Hej alle
Jeg sidder og planlægger at lave en dual boot mellem xp og ubuntu 8.04. Jeg har lige bestilt en 500 gb firewire hd, da jeg var ved at lide af pladsmangel.
Der er jo tonsvis af sider, der omhandler dette, men efter at have tjecket nettet i 3 dage er jeg en lille smule forvirret, bla. fordi mange af de guide der findes på nettet, er skrevet til ældre versioner af ubuntu.
Men hvis jeg har forstået det (bare lidt) korrekt, kan man i de nyeste versioner selv bestemme, hvor grub skal placeres, også selvom man installlerer fra live-cd. Er det korrekt?
Jeg har en 160 gb intern hd, og altså en 500 gb ekstern. Kan jeg installere ubuntu på den eksterne og boote fra den via grub til enten xp eller ubuntu?
Hvordan mener i bedst, at jeg partitionere de 2 harddisks?
De skal lige nævnes, at min xp bliver lavet som cleaninstall, da pc efterhånden er en hel søndags jyllandspost om at starte op. Derefter skal ubuntu så installeres.
Som det nok fremgår er jeg total nybegynder i ubuntu, så tips og tricks will be higly appreciated.
På forhånd tak.
dual boot af xp + ubuntu
-
Re: dual boot af xp + ubuntu
Om du kan installere Ubuntu på din eksterne ved jeg ikke, men det er ufatteligt nemt at lave dual boot. Du vælger hvor mange GB Ubuntu skal have til rådighed. Jeg valgte 10 GB, da jeg har lagret alle mine andre filer på min XP partition. Så du behøver ikke at have alverdens plads til Ubuntu bare plads til opdateringerne. Lav evt. en på 20-30 GB for at være på den sikre side. Det fortryder jeg, at jeg ikke gjorde. Derefter kan du bare tilkoble din 500 GB eksterne til enten XP eller Ubuntu og ha' filer på den.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
hej
du kan godt installere ubuntu på en extern hd , men hvis du ikke har prøvet at lave en duelboot før , er det ikke noget
som jeg vil anbefale dig , der er flere ting med feks. bios og grub , som man skal have 100% styr på , ellers går det galt .
jeg ville dele den interne hd op i : windows 120gb / ubuntu 40gb , og bruge den externe hd som fælles drev .
installer windows først og ubuntu bagefter , så laver ubuntu automatisk grub .
nu skriver du ikke hvilken firewire hd du har , men hvis den er trådløs , kommer den nok aldrig til at kunne bruges til boot .
citat fra wiki. :
FireWire is also available in wireless, fiber optic, and coaxial versions using the isochronous protocols.
ps : hvis du er helt ny i ubuntu , vil jeg anbefale dig at læse ubuntu overlevelsesguide ( skrevet af thj01 ) :
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
du kan godt installere ubuntu på en extern hd , men hvis du ikke har prøvet at lave en duelboot før , er det ikke noget
som jeg vil anbefale dig , der er flere ting med feks. bios og grub , som man skal have 100% styr på , ellers går det galt .
jeg ville dele den interne hd op i : windows 120gb / ubuntu 40gb , og bruge den externe hd som fælles drev .
installer windows først og ubuntu bagefter , så laver ubuntu automatisk grub .
nu skriver du ikke hvilken firewire hd du har , men hvis den er trådløs , kommer den nok aldrig til at kunne bruges til boot .
citat fra wiki. :
FireWire is also available in wireless, fiber optic, and coaxial versions using the isochronous protocols.
ps : hvis du er helt ny i ubuntu , vil jeg anbefale dig at læse ubuntu overlevelsesguide ( skrevet af thj01 ) :
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Hej
Firewire hd er bare en standard maxtor one touch plus 4 (med kabel). Jeg ville godt undgå, at blande xp og ubuntu, men hvis der ikke kan ske nogen skade ved at lade grub overskrive mbr, så er jeg egentlig ligeglad.
Jeg regner med, at lave en stor fælles datapartition på den eksterne. Efter hvad jeg har læst mig til er understøttelsen af ntfs blevet ret godt i ubuntu , og man kan vel både læse og skrive til det.
Eller er det bedre, at dele den op i en ntfs og en ext3 partition, og så kunne "læse" fra begge styresystemer?
Tak for linket.
Firewire hd er bare en standard maxtor one touch plus 4 (med kabel). Jeg ville godt undgå, at blande xp og ubuntu, men hvis der ikke kan ske nogen skade ved at lade grub overskrive mbr, så er jeg egentlig ligeglad.
Jeg regner med, at lave en stor fælles datapartition på den eksterne. Efter hvad jeg har læst mig til er understøttelsen af ntfs blevet ret godt i ubuntu , og man kan vel både læse og skrive til det.
Eller er det bedre, at dele den op i en ntfs og en ext3 partition, og så kunne "læse" fra begge styresystemer?
Tak for linket.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
da jeg kørte med duelboot xp-ubuntu , brugte jeg nfts på de externe hd og det gav ingen problemer ,
bortset fra nogle gamle filer fra min vista tid , der drillede mig under kopieringer , efter at jeg fjernede dem
kører det fint her ( på 500gb externe hd ).
ps : hvis du deler din externe hd op i en med nfts og en med ext3 , kan du ikke åbne dit ext3 formaterede drev i windows .
bortset fra nogle gamle filer fra min vista tid , der drillede mig under kopieringer , efter at jeg fjernede dem
kører det fint her ( på 500gb externe hd ).
ps : hvis du deler din externe hd op i en med nfts og en med ext3 , kan du ikke åbne dit ext3 formaterede drev i windows .
Med venlig hilsen Christian