DNS problemer i Ubuntu 6.10

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Gneeew » 27. feb 2007, 16:00

Jeg har nu haft Ubuntu installeret i et par uger, men har måttet undvære internet. Jeg har tilsyneladende et problem med DNS serveren, da jeg godt kan besøge f.eks. Google på http://66.102.11.99.
Skriver jeg i stedet http://www.google.com i adressebjælken, sker der ikke andet end, at Firefox "kontakter værtsnavn".

Jeg kører dualboot, og nettet kører fint på min Windows installation.
Jeg har TDC Webspeed og er connectet til modemmet gennem en Ovislink WL-5424AR router. Jeg vil ikke afvise, at fejlen ligger i min opsætning af denne, men lige præcis på netværksområdet er jeg fuldstændig inkompatibel, så er par gode råd ville være velkomne :-)

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Balder » 27. feb 2007, 17:00

System > Administration > Netværk > DNS

Hvad står der under DNS-servere?
Mvh. - Balder

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Gneeew » 27. feb 2007, 17:39

Der står:
192.168.1.254

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Balder » 27. feb 2007, 18:08

Kan du pinge routeren med de tal? System > Administration > Netværktøjer > Ping > Netværksadresse; indsæt 192.168.1.254 > Ping.

Se om der sendes og modtages lige mange pakker.

Om det skal være 192.168.1.254 ved jeg ikke, idet jeg ikke har Webspeed men TDC Bredbånd og her hedder det 192.168.1.1 under DNS-servere.

Igen i System > Administration > Netværk:

I forbindelser; hak i "Wired connection".

Marker "Wired connection" og klik på Egenskaber; "Automatic Configuration" ved dynamisk IP og "Static IP address" ved statisk IP. Hak i "Aktiver denne forbindelse".
Mvh. - Balder

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Gneeew » 28. feb 2007, 00:35

Ja, jeg kan godt pinge routeren på den IP. Jeg sender og modtager lige mange pakker.

Jeg har to "wired connections"; henholdsvis (eth1) og (eth0) - antager, det skyldes, at jeg har to onboard netkort? Kan mit problem skyldes en konflikt?
Jeg er i øvrigt ikke helt sikker på, hvorvidt Webspeed som udgangspunkt tilbyder fast IP adresse. Mener, den er semistatisk, men antager, at dette betyder, at den skal stå som dynamisk?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Balder » 28. feb 2007, 07:21

Når du kan pinge routeren må der være "hul" igennem...

Med to netkort er det vel nærliggende at disable det ene. Da det ikke vides om det skal være en statisk IP eller en dynamisk IP med Webspeed, så prøv begge dele.

Prøv i øvrigt at læse denne tråd (eng.) og se om det kan hjælpe.
Mvh. - Balder

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Gneeew » 28. feb 2007, 17:32

Hmm, nu virker det faktisk som om, der er hul i gennem, men det går uendeligt langsomt. Både med at åbne sider og før den begynder at downloade f.eks. updates. Jeg har 4mbit, og hastigheden er, som den plejer; både på min Windows partition og min Powerbook, som kører på det trådløse netværk.
Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at Webspeed som standard kører med dynamisk IP.

Prøvede at checke den tråd, du linkede til, men kunne ikke umiddelbart finde noget brugbart. Ikke fordi det rent sprogligt er et problem, men fordi jeg som allerede fremhævet er helt og aldeles blank, når det kommer til netværksterminologien :-)

Når jeg skriver, det går "langsomt", mener jeg, at den måske skriver "finder værtsnavn" i omkring 1 minut, før den begynder at loade siden. En side som JP kan den slet ikke loade færdig. Loader et par overskrifter, og så virker det som om, den timer ud, eller på anden måde går i stå... Ualmindeligt irriterende!

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Balder » 28. feb 2007, 18:41

Den der med en langsom Firefox er virkelig noget, der giver folk grå hår i hovedet, men noget kan der gøres:

Speed up Firefox.
Mvh. - Balder

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Gneeew » 28. feb 2007, 21:44

Haha, jeg føler mig dum, når det slet ikke var et teknisk problem, men derimod en langsom browser. Må indrømme, at jeg aldrig havde fået den tanke på egen hånd; han skriver til sidst i guiden, du linker til, at det kan gøre FF 3 til 30 gange hurtigere. Jeg tror lige, at min blev 800 gange hurtigere :-)

Mange tak for hjælpen!

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Balder » 28. feb 2007, 22:37

Gneeew skrev:Jeg tror lige, at min blev 800 gange hurtigere


800 gange! Så må det godt nok have stået sløjt til... :lol:
Mvh. - Balder

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Gneeew » 1. mar 2007, 00:09

Balder skrev:
Gneeew skrev:Jeg tror lige, at min blev 800 gange hurtigere


800 gange! Så må det godt nok have stået sløjt til... :lol:


Det stod så sløjt til, at jeg, der ellers ynder at betragte mig selv som et rimelig tålmodigt menneske, begyndte at få nervøse trækninger i øjenkrogene og kraftigt overvejede at afinstallere hele lortet :-)

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

DNS problemer i Ubuntu 6.10

Indlægaf Balder » 1. mar 2007, 07:27

Gneeew skrev:... begyndte at få nervøse trækninger i øjenkrogene og kraftigt overvejede at afinstallere hele lortet


Så vidt burde det aldrig komme... :)

Det er mit klare indtryk, at Ubuntu nemt og smertefrit lader sig installere på en hvilken som helst standard pc. Alt fungerer endvidere upåklageligt uden finjustering.

Problemerne opstår som regel først når Ubuntu møder noget hardware som systemet ikke rigtigt kan tackle, uden at der skal pilles lidt under motorhjelmen. Det er i de situationer, at det, efter nogle timers roden rundt, begynder at sitre i øjenkrogene.

Heldigvis bliver Ubuntu bedre og bedre for hver ny udgivelse, men helt fejlfrit er der vel aldrig noget, der bliver.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster