Tilgang til forskellige partitioner
-
Tilgang til forskellige partitioner
Hej,
Jeg har partitioneret min harddisk i tre partitioner, således at jeg har Windows på én, Ubuntu på en anden og så den tredje til data. Standardmapperne Dokumenter, Musik osv. ligger jo nu på min Ubuntu-partition, men jeg vil som sagt gerne have al data, dokumenter, musik mv. på den partition, hvor der ikke er styresystem.
Hvad er den optimale måde at gøre dette på?
På forhånd tak for svar.
Jeg har partitioneret min harddisk i tre partitioner, således at jeg har Windows på én, Ubuntu på en anden og så den tredje til data. Standardmapperne Dokumenter, Musik osv. ligger jo nu på min Ubuntu-partition, men jeg vil som sagt gerne have al data, dokumenter, musik mv. på den partition, hvor der ikke er styresystem.
Hvad er den optimale måde at gøre dette på?
På forhånd tak for svar.
-
- Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland
Re: Tilgang til forskellige partitioner
Under installationen af ubuntu skal du vælge manuel opsætning af harddisk. Montere partitionen til ubuntu "/" og din tredje partition monteres som "/home". Dermed kommer alt din musik, dokumenter, skrivebord, indstillinger mm. til at ligge på den tredje partition.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
-
Nu er jeg så et pænt stykke efter installationen - Kan man ikke lave de nødvendige ændringer på dette sted...?
-
jo det kan man godt. se: http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/ ... partition/
-
Ser godt ud. Har du fulgt denne opskrift?
Min situation er, at den partition, hvorpå jeg gerne vil have data mv., pt. optræder som et 372 GB stort medie - Hvilket jeg ikke er helt sikker på, er det korrekte udgangspunkt for at flytte hjemmemappen...?
Min situation er, at den partition, hvorpå jeg gerne vil have data mv., pt. optræder som et 372 GB stort medie - Hvilket jeg ikke er helt sikker på, er det korrekte udgangspunkt for at flytte hjemmemappen...?
-
372 GB stort medie?
-
Ja - når jeg åbner Steder --> Hjemmemappe, er der ude i venstre side:
Mit navn
Skrivebord
Filsystem
371,2 GB-medie
64,4 GB-medie (Windows partition)
+ nogle flere.
I den guide, du linkede til, opretter man i første skridt en ny mappe - Men hvordan sikrer man, at den bliver oprettet på den korrekte partition?
Mit navn
Skrivebord
Filsystem
371,2 GB-medie
64,4 GB-medie (Windows partition)
+ nogle flere.
I den guide, du linkede til, opretter man i første skridt en ny mappe - Men hvordan sikrer man, at den bliver oprettet på den korrekte partition?
-
okey jeg er med. det er fordi den ikke er mountet. det er længe siden jeg har haft en hd der ikke er mountet du kan sikre dig at den bliver oprettet på den rigtige partition, ved at gå ind i partition editor og se mount point for den pågældende hd. f.eks. /dev/sda
-
Okay, den er mountet - Dens mountpoint er /media/disk . Så hvad skal jeg gøre anderledes end i guiden?
-
Jamen du skal jo bare følge guiden og så skifte /dev/hda5 ud med /media/disk
-
Skriver følgende, hvilket giver den angivne fejl:
sudo mount -t ntfs /media/disk /mnt/newhome
[sudo] password for mitnavn:
Error opening partition device: Is a directory
Failed to mount '/media/disk': Is a directory
mitnavn@mitnavn:~$
sudo mount -t ntfs /media/disk /mnt/newhome
[sudo] password for mitnavn:
Error opening partition device: Is a directory
Failed to mount '/media/disk': Is a directory
mitnavn@mitnavn:~$
-
Okay, frem for /media/disk valgte jeg /dev/sda3 , som er det, der står under partition for denne partition. Herefter trykkede jeg den nævnte kommando, hvorefter den bare hoppede ned på næste linje. Kan jeg så regne med, at det ønskede blev udført?
Beklager alt besværet, men er helt ny med Ubuntu, hvorfor jeg ikke ligefrem er en haj til det her...
Beklager alt besværet, men er helt ny med Ubuntu, hvorfor jeg ikke ligefrem er en haj til det her...
-
Det ser ud til at være i orden: når jeg går ind i /mnt/newhome finder jeg de par ting, som ligger på den nye partition.
Næste skridt, hvor man skal kopiere alt indholdet over, giver dog en fejl:
:/home$ find . -depth -print0 | cpio –null –sparse -pvd /mnt/newhome/cpio:
Du skal angive en af tilvalgene -oipt.
Prøv `cpio --help' eller `cpio --usage' for flere oplysninger.
Hvad skal jeg gøre anderledes?
Næste skridt, hvor man skal kopiere alt indholdet over, giver dog en fejl:
:/home$ find . -depth -print0 | cpio –null –sparse -pvd /mnt/newhome/cpio:
Du skal angive en af tilvalgene -oipt.
Prøv `cpio --help' eller `cpio --usage' for flere oplysninger.
Hvad skal jeg gøre anderledes?
-
Nu fik jeg afgjort roddet mig ud, hvor jeg ikke kan bunde:
Den guide, der er linket til ovenfor, virkede ikke på det sted, jeg har omtalt tidligere. Jeg søgte derfor videre på problemet og fandt denne guide:
http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome
Det hele gik uden problemer undervejs. Desværre er resultatet, at INTET nu fungerer! Kan ikke engang åbne computeren i Ubuntu. Den siger, at den ikke kan finde filer, der normalt skal ligge i /home/'mitnavn' - Og det kan jeg godt forstå, for de er vel blevet flyttet. Men jeg var bestemt ikke klar over, at alting så bare holder op med at virke, når man følger ovennævnte guide.
Har nogen et godt råd til, hvordan jeg får 'min' Ubuntu tilbage?
På forhånd mange tak for hjælpen!
Den guide, der er linket til ovenfor, virkede ikke på det sted, jeg har omtalt tidligere. Jeg søgte derfor videre på problemet og fandt denne guide:
http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome
Det hele gik uden problemer undervejs. Desværre er resultatet, at INTET nu fungerer! Kan ikke engang åbne computeren i Ubuntu. Den siger, at den ikke kan finde filer, der normalt skal ligge i /home/'mitnavn' - Og det kan jeg godt forstå, for de er vel blevet flyttet. Men jeg var bestemt ikke klar over, at alting så bare holder op med at virke, når man følger ovennævnte guide.
Har nogen et godt råd til, hvordan jeg får 'min' Ubuntu tilbage?
På forhånd mange tak for hjælpen!
-
Hej jeg tror det nemmeste vil være en ny installation. Boot op på live-cd formatere din tredje disk til data i partition editor, kopier alle dokumenter fra din gamle bruger over på din data disk og start så installationen. Under installationen skal du vælge partition og der vælger du så manuel. Så mounter du enkelt vis alle dine partitions. Vigtigt er at du ikke sætter flueben i formatere disken på din data disk, da alle dine dokumenter ligger deri.
data disk = nye home
data disk = nye home