fra eth0 til wlan0 og videre til helvede

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Del Pede

fra eth0 til wlan0 og videre til helvede

Indlæg af Del Pede »

Efter jeg rullede den nye kerne ind, så besluttede udev sig for at hygge sig lidt på min bekostning. Mit trådløse kort har hele tiden været eth0, og det har været meget praktisk, da når jeg er på arbejde logger på vores trådløse netværk default, og så mounter jeg nfs og nis med det samme. Det kan nu også godt lade sig gøre stadigvæk, efter lidt trylleri - dog syntes jeg stadig det er irriterende at mine netkort pludselig skifter navn.

Jeg har forsøgt at ændre lidt i /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules, men det hjælper mig ikke så meget.

Det værste er nu, at når jeg så kommer hjem, og er på der, så kan jeg ikke længere vælge hvilket trådløst netværk jeg vil log på, med nm-applet, da den stadig styrer et interface som ikke hedder wlan0, men sikkert eth0æ Umiddelbart er der ikke nogen mulighed for at lige ændre det i præferencer, så hvad gør jeg så. Når maskinen er i roaming mode, så kan jeg ikke se nogen trådløsenetværk

Please help ;-)
på forhånd tak
Del Pede
PVH
Geografisk sted: Vesterbro

Re: fra eth0 til wlan0 og videre til helvede

Indlæg af PVH »

Hej,

så vidt jeg ved kan dit Wireless interface hedde wlanX eller ethX, afhængig af hvilken hardware og driver der bruges. Jeg tror ikke du kan ændre dette, men måske?

Kan du ikke ligge lidt terminalinfo ind til os.

fx:

sudo lshw -C network

ifconfig

iwconfig

sudo iwlist >interface< scan
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Lexmark 305S: Printer/Scanner

Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
Lexmark 305S: Printer/Scanner
Del Pede

Re: fra eth0 til wlan0 og videre til helvede

Indlæg af Del Pede »

PVH skrev:Hej,

så vidt jeg ved kan dit Wireless interface hedde wlanX eller ethX, afhængig af hvilken hardware og driver der bruges. Jeg tror ikke du kan ændre dette, men måske?

Kan du ikke ligge lidt terminalinfo ind til os.

fx:

sudo lshw -C network

ifconfig

iwconfig

sudo iwlist >interface< scan

Netkortet virker fint nok., jeg er bare træt af, at den ændre navn fra eth0 til wlan0 hele tiden. Jeg har ændret i /etc/udev/rules.d/70-persisent-net.rules og omdøbt det fra wlan0 til eth0, men nu har den gudhjælpe mig bare ændre det igen, så den fil nu ser sådan her ud

Kode: Vælg alt

# This file was automatically generated by the /lib/udev/write_net_rules
# program run by the persistent-net-generator.rules rules file.
#
# You can modify it, as long as you keep each rule on a single line.

# PCI device 0x8086:0x4227 (iwl3945) [b]<<-- den omdøbte jeg[/b]
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:1b:77:40:a1:$

# PCI device 0x8086:0x109a (e1000)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:15:58:c5:fe:$

# PCI device 0x8086:0x4227 (iwl3945) [b]<<-- den har Ubuntu selv lige tilføjet.
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:1[/b]b:77:40:a1:$

# USB device 0x0bb4:0x0b56 (rndis_host)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="80:00:60:0f:e8:$

Retfærdighedsvis skal det lige siges, at nm-applet nu viser wlan0, hvilket var det største problem før, at den ikke gjorde. Men jeg syntes alligevel det er lidt træls, at fordi jeg laver en opgradering fra 7.10 til 8.04 og så lidt senere kører en ny kerne ind, at mine netkort så pludselig skifter navn