Fejl under installation af ubunto 8.04

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Mikroman
IRC nickname: Mikroman

Fejl under installation af ubunto 8.04

Indlæg af Mikroman »

Jeg har aldrig brugt linux før så jeg ville prøve med ubuntu 8.04. Men jeg har et problem, jeg kan ikke installere det. Når jeg starter op kan jeg godt vælge sprog og at installere ubuntu, men derefter går det galt, den skriver

ata1: softreset failed (device not ready)
ata1: reset failed, giving up

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt

Min computer er
Gigabyte mb ep45-ds5
1 seagate 80 gb sata
1 wd 160 gb sata
1 asus dvd sata
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Fejl under installation af ubunto 8.04

Indlæg af lath »

Hej.

Jeg har fundet løsningen på dit problem, men den var ikke nem at finde:
I min forklaring herunder antager jeg at du ikke ved så meget om hardware, så bær over med mig, hvis du godt ved hvad jeg snakker om.

Dit problem relaterer sig til et hardware-synkroniseringsproblem imellem din Seagate harddisk og motherboardets SATA harddisk controller:

Du løser problemet ved at åbne din computer, og finde din Seagate harddisk.
Når du kigger ind på tilslutningerne til harddisken yderst til venstre indsættes en såkaldt jumper mellem det yderste ben og det næstyderste ben.
En jumper et et stykke plastic med noget metal i som laver en kortslutning, som i dette tilfælde fortæller elektronikken at du ønsker at køre med en "lav" hastighed: 1,5 GB/sek, i stedet for høj hastighed. Der sker ikke noget ved at indsætte jumperen - lige præcis der hvor du indsætter jumperen må der godt opstå en kortslutning.

Billede af tilslutningerne:
http://www.seagate.com/images/support/en/us/cuda_sata_block.gif

Credits: André Pietsch https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/196076/comments/21, og tråden som Permalinket blev taget fra: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/196076/ via: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=625076 via 2. link fra Google søgningen med teksten: hardy +"ata1: softreset failed (device not ready)"
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Mikroman

Indlæg af Mikroman »

Desværre hjalp det ikke. Jeg har prøvet flere ting siden uden held. jeg prøvede med begge hd på sata150. jeg har prøvet med kun 1 ram klods (1giga). jeg har prøvet med et ide dvd drev og ingenting har hjulpet. Hvis det kan hjælpe noget så kan jeg heller ikke bare køre ubunto fra cd'en alene uden at installere noget.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

og du har brændt den som et "Image ISO"!

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Mikroman

Indlæg af Mikroman »

ja, og jeg har prøvet den på en anden computer hvor jeg godt kan køre den fra cd'en
lath

Indlæg af lath »

Mikroman skrev:Desværre hjalp det ikke. Jeg har prøvet flere ting siden uden held. jeg prøvede med begge hd på sata150. jeg har prøvet med kun 1 ram klods (1giga). jeg har prøvet med et ide dvd drev og ingenting har hjulpet. Hvis det kan hjælpe noget så kan jeg heller ikke bare køre ubunto fra cd'en alene uden at installere noget.

Jeg synes det ser ud som et hardware problem.
Jeg går ud fra at du har sat jumperen i din seagate hardisk, sådan som jeg tidligere har beskrevet.

Er du sikker på at BIOS er indstillet korrekt? Harddisk ikke disabled? Prøv evt. Load Defaults, eller lave en BIOS opgradering.
Er SATA controlleren en RAID controller?
Hvis du har mulighed for det, skifte SATA signal kabler, strømkabler, og/eller bruge en anden SATA controller?
Har du tjekket at alle dele i computeren for løse kabler, slidte og beskadigede kabler?
Kan strømforsyningen levere nok strøm?
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Mikroman

Indlæg af Mikroman »

Det er efterhånden også det jeg er kommet frem til. Jeg har lige prøvet at installere xp uden problemer, så alt burde være som det skal, men jeg tænker lidt på om ubunto kan "forstå" det onboard chipset og sata controler der er på mit bundkort. Det er Intel P45 + ICH10R Chipset, det nyeste chipset fra intel, så måske er det derfor eller er der nogen der har nogle andre oplysninger om ubunto understøtter det chipset.
lath

Indlæg af lath »

Det var en ret så vigtig oplysning du lige gav:

Det er Intel P45 + ICH10R Chipset, det nyeste chipset fra intel, så ...

Der går normalt noget tid før ny hardware er understøttet i Linux. Jeg plejer at undgå problemer ved kun at købe hardware af producenter som laver drivere til Linux (det gør Intel), og hardware som var det nyeste for et 1/2 år siden eller mere.
Mikroman

Indlæg af Mikroman »

lath skrev:Det var en ret så vigtig oplysning du lige gav:

Der går normalt noget tid før ny hardware er understøttet i Linux. Jeg plejer at undgå problemer ved kun at købe hardware af producenter som laver drivere til Linux (det gør Intel)

Så det kunne tyde på at Linux ikke understøtter det chipset endnu og at jeg så bare må vente til der kommer en nyere version af ubunto
lath

Indlæg af lath »

Hvad med Ubuntu 8.04.1?
Mikroman

Indlæg af Mikroman »

Jeg mener det er den jeg har prøvet med, jeg hentede .ISO filen fredag, så jeg mener det er den nyeste.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hej

hvis du hentede isofilen i fredags, er det 8.0.4.1 du har hentet , men skal vi så ikke prøve med 8.04 ?
8.0.4.0 kan hentes her :
http://old-releases.ubuntu.com/releases/8.04.0/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Mikroman

Indlæg af Mikroman »

Det hjalp heller ikke og jeg tror heller ikke det er den rigtige vej at vælge nogle tidligere versioner hvis problemet er at det nye chipset ikke kan genkendes af 8.04.1. Så det ser ud til at jeg må vente til der kommer en nyere version der kan genkende chipsettet.