Virtualbox

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
zerben

Virtualbox

Indlæg af zerben »

Hej.Jeg har inst. Virtualbox fra sun men det virker ikke.Jeg få en fejlmelding der siger

The VirtualBox kernel driver is not accessible to the current user. Make sure that the user has write permissions for /dev/vboxdrv by adding them to the vboxusers groups. You will need to logout for the change to take effect..
VBox status code: -1909 (VERR_VM_DRIVER_NOT_ACCESSIBLE).

Result Code:
0x80004005
Component:
Console
Interface:
IConsole {d5a1cbda-f5d7-4824-9afe-d640c94c7dcf}

Jeg har prøvet at skrive /dev/vboxdrv som root men får Permission denied.Hvad gør jeg galt.Det er Ubuntu 8.04 og det er 64 bit.Jeg vil gerne have det til at virke,da jeg har en flysim der ikke kan køre i wine.
Jeg har prøvet at følge den guide der er her på forum men når den skal genopfriske kilder kommer der denne fejlmelding

Kunne ikke hente http://www.virtualbox.org/debian/dists/ ... ackages.gz 403 Forbidden
Nogle indeksfiler kunne ikke hentes, de er blevet ignoreret eller de gamle bruges i stedet.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Virtualbox

Indlæg af Pihl »

Der er sket et eller andet med den automatiske installation af Virtualbox, siden jeg sidst brugte det, for de her ting, som den også gør ved mig, var ikke nødvendige at gøre manuelt førhen.

Men du løser simpelthen problemet ved at gøre følgende (min Ubuntu er på engelsk):

1. Gå op i System>Administration>Users and Groups
2. Tryk på Unlock knappen i nedre højre hjørne, og skriv dit kodeord
3. Tryk herefter på Manage Groups
4. Vælg den gruppe der hedder 'vboxusers' (ligger formentlig nederst) og dobbeltklik på den.
5. Sæt kryds ved din bruger og tryk OK (jeg er ikke lige 100% sikker på, om der også skal være kryds ved Root, men virker det stadigvæk ikke, så gentag handlingen og tilføj Root til 'vboxusers' også).

Log ud af Ubuntu så ændringen træder i kraft og prøv herefter at starte Virtualbox op igen.

Edit: I øvrigt er jeg ikke sikker på, at du kan køre dit flysim fra en virtuel maskine. Man kan ikke benytte 3D grafik acceleration i en virtuel installation, og det vil jeg næste formode et fly simulationsprogram kræver.
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Tak for hjælpen.Det virker heller ikke med fly men ellers virker det.Jeg fulgte guiden selv om fejlmeldingen

Kunne ikke hente http://www.virtualbox.org/debian/dists/ ... ackages.gz 403 Forbidden
Nogle indeksfiler kunne ikke hentes, de er blevet ignoreret eller de gamle bruges i stedet.

blev vist,så virkede det.Der står forøvrigt ikke "vboxusers" når jeg går ind i Users and Groups.Der står hun root og brugernavn.
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Jeg er ikke helt med på, om du fik det til at virke? Hvad gjorde du i såfald?

Ja, det er rigtigt, at når du går ind i Users and Groups, så står der Root og dit brugernavn. Det er her, at du skal trykke på knappen Unlock, og når det er gjort, skal du trykke på knappen Manage Groups, som jeg beskrev ovenfor.
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.Jeg stoppede da den sagde

Jeg regnede med at så var der ingen grund til at fortsætte med den fejlmelding men da jeg fortsatte trods fejlen og fulgte guiden til ende virkede det.Jeg har også fundet ud af det du skrev og har fået det sat op.
Men mange tak for hjælpen.Det er ikke så svært når man bare lærer at høre lidt efter og tager det lidt roligt.Det er rart med et så tålmodigt forum som dette.Det er jo noget anderledes end Windows.