efter opsætning dual boot.
-
efter opsætning dual boot.
Jeg har installeret Vista + Ubuntu med dual boot. Men da systemet automatisk starter Ubuntu op først, hvis jeg ikke inden for ca. 5 sek. vælger Vista. Dette vil jeg godt have bytte om på. Har forgæves ledt efter information om dette ellers grundlæggende emne. Håber på hjælp her.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: efter opsætning dual boot.
skriv i terminal
og ret tallet i linie 14 "default 0"
til det tal som den linie har, som Vista ligger på i opstartsmenuen.
Gem filen og Vista er det du automatisk starter med.
Eller hvis du er til grafisk værktøj installerer du fra tilføj/fjern "StartUp-Manager", som ligger sig under system->administration og her kan du vælge hvilket system du vil have, som "Default operating system".
stra
Kode: Vælg alt
gedit /boot/grub/menu.lst
og ret tallet i linie 14 "default 0"
til det tal som den linie har, som Vista ligger på i opstartsmenuen.
Gem filen og Vista er det du automatisk starter med.
Eller hvis du er til grafisk værktøj installerer du fra tilføj/fjern "StartUp-Manager", som ligger sig under system->administration og her kan du vælge hvilket system du vil have, som "Default operating system".
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
jeg vil anbefale dig startupmanager , men husk at du ikke må sætte tiden lavere en 3 sekunder , af en eller anden
grund bliver de første 2 sekunder sprunget over under start af grubmenuen , så man kan få problemer med at vælge ,
så jeg vil anbefale dig at lade den blive på mindst 5 sekunder , her er et link til en guide :
http://www.ubuntugeek.com/startup-manag ... plash.html
ps: ubuntu står standart på 10 sekunder
grund bliver de første 2 sekunder sprunget over under start af grubmenuen , så man kan få problemer med at vælge ,
så jeg vil anbefale dig at lade den blive på mindst 5 sekunder , her er et link til en guide :
http://www.ubuntugeek.com/startup-manag ... plash.html
ps: ubuntu står standart på 10 sekunder
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Tak for din oplysning. Men jeg har ikke noget der heder: startupmanager under adminstration, skal måske først instaleres via den link du vedlagde?
-
- Admin
som Stra skrev , kan startupmanager hentes og installeres via tilføj-fjern
eller også :
gå ind i tilbehør>terminal og indsæt følgende kommando :
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install startupmanager
-
Under: system->administration har jeg heller ikke noget der heder ”tilføj/fjern” har ellers lige opdateret Ubuntu...Mystisk!! venlig hilsen Anders
-
- Admin
programmer>tilføj-fjern , søg på startupmanager .
eller gå ind i terminalen som jeg foreslår i et tideligere indlæg , det virker jeg har testet det .
og her er et link til ubuntu overlevelsesguide :
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
eller gå ind i terminalen som jeg foreslår i et tideligere indlæg , det virker jeg har testet det .
og her er et link til ubuntu overlevelsesguide :
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
-
Hurra det lykkedes via: programmer>tilføj-fjern , og søg på startupmanagen . fik det, og installerede det. Og derfra satte til start vista... og det virkede. Tak for hjælpen. Anders
-
- Admin
det var godt
oppe i dit venstre hjørne af skærmen er der et icon der hedder "nye beskeder" , det er til private beskeder ,
jeg prøvede at skrive til dig , men så ved du det fremover .
og fortsat god dag
oppe i dit venstre hjørne af skærmen er der et icon der hedder "nye beskeder" , det er til private beskeder ,
jeg prøvede at skrive til dig , men så ved du det fremover .
og fortsat god dag
-
Tak =)
Det er altså super at kunne komme forbi her og finde svar på mange af mine begynder spørgsmål.
Jeg har, ligesom starteren af denne post, en Vista / Ubuntu Dualboot. Da kæresten også bruger denne PC fra tid til anden var hun ret træt af at den automatisk startede op i Linux istedet for windows.
Det er altså super at kunne komme forbi her og finde svar på mange af mine begynder spørgsmål.
Jeg har, ligesom starteren af denne post, en Vista / Ubuntu Dualboot. Da kæresten også bruger denne PC fra tid til anden var hun ret træt af at den automatisk startede op i Linux istedet for windows.