installerede Ubuntu via Wubi igen i dag, da vi ikke vil af med windåsen så længe vi ikke er sikre på, at det kan komme til at køre helt korrekt.
Men jeg tjekker lige guiden i din signatur
- Nybegynder
-
2. trin : Aktiver hardware drivere
Hvorfor : Nogle hardware producenter licenserer deres drivere på en måde, så Ubuntu-teamet ikke kan sætte dem op før du gør det aktivt. Dette gælder især for Nvidia, Ati og Hardware Access Layer (HAL). Du kan blive nød til genstarte computeren efter dette trin.
Gå til System -> Administration -> Hardware drivers og sæt flueben i alle de tomme felter.
Gør jeg dette står der intet i vinduet. Det ved jeg ikke om er et godt eller et dårligt tegn?
- Nybegynder
-
Hej,
Håber dette er en løsningsmulighed.
Du skal bruge terminalen Programmer / Tilbehør / Terminal
Find i denne fil et afsnit som starter med Device og indsæt Driver "sis"
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "sis"
EndSection
Gem filen og reboot.
Du skal bruge terminalen Programmer / Tilbehør / Terminal
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Section "Device"
Driver "sis"
EndSection
Gem filen og reboot.
-
- Admin
hej
på min ibm r50e er der heller ingen ekstra grafikdrivere (i hardware drivers), men feks er compiz - google earth (og alle mine spil) fuldt understøttet fra starten !
så inden du ændre på noget syntes jeg du skal se om du kan hente: Compiz configuration settings manager i tilføj-fjern og
derefter se om compiz virker uden at ændre på grafikdriverne.
ps: min ibm thinkpad r50e kører på ubuntu 8.04 32 bit, hvilket jeg mener den skal gøre ud fra dens specs. !
så jeg forstår ikke helt hvorfor du har valgt 64 bit til din pc ?
på min ibm r50e er der heller ingen ekstra grafikdrivere (i hardware drivers), men feks er compiz - google earth (og alle mine spil) fuldt understøttet fra starten !
så inden du ændre på noget syntes jeg du skal se om du kan hente: Compiz configuration settings manager i tilføj-fjern og
derefter se om compiz virker uden at ændre på grafikdriverne.
ps: min ibm thinkpad r50e kører på ubuntu 8.04 32 bit, hvilket jeg mener den skal gøre ud fra dens specs. !
-
PKO skrev:Hej,
Du skal bruge terminalen Programmer / Tilbehør / TerminalKode: Vælg alt
Section "Device"
Driver "sis"
EndSection
Gem filen og reboot.
Hvis jeg gør det, sker der den ændring at jeg kun kan køre i low graphics mode, og opløsningen er den samme, som før jeg ændrede den. (Og jeg kan stadig ikke komme over 600x800 via brugerfladen.
christian.arvai skrev:ps: min ibm thinkpad r50e kører på ubuntu 8.04 32 bit, hvilket jeg mener den skal gøre ud fra dens specs. !
Er det noget, jeg har valgt? (læs: jeg forstod ingenting, af det, du skrev)
Jeg er meget uteknisk og mener ikke jeg har valgt noget som helst?
- Nybegynder
-
Braka skrev:PKO skrev:Hej,
Du skal bruge terminalen Programmer / Tilbehør / TerminalKode: Vælg alt
Section "Device"
Driver "sis"
EndSection
Gem filen og reboot.
Hvis jeg gør det, sker der den ændring at jeg kun kan køre i low graphics mode, og opløsningen er den samme, som før jeg ændrede den. (Og jeg kan stadig ikke komme over 600x800 via brugerfladen.christian.arvai skrev:ps: min ibm thinkpad r50e kører på ubuntu 8.04 32 bit, hvilket jeg mener den skal gøre ud fra dens specs. !
Er det noget, jeg har valgt? (læs: jeg forstod ingenting, af det, du skrev)
Jeg er meget uteknisk og mener ikke jeg har valgt noget som helst?
For resten: Hvis jeg søger i tilføj/fjern, kommer Compiz Configuration ikke frem. :/
Tusind tak for hjælpen, for resten
- Nybegynder
-
- Admin
hej
der er 32 bit og 64 udgaven af ubuntu og du har (bevist eller ej) installeret 64 bit, det er bestemt af den isofil man downloader.
jeg havde personligt hentet 32 bit PC (Intel x86) desktop CD til den pc:
http://se.releases.ubuntu.com/hardy/
vedr compiz:
i tilføj-fjern skal du i "show" vælge: all available applications ........ søg derefter på compiz
der er 32 bit og 64 udgaven af ubuntu og du har (bevist eller ej) installeret 64 bit, det er bestemt af den isofil man downloader.
jeg havde personligt hentet 32 bit PC (Intel x86) desktop CD til den pc:
http://se.releases.ubuntu.com/hardy/
vedr compiz:
i tilføj-fjern skal du i "show" vælge: all available applications ........ søg derefter på compiz
-
Den der er highlightet?
Og installationen er foretaget via Wubi. Jeg mindes ikke at have fået lov at vælge?
- Nybegynder
-
- Admin
ja det er den !
og hvis du har installeret i wubi har du sikkert ikke haft valgmulighed mellem 32 og 64 bit (jeg har aldrig selv prøvet wubi)
og hvis du har installeret i wubi har du sikkert ikke haft valgmulighed mellem 32 og 64 bit (jeg har aldrig selv prøvet wubi)
-
-
- Admin
hej
ok forumets mest besvarede spørgsmål, det kunne du have fundet med en søgning
search.php?keywords=sudo+dpkg+--configure+-a&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8g
ps: smid denne kommando i programmer>tilbehør>terminal
ok forumets mest besvarede spørgsmål, det kunne du have fundet med en søgning
search.php?keywords=sudo+dpkg+--configure+-a&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8g
ps: smid denne kommando i programmer>tilbehør>terminal
sudo dpkg --configure -a
-
Tusind tak. Nu har jeg programmet nede. Sidder og roder lidt rundt, og kan ikke umiddelbart se, hvad jeg skal.
- Nybegynder
-
- Admin
hej
der er også rigtig mange gode muligheder i compiz, her er et link til en god guide:
viewtopic.php?f=11&t=2436
der er også rigtig mange gode muligheder i compiz, her er et link til en god guide:
viewtopic.php?f=11&t=2436