Forbindelse til netværk forsvinder periodevis

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
AsgerRH
IRC nickname: AsgerRH

Forbindelse til netværk forsvinder periodevis

Indlæg af AsgerRH »

Jeg er ny bruger af ubuntu 8.04 - så er det sagt!
Jeg har installeret ubuntu på min søns aflagt PC og er pt meget imponeret over hvor meget man kan i systemet og hvor forholdsvist nemt det er at installere og betjene (har dog været nødvendigt at geninstallere 3 gange, hvilket givet skyldes ukendskab og interesse i at prøve systemet af)
Jeg har dog et et problem med opsætning af netværket idet det periodevist ikke kan finde den rigtige opsætning - IP mv. Jeg har en kablet opkobling til en d-link 655 router. I routeren har jeg dedikeret en fast IP adresse til PC'en. I netværksopsætningen (samba) er roaming aktiveret.
Når jeg ikke kan komme på nettet har jeg forsøgt at deaktivere nettet og derefter aktivere det for at tvinge det til at hente de rette oplysninger men dette virker når systemt først er nede. Jeg har slået ipv6 fra - men dette har heller ikke nogen effekt. Det tyder meget på at Ubuntu og routeren ikke "snakker" ordentligt sammen.
Har I nogen forslag til løsning på problemet? på forhånd tak.
PVH
Geografisk sted: Vesterbro

Re: Forbindelse til netværk forsvinder periodevis

Indlæg af PVH »

Hej og velkommen.

Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe, men denne procedure kan måske bringe lidt klarhed over tingene, så andre kan bringe dig videre.

1) Først bør du checke om din hardware genkendes (hvilket alt tyder på at den gør):
Gå til system > kan ikke huske om det er indstillingen eller adm. > hardware information.

Kan du se din hardware?

2) Dernæst check om din driver er kendt:
Åben terminal og skriv: sudo lshw -C network

Feltet "logical name" viser dit interface navn f.eks. wlan0

Feltet "configuration" viser din driver f.eks.:
driver=ndiswrapper+lsbcmnds driverversion=1.48rc1+Cisco-Linksys ,LLC.,02/1 ip=192.168.1.101

Hvis kommandoen retunerer UNCLAIMED, eller hvis der ikke er angivet en driver, så er driveren sandsynligvis ikke rigtig eller rigtigt installeret.

Kan du se din driver?

PS:Jeg har set på nettet at din router måske har et Atheros AR5008 chipset, så måske skal du bruger en madwifi driver.

3) Check IP adresse
Åben ternimal og skriv: ifconfig

Nedskriv din i IP-adresse og ping den.

Åben terminal og skriv:
ping ipadresse(du skriver din Ip adresse)
Ping også: ping http://www.ubuntu.com

Kan du det?

4) Check DNS
Åben terminal og skriv: cat /etc/resolv.conf

Har du er nameserver?

5)
Forbindelse til routeren
Åben terminal og skriv: iwconfig

Hvis ESSID til din router vises kan du have problem med ACPI support (Advanced Configuration and Power Interface). Jeg tror ikke det er problemet.

Åben også terminal og skriv: sudo dhclient wlan0 (i stedet for wlan0 skal du skrive dit interface navn).
Dette henter en IP adresse fra din router. Hvis det lykkes ser du en besked "bound to 192.168.x.x..." det betyder at du er forbundet til nettet.

Håber det lykkes :D
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Lexmark 305S: Printer/Scanner

Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
Lexmark 305S: Printer/Scanner
AsgerRH
IRC nickname: AsgerRH

Re: Forbindelse til netværk forsvinder periodevis

Indlæg af AsgerRH »

Mange tak for dit svar.
Problemet er at netforbindelsen (ikke trådløs) forsvinder periodevist (~24 timer) - lige nu er jeg på og alt virker perfekt (tror jeg):

sudo lshw -C network
*-network

description: Ethernet interface

product: SiS900 PCI Fast Ethernet

vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]

physical id: 4

bus info: pci@0000:00:04.0

logical name: eth0

version: 91

serial: 00:0d:87:3b:71:76

size: 100MB/s

capacity: 100MB/s

width: 32 bits

clock: 33MHz

capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation

configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=sis900 driverversion=v1.08.10 Apr. 2 2006 duplex=full ip=192.168.0.191 latency=64 link=yes maxlatency=11 mingnt=52 module=sis900 multicast=yes port=MII speed=100MB/s

sudo dhclient eth0
There is already a pid file /var/run/dhclient.pid with pid 5923
killed old client process, removed PID file
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.6
Copyright 2004-2007 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

Listening on LPF/eth0/00:0d:87:3b:71:76
Sending on LPF/eth0/00:0d:87:3b:71:76
Sending on Socket/fallback
DHCPREQUEST of 192.168.0.191 on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK of 192.168.0.191 from 192.168.0.1
bound to 192.168.0.191 -- renewal in 33881 seconds.

cat /etc/resolv.conf

### BEGIN INFO

#

# Modified_by: NetworkManager

# Process: /usr/bin/NetworkManager

# Process_id: 4604

#

### END INFO

nameserver 192.168.0.1
<<<<<<

I går tjekkede jeg opsætningen i routeren og fandt oplysninger fra en af de gamle ubuntu installationer, hvor jeg havde brugt et andet PCnavn (men samme IP) - disse oplysninger har jeg nu slette fra routeren. Jeg ved ikke om routeren har brugt disse opysninger - men hvis den har, kan det ha' givet anledning mistolkninger. Lige nu afventer jeg for at se om det har løst problemet.